OPINIE - Deze week ontving de redactie een weinig zeggend persbericht dat KVGO, Dienstencentrum, GOC en A&O fonds grafimediabranche gaan samenwerken voor een toekomstgerichte bedrijfstak. Was dat nog niet het geval dan?
• Leestijd ca. 3 minuten
Het is bekend dat ons grafimedia landschap een nogal versnipperde hoeveelheid 'brancheclubs' kent. In de afgelopen paar jaar is er echter wel wat gebeurd. Zo werd CMBO opgeheven en werden de nog zeer spaarzame activiteiten net voor corona ondergebracht bij het KVGO. Niemand die er inhoudelijk wat van merkte, maar het 'corona-excuus' was in deze gerechtvaardigd. Ook ZSO kwam terecht bij het KVGO en de verwachting was, dat ook VKGO zich weer bij het KVGO zou melden. Maar die vereniging heeft nog altijd de behoefte zelfstandig te blijven, met hier en daar themagerichte vrijages.
KVGO l-denaantal blijft dalen, ook bij in het recente verleden uitgevoerde 'integraties' van themagerichte brancheclubs.
Politieke krachtenvelden
De politieke- en daarmee samenhangende financiële routes van branche gerelateerde organisaties, zijn voor de doorsnee toeschouwer niet altijd even duidelijk, zeker niet als je niet actief betrokken bent bij één of meerdere organisaties. Het GOC is inmiddels een zelfstandige stichting met een Raad van Toezicht, met onafhankelijke leden vanuit diverse disciplines.
Besturen en directies van de 'vier clubs' moeten bij 'lastige onderwerpen' schipperen om tot de juiste compromissen te komen. Dat geldt voor onder andere: subsidies, opleidingen, onderzoek en arbeidsmarktbeleid. Het Dienstencentrum, ooit onderdeel van het KVGO, is formeel een zelfstandige commerciële onderneming geworden op het gebied van onder andere arbeidsrecht en milieu, met natuurlijk de daaraan gekoppelde voordelen voor KVGO-leden.
Het A&O fonds grafimediabranche, in de praktijk een eenmansactiviteit, is de organisatie die enerzijds de subsidiekanalen op uitstekende wijze weet aan te wenden, om de bedrijfstak te helpen en anderzijds opdrachtgever is voor het doen van brancheonderzoeken, zoals het onlangs verschenen rapport: 'Grafimedia in Cijfers 2021', uitgevoerd door het GOC.
Vier organisaties met één centraal belang, maar met verschillende politieke krachtenvelden.
De combinatie van alle activiteiten van KVGO, Dienstencentrum, GOC en A&O fonds grafimediabranche vormen een prachtige branchebrede afspiegeling van diensten en producten, waar de branche daadwerkelijk wat aan heeft. Alleen is die combinatie te weinig zichtbaar.
Kan het minder versnipperd?
Het persbericht start met de volgende paragraaf: 'Covid is nog niet weg en plotseling verzuim is nog steeds een probleem. Papier of karton is moeilijk te leveren en de prijzen zijn onvoorspelbaar, net als die van energie'. Vervolgd met: 'De uitstroom van oudere vakkrachten zal groot zijn en het vervullen van vacatures blijft een uitdaging. En de gevolgen van de vreselijke oorlog in Oekraïne zullen, ook voor onze industrie, nog lang voelbaar zijn. Uitdagingen waar de mooie, veerkrachtige en innovatieve ondernemingen uit onze industrie hun handen vol aan zullen hebben'.
Het persbericht is verder 'weinigzeggend'. De samenwerkende 'brancheclubs' willen vooral toekomstgerichter worden. Brancheclubs die dat 'samen' anno 2022 gaan communiceren naar hun belanghebbenden, hebben wel wat uit te leggen. Dat gaat in mei gebeuren, verdeeld over een aantal regionale bijeenkomsten.
Versnipperd aanbod blijft als vier organisaties zelfstandig blijven bestaan,
Het aantal ledenbedrijven bij het KVGO neemt helaas nog steeds af.
Er werd in de afgelopen maanden best wel wat gezegd over een aantrekkelijker contributiesysteem, waarbij bedrijven meet 'op maat' bediend zouden kunnen worden. Maar van een landelijke campagne, met enige snelheid, is nog steeds geen sprake. Niet-leden hebben doorgaans geen idee van de mogelijke voordelen om zich wel aan te sluiten. Dat zou met een gemeenschappelijke aanpak best wel wat meer aandacht kunnen krijgen.
In november 2019 leek het er even op dat het KVGO de weg 'vooruit' had gevonden. Leden en vooral ook niet -leden zorgden voor een 'KVGO is Top' gevoel. Met een nieuwe voorzitter en directeur zou het KVGO in de zo vaak genoemde '2.0 modus' terecht kunnen komen, met groei en ambities als uitgangspunten. Natuurlijk zorgde de pandemie voor de nodige vertraging in het vervolg, en werden de daarop volgende online 'bijeenkomsten' een matig alternatief. De succesvolle 2019 editie werd al snel vergeten, met ook nu nog geen echt alternatief voor deze uitstekend geregistreerde branche-bijeenkomst, waarin juist toen de overeenkomsten van het gemeenschappelijke belang het wonnen van de verschillen.
De route naar een 'eenvoudiger branchebeleid' werd na 2019 fors verstoord.
Hoe dan verder?
Zeker niet met grotendeels 'lege' persberichten, zoals deze week verzonden. Het lijkt 'Den Haag' wel. Iedereen moet het eens zijn over de tekst, zonder het directe belang nog voor ogen te hebben. Met een handjevol kleinschalige regionale bijeenkomsten moet 'het' dan allemaal duidelijk worden. Gelukkig zijn de bijeenkomsten ook bedoeld voor niet-KVGO-leden, maar waarom dan niet één groot 'branchecongres' om een gericht vervolg te geven op die zo succesvolle 2019-bijeenkomst? Hopelijk wordt zoiets moois voor het najaar aangekondigd op de regionale bijeenkomsten in mei. Maar ja, dat had dan ook al in het persbericht kunnen staan........
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.