EVENEMENT - De teller staat op 130 voor volgende week 8 juni in Antwerpen, maar het VIGC team rekent erop dat in de komende dagen de teller doorloopt richting 150 deelnemers. Op de dag voorafgaand aan het congres doen ca. 20 deelnemers mee aan de masterclass, die wordt verzorgd door de Duitse consultant Bernd Zipper.
• Leestijd ca. 4 minuten
• Volgende week donderdag en vrijdag inhoudelijke verslagen over #BOPE
VIGC-directeur Jos Steutelings zegt verheugd te zijn dat na het vervallen van de 2020 editie en de digitale editie 2021, #BOPE2022 weer fysiek plaatsvindt in ZOO Antwerpen.
"De invloed van corona heeft natuurlijk de mogelijkheden van digitale communicatie verder verstrekt, zowel in het houden van vergaderingen, meetings en events, maar de werkelijke waarde van een digitale bezoeker tegenover een fysieke bezoeker is lastig te kwalificeren. In onze 2021 editie hadden we behoorlijk goede bezoekcijfers die ons best wel positief stemden. Maar we weten niet hoe het nou precies zat met het vasthouden van 'live online' aandacht. Komende woensdag hebben de fysieke deelnemers aan #BOPE2022 hun agenda volledig vrijgemaakt, en hebben daardoor dus focus op de zaken waar het die dag over gaat. Ze worden minder snel afgeleid ten opzichte van het op kantoor volgen van een livestream, en door middel van de nodige netwerkmomenten worden gedachten beter geordend, mede onder invloed van direct gezichtscontact, dus alle mogelijke verbale- en non-verbale invloeden. Achter je bureau is die invloed nauwelijks aanwezig, laat staan kwalitatief meetbaar in objectieve resultaten."
Jos Steutelings is overtuigd van de meerwaarde van fysieke evenementen.
Kansen in omnichannel benaderingen
De redactie vroeg aan Steutelings waarom 'twijfelaars' zich vandaag of in de komende dagen nog zouden moeten inschrijven. Steutelings, lachend, maar daarna snel weer serieus: "Tijdens #BOPE2022 laten we vooral zien wat de mogelijke toekomstscenario's zijn, waarbij online e-commerce van print in een veel grotere omvang invloed gaat krijgen in ons dagelijks leven. Ik doel daarbij op de enorme invloed van alle mogelijke kanalen, die het steeds makkelijker maken print- en promotionele producten te kunnen bestellen, te volgen en geleverd te krijgen met een druk op de knop. Zowel de invloed van mobiel als de invloed van social media en daaraan gekoppelde marktplaatsen, zijn volgens mij de volgende stap in omnichannel benaderingen, waarbinnen print blijvend een grotere rol kan gaan spelen."
De Duitse consultant Bernd Zipper schetst in zijn keynote een nauwkeurig beeld van de
e-commerce toekomst voor printapplicaties.
Kanalen versmelten, muur online-offline brokkelt af
Tot nu toe kende online print heel specifieke portals (vooral voor professionele inkopers) en daaraan gekoppelde MIS-omgevingen. Een voorbeeld van een veel verder doorgevoerde integratie van talloze spelers, die samen garant staan voor een smetteloze workflow en productie, komen vooral van de grote markt-plaatsen van de grote internationale online spelers. Steutelings: "Je ziet al voorbeelden van Amazon, waarbinnen print op een geheel andere manier wordt benaderd, in vergelijking tot de huidige dedicated online-webshops. Er worden veel meer producten in hoge mate gestandaar-diseerd aangeboden. Invullen van een reeks gegevens sluit het proces op een gemakkelijke manier of om een gewenst product te bestellen. Ik wil zeker niet zeggen dat de dedicated producten langs de gebruikelijke online kanalen zullen gaan verdwijnen. Juist het samengaan en het wegvallen tussen online en offline 'muren' (die er nu nog vaak zijn), zal de toekomst alleen maar verbreden. Fotoboeken, kalenders, visitekaartjes, ansichtkaarten, maar ook geprinte cadeau-artikelen zijn maar een paar voorbeelden die als printproducten heel makkelijk besteld kunnen worden, ook via een smartphone. Het medium print moeten we bezien vanuit de gebruiksfunctie, niet vanuit de techniek. Met name de consument wil alles 'makkelijk en snel'. De smartphone heeft enerzijds laten zien wat de negatieve impact ervan was op de printproductie van kranten. De smartphone werd gezien als een disruptor, maar wordt juist nu een enabler, in zowel B2C als B2B."
Digitale marktplaatsen en groei
Een recente wereldwijde studie van Mirakl geeft aan dat digitale marktplaatsen voor de detailhandel twee keer zo snel groeien als de ‘normale’ e-commerce omgevingen. Zo groeide e-commerce in 2021 met 11%, maar was de groei bij digitale marktplaatsen 25%! Steutelings zegt dat het volgen van juist die ontwikkelingen belangrijk is voor de toekomst van print in online omgevingen.
Want potentie tot groei is er zeker. De grafische markt voor ‘op maat gemaakte producten’ zal volgens schattingen van Gelato naar verwachting groeien van 230 miljard dollar tot meer dan 320 miljard dollar in 2025, wat een golf van creatievelingen en ondernemers zal motiveren om online op maat gemaakte producten te gaan verkopen. Het Noorse Gelato haalde in augustus 2021 nog 240 miljoen dollar op aan private equity, wat kan doen vermoeden dat zij hoogstwaarschijnlijk een onderbouwde businesscase hebben uitgewerkt.
#BOPE2022 leert je bijna alles in één dag
Jos Steutelings is er duidelijk over: "Als je in één dag een update wilt ervaren over de huidige ontwikkelingen binnen online print (& beyond), dan is de reis naar Antwerpen (makkelijk per trein te doen vanuit Nederland) zeker de moeite waard. Een flinke reeks (inter)nationale sprekers is geselecteerd om daarmee zoveel mogelijk onderwerpen 'af te dekken'. Natuurlijk is er na die dag dan thuis nog veel werk te doen. Maar je gaat met een gedegen hoeveelheid basiskennis naar huis."
Inschrijven doe je via de VIGC-website.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.