EVENEMENT - Het was zowel op de beursvloer als tijdens de lezingen te merken, woorden als onzekerheid en onvoorspelbaarheid werden maar al te vaak genoemd. De nasleep van alle corona-effecten en de huidige situatie in de Oekraïne waren voelbaar. Toch was de sfeer positief, we hebben veel geleerd van de recente tegenslagen en laten dus geen negatieve omslag toe.
• Leestijd ca. 3 minuten
De branche wil de positiviteit vasthouden, de kansen zien en het herstel in de versnelling zetten. Lang niet iedereen zal dat kunnen, de verschillen worden duidelijk zichtbaar. Prijskopers moeten achteraan in de rij aansluiten, loyale klanten krijgen voorrang. Kosten, prijzen, leverings-problemen, het is allemaal afhankelijk van je eigen gedragingen binnen de markt. En die verschillen worden steeds duidelijker. De lezing van Hans-Jürgen Caspers, directeur Igepa Nederland, maakte dat overduidelijk.
Hij schetste een realistisch beeld van de papierindustrie vanaf het pre-coronatijdperk, tijdens corona en het post-coronatijdperk, mede beïnvloed door de situatie in de Oekraïne. Natuurlijk benoemde hij ook de 4 maanden durende stakingen bij UPM, waardoor er maar liefst 600.000 ton papier minder werd geproduceerd.
Caspers: "De beschikbaarheid van papier is een uitdaging geworden."
Hij stelde dat in de afgelopen 20-25 jaar de prijs werd bepaald door overcapaciteit, en dus relatief laag was. Dat is inmiddels fors veranderd. Grafisch papier is in versneld tempo afgebouwd en papierfabrieken werden en worden omgebouwd naar kartonproductie voor verpakkingen. Er is echter zoveel capaciteit uit de markt gehaald dat de vraag het aanbod overtreft, waardoor prijzen al geruime tijd stijgen. En daarvan is het einde nog niet in zicht.
Caspers: "In de afgelopen 10 jaar is het grafisch papierverbuik (WFU en WFC) in ons land gedaald van 240.000 ton tot 160.000 ton
Grand Hall
Het was jammer dat zijn lezing een beetje 'geïsoleerd' werd in een achterafzaaltje op de tweede verdieping. Het had beter gepast binnen bijvoorbeeld een rondetafelgesprek met meer spelers uit de hoek van consumables en logistiek in de 'Grand Hall'. Daar acteerden in hoofdzaak generalisten die dan zo nu en dan zeiden: "Ook in uw branche heeft u te maken met.....". Hoe aardig ook, het was een beetje jammer dat er geen vakgericht onderdeel werd aangeboden in de prachtige 'Grand Hall'.
Het voor iedereen actuele thema rondom papier, consumables, logistiek, kosten en prijzen kreeg geen plek in de Grand Hall.
Jeroen Smit, Tom Coronel en Arnout van den Bossche
Het is zeker niet zo dat de meer algemene lezingen niet de moeite waard zouden zijn geweest.
Dit type sprekers zijn altijd goed voor het prikkelen van onze relativerende hersencellen.
Door op een afstandje te kijken naar de wijze waarop we acteren. We verstoppen ons in onze dagelijkse gewoontes en prikkelen onszelf te weinig om naar anderen te luisteren. Laat staan dat we kennis delen met anderen, misschien zelfs wel met concurrenten. Allemaal waar, in de zaal knikten we naar elkaar om die wijze woorden maar even te bevestigen. Maar het is zo vreselijk moeilijk om vandaag met juist die boodschappen van gisteren aan de slag te gaan.
Hoe kom ik nu aan personeel?
Minstens net zo actueel was de 'roadmap' van Aldert van Buuren om gericht personeel te werven. Het bleek vooral te gaan om personeel voor papierfabrieken, want ook daar is gebrek aan operationeel vakmanschap, net zoals in zovele andere branches en sectoren. De website uitdagendpapier vormt echter een prima handvat om meer gericht campagnes op te zetten, met vooral het accent op 'influencer marketing', al dan niet vanuit het eigen personeel door middel van blogposts of vlogs. Van Buuren toonde aan dat de 'gewone' vacature-website echt niet meer voldoende is om personeel te werven voor sectoren die bij jongeren niet meteen op het netvlies staan. En hoe kan je dat beter doen dan met een papierfabriek die op het eerste oog voor jongeren niet een high-tech uitstraling zal hebben, maar dat wel degelijk is.
Lezingen op het gebied van automatisering door Ramon van Wingerden van Prindustry en
Philip Cremers van Four Pees, gecombineerd met het vraagstuk: 'Inkjet naast offset en toner'
door Sander Hendrix van Canon, maakten het vakinhoudelijke lezingenprogramma compleet.
Levendige beursvloer
Zoals elk jaar bood de beursvloer voldoende gelegenheid tot netwerken. De nieuwe stands en verlichting (dit keer in geel/blauw) gaven de beursvloer een frisse uitnodigende look&feel. Het was niet overdreven druk, dat was ook te zien aan het aantal deelnemers in de verschillende lezingen, zowel de drie 'keynotes' als in de 'vaksessies'. De dag werd afgesloten met een netwerkborrel en een 'walking dinner'. Organisator Printmatters kan wederom terugkijken op een succesvolle Vakdag Print&Sign.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.