OPINIE - Wat was belangrijk rondom de 27e mei gedurende de afgelopen 5 jaar? De redactie ging op zoek in het archief en maakte de volgende terugblik, inclusief een reflectie van dat nieuws naar vandaag.
• Leestijd ca. 5 minuten
5 jaar geleden had KVGO niets met technologie
Op 29 mei van het jaar 2017 een kritisch 'opinie' artikel over het eenzijdig negeren van techno-logische ontwikkelingen door het KVGO. Het KVGO zei toen bij monde van voorzitter
Cees Verweij en de toenmalige directeur Fons Bakkes, dat fusies met de meer technische georiënteerde verenigingen geen optie was. Alleen samenwerken, waar nodig, was destijds de houding. Er waren in die tijd nog heel wat zelfstandige verenigingen en/of stichtingen in het totale crossmediale medialandschap.
Dicht bij huis waren dat: CMBO, ZSO en VKGO en de wat verder 'afgelegen' creatieven vereniging BNO. In het online segment: IPAN, Dutch Digital Agencies, Nederland Media Netwerk, MWG
(Media Werk Groep) en Immovator (tegenwoordig Media Perspectives). Behalve IPAN zijn alle andere organisaties nog volop actief. CMBO en ZSO zijn weer 'terug' bij het KVGO. Vooral het CMBO had een technologisch component, die helaas door de omstandigheden in de afgelopen twee jaar bij het KVGO nog niet echt duidelijk zichtbaar is geworden. Maar de intentie daar wel wat aan te gaan doen, is er zeker. Wellicht dat de opvolger van Bram ter Beek daar binnenkort wat vaart achter kan gaan zetten.
In de afgelopen paar jaar flinke ommezwaai ten aanzien van 'technologisch denken' bij het KVGO.
4 jaar geleden in de rubriek 'kort nieuws'
Jarenlang stond de vrijdag in het teken van 'persberichten' of 'kort nieuws'. Een wekelijkse opsom-ming van gebeurtenissen die in de lopende week van belang waren. Na de overname van blokboek.com op 1 januari 2019, werd het besluit genomen alle 'kort nieuws' berichten meer over de gehele week te spreiden en op te nemen op de website van blokboek, waardoor op vrijdag ruimte ontstond voor meer soortgelijke artikelen met diepgang en analyses, zoals dat gedurende de rest van de week al werd gedaan.
Terug naar eind mei 2018. Koninklijke Drukkerij Em. de Jong had op 18 mei 2018 de aandelen van Jungfer Druck & Verlag overgenomen, en daarmee een meerderheidsbelang in de onderneming verworven. Het Brievenbusreclame-congres van 2018 werd in de Westergasfabriek gehouden.
Met destijds Marianne Zwagerman als dagvoorzitter en onder de sprekers Sjuul Paradijs.
Een congres dat het in die jaren altijd goed deed en verschillende doelgroepen bij elkaar bracht.
Het congres kreeg vooral bekendheid rondom het thema: 'JA/JA-stickers'. Het congres bestaat niet meer. Wat nog wel altijd bestaat is het Benelux Online Print Event, wat eind 2018 in het Atomium in Brussel werd gehouden en bijna was uitverkocht. De 2022 editie vindt op 8 juni plaats in Antwerpen. Ook verdween het Grafisch Forum, maar kwam later weer kort terug als nieuws website, om vervolgens in 2021 definitief te verdwijnen. Het Grafische Forum was destijds een vraag- en antwoordforum, vooral rondom technologie. Papierfabriek Parenco kwam in handen van Ierse Smurfit Kappa, en ook in 2018 verhoogde Agfa al haar prijzen voor drukplaten met 10%. De AVG wetgeving stond toen volop in de belangstelling, kijk naar het YouTube filmpje van het Dienstencentrum. Inmiddels is de aandacht voor AVG nog minimaal, behalve dan de voortdurend hinderlijke cookiemeldingen.
Tot slot op die dag in het nieuws: Crown Van Gelder investeert in toekomst, IKEA weer creatief met print en Feldmuehle Uetersen verkocht.
3 jaar geleden : het miljoen van A&O, Hans Baljet in Kazachstan en de 'sociaal' rubriek van Margreeth Colenbrander
In 2019 kreeg het A&O fonds grafimediabranche het voor elkaar een miljoen ter beschikking te stellen voor bedrijven die een toekomstbestendig personeelsbeleid zouden willen ontwikkelen.
Dat geld kwam toen uit het Europees Sociaal Fonds (ESF). Grafimediabedrijven konden tot 75% van de kosten voor activiteiten op het gebied van duurzame inzetbaarheid terugkrijgen.
Hans Baljet vertoeft regelmatig in het buitenland via de Duitse organisatie SES (Senior Experten Service). Hij was bij Semej Korkem in Kazachstan, een drukkerij die 'gewoon' alles drukt, geen gebruik maakte van web-to-print, maar waarbij de adviezen uit 'het westen' wel volop werden gewaardeerd.
Tot slot in de periode eind mei 2019 het artikel 'Ontslag wegens disfunctioneren, een onhaalbare zaak?' in de rubriek 'sociaal' van Margreeth Colenbrander. Een hele reeks adviezen die anno 2022 ook nog zeker van toepassing zijn. Maar daar staat tegenover dat bedrijven tegenwoordig juist veel meer moeite moeten doen om personeel te werven, te behouden en te stimuleren. De vergrijzing en daardoor de uitstroom zorgt tegenwoordig voor een onbalans in de toenemende vraag naar deskundig en breed geschoold personeel.
2 jaar geleden maakte Heidelberg verlies en voelden we inmiddels de gevolgen van corona
Een verlies van 349 miljoen euro voor het boekjaar 2019. In dat jaar nam de fabrikant afscheid van de Primefire (digitaal) en de groot formaat XL145 en XL162 machines. CEO Rainer Hundsdörfer was echter vol vertrouwen over de toekomst en nam 2 jaar later afscheid, en droeg het stokje over aan Ludwin Monz. Monz neemt de leiding over in een aanzienlijk beter financieel plaatje, in vergelijking tot de situatie over het boekjaar 2019.
Corona schudde het gehele printmedia landschap flink op. De redactie ging op zoek naar bedrijven die zich ontdeden van het doemdenken, en vooral probeerden eigen producten te ontwikkelen die inspeelden op de actualiteit van dat moment. Natuurlijk verschenen er veel coronagerelateerde producten, zoals: stickers, bewegwijzeringen en marketinggerichte items, om toch vooral lokaal te kopen om winkeliers te helpen. De redactie verwees daarbij naar een reeks artikelen op blokboek.com waar leuke voorbeelden ter inspiratie werden opgetekend in een toch overwegend 'donkere' periode voor de branche.
Vorig jaar eind mei: productie innovatie trok zich niets aan van corona
In onze jaarlijkse serie high-end printerfabrikanten besteedden we natuurlijk in de coronaperiode veel aandacht aan gemiste congressen, beurzen (met als icoon natuurlijk drupa) en andere evenementen. Toch bleek dat de ontwikkelingen rondom inkjet niet stil stonden, en zelfs 'in de versnelling' gingen. De redactie maakte een samenvatting van een lezenswaardig artikel bij Printing Impressions. We zagen dat Amerikanen het qua marketing altijd wel wat kunnen 'overdrijven', maar daar staat tegenover dat in ons land de terughoudendheid niet altijd terecht is. Inmiddels is het een feit dat in 2022 inkjet volop in de belangstelling staat en de versnelling in al die ontwikkelingen - juist door corona - opvallend is. Het gehele landschap van de branche is ingrijpend veranderd. Vraag en aanbod, producten, kosten en prijzen, maar ook zeker de technologie heeft het perspectief op de toekomst volledig veranderd. In vijf jaar tijd is er heel veel gebeurd.
NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche.
Dat kan niet gratis, maar voor slechts € 98,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar,
dat is nog geen 33 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussen zitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.