TOELEVERANCIERS - Toen de redactie in 2015 een begin maakte met de serie 'Top-5 high-end printerfabrikanten', werd het speelveld grotendeels bepaald door commercial printtoepassingen, hoofdzakelijk met tonergebaseerde systemen. Voor de achtste editie die volgende maand van start gaat, gaat er veel veranderen.
• Leestijd ca. 2 minuten
In het jaar 2015 was het maken van een echte Top-5 nog relatief makkelijk. Onderzoeksbureaus als IDC en het toenmalige InfoTrends (tegenwoordig Keypoint Intelligence) hielden de kwartaalcijfers van de toen grootste high-end printerfabrikanten bij en koppelden daar het marktaandeel aan toe (zie kopbeeld). Het IDC 'Top-5' lijstje van eind 2015: Xerox, HP, Ricoh, Konica Minolta en Canon.
Het behoeft geen toelichting dat anno 2022 dat lijstje flink opgeschud is en in feite nog nauwelijks te maken is, daar de technologie het speelveld van wat we 'high-end' noemen enorm veel breder is geworden.
Anno 2022 andere benadering voor deze succesvolle artikelenreeks noodzakelijk.
Applicaties afbakenen
De redactie heeft besloten af te stappen van een reeks artikelen per merk. Die formule is - hoe succesvol dan ook geweest - niet meer van deze tijd. De bewegingen in de markt eisen tegenwoordig een steeds meer applicatiegerichte benadering. Daarnaast hebben de spelers zich in de afgelopen jaren ook flink verbreed in de 'applicatie portfolio' waarin hun producten worden aangeboden.
Toch is het ook niet heel eenvoudig alle applicaties scherp af te bakenen. Alleen al de termen 'commercial print' of 'industrial print' zijn inmiddels containerbegrippen, waarin weer heel veel sub applicaties hun weg vinden. De redactie zal dus een afbakening moeten maken, waarbinnen de meeste applicaties kunnen worden afgedekt in een bruikbaar overzicht. Natuurlijk zullen er altijd niche applicaties overblijven, maar met een (meer dan) 80% dekkend overzicht hopen we de lezer ook dit jaar te voorzien van een relevante reeks artikelen, die als basis kan dienen voor verder eigen onderzoek.
Rijk gevuld archief
In de loop der jaren is bij Printmedianieuws al een 'rijk gevuld' archief ontstaan rondom de technologische ontwikkelingen in zowel digitaal als analoog. Het plaatst alle ontwikkelingen in perspectief en geeft ook richting aan de te verwachten marktontwikkelingen. Dat zal de redactie in de komende serie artikelen ook blijven doen.
Vanuit de redactie gaan Jan Vroegop en Peter Luit deze serie opzetten, die vanaf komende maand tot en met eind december loopt.
Structuur artikelen
Bij de nieuwe reeks zullen de artikelen wel hun vaste structuur behouden, zoals dat eerder is gedaan bij de afgelopen series 'high-end printerfabrikanten'. Daarmee wordt waarde toegevoegd aan wat bedoeld wordt met een 'marktoverzicht', dit in tegenstelling tot individuele artikelen over specifieke ontwikkelingen aan de hand van een beurs, evenement of een aankondiging van een bepaalde ontwikkeling.
De redactie start met het eerste artikel op dinsdag 20 september.
Input vanuit de markt
Daar waar nodig zal de redactie toeleveranciers en gebruikers benaderen, om zoveel mogelijk relevantie toe te voegen aan de structuur van de applicatiegerichte artikelen. Alle input is op voorhand natuurlijk nu al welkom.
Kopbeeld: Lijstje Top-5 derde kwartaal 2015 door IDC.
NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts €98,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 33 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussen zitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.