EVENEMENT - Afgelopen maand vond het Online Print Symposium plaats in München. Daar stonden vooral Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland centraal. BOPE, georganiseerd door VIGC, zet de Benelux in de schijnwerpers. Beide congressen zijn goed voor het verkrijgen van een redelijk Europees totaalbeeld van de ontwikkelingen in online print.
• Leestijd ca. 4 minuten
• Printmedianieuws is mediapartner voor #BOPE2022
• Volgende week interview met VIGC directeur Jos Steutelings
BOPE (powered by FourPees) vindt plaats op het terrein van ZOO Antwerpen in het Flanders Meeting & Convention Center, waardoor de bereikbaarheid met de trein vanuit Nederland optimaal is.
Het thema van het congres is: 'Back to (e-)business!', waarmee de organisatie vooral refereert naar de voorbije periode, waarin fysieke evenementen zeer beperkt waren. De 2020 editie werd verschoven naar de zogenaamde FLEX editie begin 2021.
#BOPE 2022 mag je niet missen als je jezelf serieus neemt in de stormachtige ontwikkelingen binnen online print.
Directeur Jos Steutelings opent de dag, die zoals gebruikelijk wordt afgesloten met een receptie om 18.30 en een VIP-dinner om 19.30. Inmiddels is het ook een goed gebruik de Duitse consultant Bernd Zipper als keynotespreker uit te nodigen. Hij zal daarbij zeker de cijfers uit de DACH-landen presenteren, met alle relevante parameters rondom online print, zoals omzetcijfers, fusies en overnames, verhoudingen offline/online, maar ook relevante ontwikkelingen vanuit de wijze waarop de consumenten meer en meer online willen bestellen.
Design as a Service
'Design as a Service' wordt door de eigenaar van Simba Service, Ruben Baestaens uit België, uit de doeken gedaan als een online gereedschap voor creatieve diensten op basis van een abonnement vanaf € 1.050 per maand voor een minimale periode van 6 maanden. Voor dat bedrag krijg je de beschikking over een team dat niet alleen in staat is printuitingen te ontwerpen, maar volledig omnichannel creaties kan realiseren.
Het bedrijf zegt op de website over zichzelf: "Simba Service is tot leven geroepen vanuit een groeiende frustratie die freelance en in-house designers met zich meebrengen. Deze frustraties lieten bij oprichter Ruben Baestaens de emmer overlopen. Zo kwam hij op de proppen met Simba Service. Het eerste grafische design agency in België, dat onbeperkt en kwaliteitsvol ontwerpwerk aanbiedt aan een vast tarief."
Visies vanuit Panama
VIGC nodigde Miki Rubin, CEO en Co-founder van Imprimu uit om eens (ver) over de grenzen te kijken. De website laat een portfolio aan producten/diensten zien, die ook door de grotere online printproviders in Europa wordt aangeboden. Dus zijn lezing zal ons hopelijk gaan verrassen met een geheel andere aanpak op gebieden als: marketing, productie en distributie in een land waarin vooral de cultuur enorm verschilt ten opzichte van Europa.
Eén winkel één voorbeeld
Bij het bezoeken van de website van Buroform uit Mechelen, word je in eerste instantie voorzien van het aanbod van een 'gewone' drukkerij met bijzondere producten, met daarachter vooral verhalen hoe producties zijn ontstaan.
Natuurlijk wordt een webshop verwacht, maar die zit wat verder 'verstopt' in het menu. De 'winkel' biedt één voorbeeldproductie die gratis kan worden besteld om inspiratie op te doen. CEO Jesse Marynen legt uit wat zijn overwegingen waren voor deze unieke benadering.
Het belang van geïntegreerde MIS in een online printomgeving
Martijn ten Pas eigenaar DWCPrint, Ate Bontjer van X-interactive en Robert Hartman van Dataline Solutions, leggen het belang uit van de integratie van MIS-omgevingen binnen online print. Alles wat qua productie door geautomatiseerde workflows kan worden geleid, moet uiteindelijk resulteren in een factuur en de daarachter liggende financiële administratie. Steeds vaker zijn het de koppelingen tussen verschillende systemen die de uitdaging vormen om een 'just-in-time delivery' 24-7 aan opdrachtgevers te kunnen garanderen.
Business case Cartim Print
Hoe converteer je van je traditionele offset naar een modern online printbedrijf? Dat is de businesscase van Cartim Print uit België, uiteengezet door Niek Veraverbeke. Het logo verraadt al een deel van de werkwijze (drukker voor drukkers) van deze drukkerij uit Gentbrugge.
Online als groeimodel
Het lijkt misschien een open deur, online als groeimodel voor print, maar volgens Morten B. Reitoft van INKISH, is het voor velen een zoekplaatje om tot de juiste modellen te komen. Productietechnologie, mensen, markten, producten, workflows, alles moet naadloos op elkaar aansluiten, dat doe je niet zomaar. Reitoft is bijna wekelijks op bezoek bij vele bedrijven wereldwijd en doet verslag van zijn ervaringen op inkish.news en inkish.tv.
Kunstmatige intelligentie
De term die in industrie-4.0 veelvuldig voorkomt, lijkt zijn weg nog te moeten vinden in de printmedia-branche. Sabine Demey is directeur van het Flanders Artificial Intelligence Research Program at imec.
Imec is een wereldvermaard onderzoekscentrum voor nano-elektronica en digitale technologie. Tegelijk is het een Vlaamse organisatie die sterke banden onderhoudt met lokale actoren om de digitale transformatie van onze regio te versnellen. Demey legt uit welke rol AI kan vervullen voor met name bedrijven in het small and medium-sized segment.
Extra: masterclass door Bernd Zipper op 7 juni
Nieuw in het programma is op 7 juni de masterclass van Bernd Zipper. Het programma is te vinden op de VIGC-website. Entree tot het programma op 8 juni kan worden verkregen vanaf € 299, voor het VIPO-diner en ook toegang tot de masterclass op 7 juni gelden een aantal 'toeslagen', die te vinden zijn op de website.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.