EVENEMENT - Tijdens het tweede 'rondetafelgesprek' op Sign&Print Expo 2022 ging het over kosten en prijzen ten gevolge van de huidige economische situatie. Oscar Jager van Veldhuis Media zei dat een goede relatie met toeleveranciers de basis is voor voldoende consumables. Kosten zijn dan vaak minder belangrijk dan gedacht.
• Leestijd ca. 3 minuten
De sessie over kosten, prijzen en opbrengsten maakte vooral duidelijk dat geld een minder grote rol speelde dan gedacht, ondanks het feit dat keynotespreker Marco Boer van IT Strategies het bijzonder noemde, dat bedrijven voor het eerst in 30 jaar hun prijzen (noodgedwongen) verhogen, doordat consumables in de afgelopen maanden door hun leveranciers ook in prijs (soms fors) werden verhoogd. Marco Boer is van oorsprong Nederlander en woont in Boston en hield zijn keynote dan ook in het Nederlands, met hier en daar een humoristische Amerikaanse 'aanvulling'.
Bedrijven die hun relatie met hun toeleveranciers hebben verwaarloosd betalen nu de 'prijs' en komen terecht in lastige situaties, door het uitblijven van leveringen.
Papier relevant in communicatieve waarde prioriteit geven
Aan tafel zaten: Dick Naafs (KVGO), Fred Brouwer (Agfa), Marcel Lamain (GOC), Wouter Haan (Simian) en Oscar Jager (Veldhuis Media). Enerzijds werd het beeld geschetst van een branche in een neergaande beweging qua aantallen bedrijven, werkzame personen en in de huidige economische omstandigheden ook qua kosten.
Toch bleken die kosten niet echt het grote probleem te vormen. Niet alleen online bedrijven verhogen hun kosten, ook meer traditionele bedrijven doen dat. Aan tafel werd de mening gedeeld dat de huidige economische situatie door niemand te negeren is, en dat niemand in de keten verbaasd kan zijn dat kosten overal hoger zullen worden. Prijzen kunnen zonder terughoudendheid gepast worden verhoogd, zonder al teveel gedoe 'er omheen'.
René de Heij, na de sessie: "We moeten stoppen met toch steeds weer een negatieve basis-houding. Het kost zoveel energie om vanuit die positie print te gaan verdedigen. Mensen die bij onze 'Printing Wonderland' komen, kunnen met eigen ogen zien dat wij niet zomaar een prijs vragen per vierkante meter papier, maar applicaties in print bouwen met een enorme positieve insteek die voor de klanten relevant zijn. Prijs speelt daarbij nauwelijks een rol."
Na de keynotesessie van Marco Boer van IT Strategies, waarbinnen de huidige economische situatie in perspectief werd geplaatst ten opzichte van de afgelopen 30 jaar, werd duidelijk dat de communi-catieve meerwaarde van printapplicaties centraal zou moeten blijven staan.
Imago, arbeidsmarkt en duurzaamheid
Toen duidelijk werd dat de huidige economische situatie niet binnen de branche eenzijdig om te buigen zou zijn, boog de discussie aan tafel als vanzelf om naar geheel andere aspecten, die minstens net zo relevant zijn. Het imago van de branche moet veel meer verbonden worden met het imago van de applicaties die binnen de diverse markten worden gemaakt en voor de afnemers relevant zijn.
Pas dan wordt duidelijk wat print doet in ketens, ook ten opzichte van digitale alternatieven. Daar hoort een moderne en flexibele arbeidsmarkt bij, met jonge mensen die echt wel interesse hebben in moderne procesgestuurde printmediabedrijven. En daarbinnen past terecht ook extra aandacht voor duurzaamheid (vraag vanuit het publiek), waarmee de branche eindelijk de kans krijgt zich te ontdoen van de eeuwige vergelijking met het kappen van bomen en het ontbossen van de wereld.
Als die zaken allemaal in orde zijn, dan is het verhogen van de prijs door wat 'tijdelijk gedoe' helemaal geen probleem, zo was de mening aan tafel.
Knipoog naar de sessie over offset, inkjet en toner
Zowel Marco Boer als de sprekers aan tafel refereerden direct en indirect naar de sessie van de eerste dag over de positionering van digitaal in zijn algemeenheid en inkjet in het bijzonder. In het huidige economische klimaat biedt digitaal volop kansen, zowel in het productieproces in print, maar vooral ook in de automatisering aan de voorkant.
Morgen verslag van de eerste 'rondetafelsessie' over de rolverdeling binnen applicaties voor offset, inkjet en toner.
NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts €98,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 33 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussenzitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.