PARTNER BIJDRAGE - Met nog een ruime week tot kerst, draait in Groningen de 'Ferrari onder de drukpersen' inmiddels op volle toeren om de grote instroom van kerstkaartenorders te verwerken.
De snelst groeiende online drukker van Nederland, Reclameland, drukte tot nu toe al bijna een half miljoen kerstkaarten, met een van de drukste dagen nog in het vooruitzicht. Hoewel dit jaar de gemiddelde prijs van een kerstkaart met een kwart is gestegen als gevolg van de papierschaarste, blijkt dit geen negatieve invloed op het aantal bestellingen te hebben.
Kerstrally ondanks prijsstijging: 70 procent meer kerstkaarten besteld.
"Integendeel zelfs", aldus Wouter Haan, directeur van Reclameland. Hij waarschuwde in september nog voor de gevolgen van de papierschaarste in de drukwereld en introduceerde het begrip ‘pulp friction’ voor het papiertekort. Ondanks de prijsstijging lijkt de online drukker het record van vorig jaar te gaan verbreken. Inmiddels zijn er in Groningen al 425 duizend kerstkaarten gedrukt,
70 procent meer ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen ook al twee keer zoveel kaarten werden verkocht als in 2019.
Ferrari onder drukpersen drukt 234.000 kerstkaarten per uur.
Hart onder de riem
De onverwachte stijging lijkt alles te maken te hebben met de pandemie. “Als je naar de teksten op de zelfgemaakte kaarten kijkt, zie je dat er grote behoefte is aan verbondenheid. We zijn collectief corona-moe en wensen elkaar vooral een goede gezondheid en een beter 2022 toe. Een kerstkaartje als hart onder de riem heeft nog meer betekenis dan andere jaren”, verklaart Haan.
Tijdens de drukke decembermaand is het voor de Groningse online drukker alle hens aan dek. Het aantal particuliere orders piekte al direct de dag na Sinterklaas. Traditiegetrouw volgt het mkb de week voor kerst, waarmee voor de Groningse drukker een 24-uurs non-stop kerstrally begint.
“We verwachten dat de kerstdrukte nog wel even aanblijft”, aldus Haan. “Elk jaar komen er zelfs op
23 december nog zo’n 200 bestellingen binnen. Wij zijn in staat om die binnen een dag te leveren, maar het wordt spannend of de postbode de kerstkaarten dan ook nog op tijd kan bezorgen.”
Gemiddeld aantal kerstkaarten gestegen
De directeur van Reclameland adviseert elk jaar opnieuw om ruim op tijd kerstproducten te bestellen. En die boodschap was dit najaar zeker niet aan dovemansoren gericht. Al op 20 oktober volgde een eerste piek in het aantal bestellingen. “Zo vroeg in het jaar is ongekend”, aldus Haan.
“De grote zakelijke klanten zijn er in vergelijking met de particuliere markt altijd wat vroeger bij.
Hun orders zagen we vaak medio november binnenkomen, maar sinds corona ligt het bestelmoment veel vroeger. Bovendien zijn de orders dit jaar ook groter. Gemiddeld verstuurt het bedrijfsleven zo’n 346 kerstkaarten, een stijging van 24 procent vergeleken met 2020. We hebben in deze uitdagende tijden blijkbaar steeds eerder behoefte aan een lichtpuntje om naar uit te kijken, zoals de feestdagen.”
Corona heeft niet alleen invloed op het moment van bestellen, maar ook op het soort kaarten.
De pandemie blijkt voor sommigen een creatieve stimulans. Vrijwel alle bestelde kerstkaarten worden voorzien van een zelfontworpen voorkant. Foto’s van kinderen en huisdieren met kerstmuts behoren tot de meest gebruikte ontwerpen. Uit de daarbij gedrukte tekst blijkt dat ‘gezondheid’ in 2021 hoog op het lijstje van goede wensen staat. Naast kerstkaarten zijn voor het eerst dit jaar ook de bedrukte kerstballen in trek, naast bedrukte kersttruien, kerst-placemats en mondkapjes met de baard van de kerstman.
Pers op volle toeren
Voor de 150 medewerkers van Reclameland is de werkdruk in december traditioneel hoog. Om hen te ondersteunen schafte de drukker vorig jaar een S10P Landa-pers aan. Een combinatie van een printer en een pers die maar liefst 234.000 kaarten per uur kan drukken. Wereldwijd zijn er niet meer dan 12 van dit type machines in gebruik en binnen de Benelux staat de enige Landa in Westerbroek. Door de snelheid waarmee het drukproces verloopt, wordt de 3,5 miljoen euro kostende pers ook wel de ‘Ferrari onder de drukpersen’ genoemd. “Dankzij die investering kunnen we dit jaar nog beter en sneller de orderstroom aan”, legt Haan uit, “voordat het voor onze medewerkers ook kerst is”.
Henk Gianotten zegt
Ik meende dat er ook in Baarle-Nassau bij Em. De Jong een Landa pers was geïnstalleerd. En dat hij ook tot tevredenheid zou drukken. Die pers telt toch ook mee, vermoed ik. Sommige minder ervaren tekstschrijvers van persberichten trappen het gaspedaal wel eens te diep in. Ik verwacht van ervaren én grafisch geschoolde redacteuren dat ze die teksten toetsen, eventueel corrigeren en soms zelfs van een kritische noot voorzien. Zelfs als het om een partnerbijdrage gaat!
Peter Luit zegt
Uiteraard hebben we navraag gedaan. Wouter Haan stelde dat de machine bij Em. de Jong geen dienst doet in de ‘commercial’ markt, waarin Reclameland opereert. Overigens is het niet zo dat wij partners expliciet corrigeren in hetgeen zij als bijdragen willen publiceren. Wij zien die artikelen als ‘opinie’ van buitenaf.
Maar je hebt gelijk: Er staan in Nederland twee Landa machines, elk met hun eigen doelstellingen.
Henk Gianotten zegt
Ook in Baarle-Nassau staat een Landa S10P die – naar verluidt – dezelfde machine is als die bij Wouter de Haan staat. Dat de machine (volgens Wouter) bij de Jong niet in de “commercial” markt zou opereren noemen ze in Amsterdam een “gotspe” en in Baarle-Nassau lachen ze zich kapot als ze dit zouden lezen, vermoed ik. Als Wouter nog eens in de politiek gaat zal zijn vaardigheid om argumenten te masseren nog wel van pas kunnen komen.
Gewoon toegeven dat je je nu even licht vergaloppeerd hebt zou hem als ondernemer sieren. Vind ik.