EVENEMENT - Het Online Print Symposium #OPS2022, georganiseerd door Zipcon, is de Duitse 'tegenhanger' voor het door het VIGC georganiseerde Benelux Online Print Event in Antwerpen op 8 juni van dit jaar. Bezoek je beide events, dan ben je voor geheel Europa goed op de hoogte van het internationale online print speelveld. De preview.
• Leestijd ca. 4 minuten
Het event vindt op 28 en 29 april plaats in het Science Congress Center Munich. Voor #OPS2022 een gloednieuwe locatie. Organisator Bernd Zipper zegt er alles aan gedaan te hebben om zich 100% te kunnen conformeren aan alle huidige opgelegde regels rondom de coronapandemie. In 2021 kon het event niet plaatsvinden vanwege teveel coronagerelateerde beperkingen.
Vier thema's
Met vier thema-onderdelen zet de organisatie een tweedaags programma neer: een inspirerende reeks start-ups die hun producten en/of diensten kunnen presenteren, kennis en kunde rondom 'mass-customization', de ontwikkelingen rondom e-commerce en alles rondom de volop in gang zijnde 'digitale transformatie'.
Start-ups met 'Insight Pitches'
In het middagprogramma van de eerste dag krijgen 6 gekozen start-ups elk 15 minuten het podium om hun innovatieve producten en/of diensten te presenteren. Elke week vanaf 6 weken voorafgaand aan het event wordt een naam bekend gemaakt. Maar wat zij presenteren staat al vermeld in het onderstaande programma-overzicht.
De 'Insight Pitches' zullen een interessante dwarsdoorsnede van verschillende industrieën en toepassingsgebieden bieden, en zo spannende inspiratie bieden voor de online print community.
Het doel van dit nieuwe programma-onderdeel is, om de uitwisseling tussen jonge, creatieve ondernemers en gevestigde industrieleiders te bevorderen. Op deze manier moeten beide partijen profiteren: terwijl de nieuwelingen een nieuw perspectief op hun eigen bedrijf krijgen, kunnen de laatsten leren van de ervaringen en knowhow van de grote spelers.
"Een wendbare industrie gedijt op nieuwe ideeën. Ideeën die vaak worden gevonden door jonge, dynamische bedrijven. De Insight Pitches brengen gevestigde en nieuwe bedrijven samen. Op deze manier krijgt de online printindustrie nieuwe inzichten, en kunnen er zelfs geheel nieuwe businessmodellen ontstaan. Het zal in ieder geval een verrijking zijn voor alle deelnemers", aldus Jens Meyer, mede-organisator van printXMedia.
De Insight Pitches brengen gevestigde en nieuwe bedrijven samen.
Programma eerste dag
Met 12 sprekers verdeeld over de beide dagen krijgen de deelnemers talrijke inzichten gepresenteerd binnen het snel veranderende speelveld van online print. Roland Keppler - CEO van Onlineprinters - trapt in zijn keynote af met het onderwerp: 'Internationalisering van onlineprint'. Hij zegt dat corona op dat gebied juist nieuwe kansen mogelijk heeft gemaakt.
Organisator Bernd Zipper is de man achter de cijfers en trends vanuit de DACH-landen Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk, maar kijkt ook over die grenzen heen en sluit dan goed aan op de voorspellingen van Keppler op het gebied van internationalisering.
Hanne Dinkel brengt de 'vrouwelijke component' in het programma. Zij zegt dat vrouwen steeds vaker deel uitmaken van het management in online omgevingen, in tegenstelling tot traditionele grafische bedrijven. Zij is Chief Customer Delivery Officer bij Spreadshirt (ook actief in Nederland), onderdeel van de Spread Group, opgericht in 2002 in Leipzig. Het bedrijf heeft zo'n 1000 werknemers in dienst, verdeeld over 43 landen, met een omzet van 169 miljoen euro.
Thomas Völcker vertelt zijn persoonlijke verhaal over de 'hobbelige route' die hij heeft doorlopen op weg naar 'onlineprint-succes'.
Zijn bedrijf TOPP digital document services heeft een crossmediale insteek, waar de digitale transformatie in dienst staan van business strategie en marketing, met een reeks crossmediale producten en diensten.
Haeme Ulrich is de tweede spreker in het 'blok' digitale transformatie.
Hij is publishing coach bij het Zwitserse crossmedia bedrijf Morntag en auteur bij publishingblog. Hij deelt zijn visie op het gebied van samenwerking, nieuwe rolverdelingen binnen bedrijven en dus nieuwe organisatorische inzichten onder invloed van technologische veranderingen.
Ramon van Wingerden van Prindustry promoot de 'Benelux component' in het programma. Daarbinnen stelt hij dat de Benelux vooroploopt daar waar het gaat om de digitale transformatie. De Benelux zou onder andere sneller zijn (in vergelijking met de rest van Europa) met de verschillende implementaties van automatisering.
Programma tweede dag
De keynote van Carles Farre staat in het teken van de stormachtige ontwikkelingen binnen de verschillende high-speed inkjet segmenten. Uiteraard staan daarbij zowel commercial- als etiketten/verpakkingstoepassingen centraal. Farre is vicepresident en general manager voor het HP PageWide Press segment.
Andreas Otto stelt dat de organisatie voortdurend aangepast dient te worden in het kader van de digitale transformatie, om een langdurig succes te kunnen blijven waarborgen. Hij is CEO van posterXXL (ook actief in Nederland). Hij zal de mijlpalen binnen zijn bedrijf schetsen als 'inspirerend referentiekader'.
Karim-Patrick Bannour is CEO van het social media agentschap vielmalvier in Oostenrijk. Zijn bedrijf is volledig gericht op het social media segment, en verzorgt een compleet pakket vanaf strategie tot en met operationele uitvoering. Hij legt de potentiële mogelijkheden uit van Amazon Custom mass-customization, en gaat daarbij in op zowel de kansen als de risico's.
Naast een duidelijk geluid uit de Benelux, ook een geluid uit Frankrijk door Ludovic Martin van Print.Watch. Hij schat de Franse jaaromzet in het online printsegment op 400 miljoen euro. Hij zegt dat Franse drukkerijen starten met web-to-print shops dankzij overheids-subsidies, waardoor het online landschap snel verandert met nieuwe bedrijfsmodellen, prijsvergelijkingen, marktplaatsen en cloud-printdiensten, vooral voor etiketten en verpakkingen.
Georg Hansbauer is medeoprichter en CEO van Testbirds. Hij is onder andere gespecialiseerd in 'customer experience'. Hij geeft adviezen op het gebied van klantbelevingen in digitale ketens. Daarbij maakt hij gebruik van gesegmenteerde doelgroepen en 'crowdtesten'.
Tot slot vertelt Christian Weyer over de mens-machine interface, nadat hij de historie van 30 jaar computers optekent. Van daaruit voorspelt hij de komende ontwikkelingen op het gebied van het gebruik van computers in ons dagelijks leven. Hij is Managing Director Technology bij Zaiko, een procurement bedrijf voor de printindustrie.
Kaarten
Om deel te kunnen nemen betalen leden van diverse brancheorganisaties 940 euro per persoon. Individuele deelnemers betalen 1090 euro. Kijk op de website voor de verschillende voorwaarden.
Wacht je liever op de Benelux-editie van het VIGC, dan moet je 'wachten' tot 8 juni.
#BOPE vindt plaats in ZOO Antwerpen. Wil je helemaal niet wachten, dan kan je op 10 februari al deelnemen aan de online training 'Waar gaan we heen? Markten, trends en cijfers', opgezet door Peter Luit in opdracht van VIGC/printmediatrainingen.nl.
NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts €98,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 33 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussenzitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.