BRANCHE - 20 brancheorganisaties uit de maakindustrie, waaronder het KVGO, hebben samen met VNO-NCW en MKB Nederland het initiatief genomen om aandacht te vragen voor de extreem hoge energieprijzen waarmee bedrijven geconfronteerd worden. De campagne is vooral gericht op de landelijke overheid en de EU.
• Leestijd ca. 3 minuten
Naast de EU lijkt het er ook op dat de Nederlands overheid niet kan of wil ingrijpen in deze grootschalige energiecrisis ten gevolge van de oorlog in de Oekraïne. De politieke traagheid om tot de juiste oplossingen te komen, heeft flinke gevolgen voor het bedrijfsleven in de volle breedte. Was het tijdens de corona pandemie nog zo dat de politiek het statement kon maken dat zwakke bedrijven het na de steun dan toch ook niet zouden redden, nu staan ook gezonde bedrijven op omvallen. De enorm hoge energiekosten is niet de schuld van het bedrijfsleven, maar de overheid blijft traag polderen in eigen land en binnen de EU.
KVGO mede initiatiefnemer binnen de 20 deelnemende brancheorganisaties
Ondanks het feit dat de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs nog positief was over de huidige ontwikkelingen en zelfs vond dat de gascrisis nu wel over zijn hoogtepunt was, blijven de energiefacturen torenhoog. VNO-NCW en MKB Nederland stellen dat 25% van de energie-intensieve bedrijven in de rode cijfers komt door de extreme energieprijzen. Dat geldt niet alleen voor Nederland, maar voor geheel Europa.
"De toekomst van de Europese maakindustrie staat op het spel"
Drie tot acht keer meer
Zo een 25% van de bedrijven betaalt - afhankelijk van de lopende contracten - nu drie tot acht keer meer voor gas en 33% heeft te maken met dezelfde verhogingen voor elektriciteit. Dat is gebleken uit een flitspeiling, gehouden door VNO-NCW in samenwerking met MKB Nederland. De organisaties spraken met meerdere ondernemers in uiteenlopende MKB segmenten. Eén van hen was het bedrijf Schut Papier, een relatief kleine papierfabriek met 43 medewerkers in Heelsum.
Rene Kort, directeur van Schut Papier zegt: "De gasprijs is voor ons met 955% toegenomen, elektra met 810%. Ik heb het drie keer nagerekend om het zeker te weten. Nu zeggen klanten al dat we 60% duurder zijn dan papierfabrieken in andere landen, zoals Frankrijk en Duitsland, waar de bedrijven wel steun krijgen. Wij zijn geen ETS (Emission Trade System) bedrijf en krijgen dus geen compensatie. Ik ben van nature optimistisch, maar ik zie weinig perspectief. Ook al vanwege het feit dat we met 1450 zonnepanelen die we in 2017 hebben laten installeren, straks steeds minder geld terug gaan krijgen voor de teruglevering."
Flitspeiling gehouden onder 722 energie-intensieve bedrijven, waaronder dus ook de grafische branche
Wouter Haan, directeur van Simian in het Groningse Westerbroek, zegt blij te zijn met zijn 5700 panelen op het grootste dakoppervlak van zijn bedrijfspand. Haan: "We gebruiken in onze productie nauwelijks gas. Zelfs de droger voor de bedrukte kleding werkt op elektra. Qua algehele stroomvoorziening ben ik superblij met onze investering in het zonnepark. Met 5700 zonnepanelen zorgen we ervoor dat we zo'n 60% van onze energie zelf opwekken. De afgelopen zomermaanden zijn onze energiekosten dus veranderd in energieopbrengsten. Duurzaam en financieel zeer interessant."
Niet door te berekenen
84% van de bedrijven zegt de verhogingen in de energieprijzen niet door te kunnen berekenen aan hun klanten. Dat geldt niet in de laatste plaats ook voor de grafische branche. Deze verhogingen kunnen niet zomaar opgestapeld worden bij de reeds eerder doorgevoerde verhogingen voor de hogere kosten van papierinkoop en logistiek.
Van de ondervraagde ondernemers heeft 6% een variabel contract, of een vast contract wat binnenkort afloopt. Slechts 10% heeft een langlopend vast contract, zij blijven dus vooralsnog buiten schot.
Het KVGO vraagt ook uw hulp!
Het KVGO vraagt via haar website aan de leden om vooral actief mee te doen met de campagne, niet het KVGO alleen, maar alle bedrijven samen hebben een groot bereik. Natuurlijk kunnen ook niet-leden meedoen deze boodschap te verspreiden. Verspreid vooral persoonlijke boodschappen, echter wel met de hashtag #laathetonsblijvenmaken. Dat kan op alle social media kanalen. Voor het gemak voor de lezers van printmedianieuws zijn de PDF links naar de flyer en de pamfletten ook hier geplaatst:
VNO-NCW, MKB Nederland en de aangesloten brancheorganisaties hopen daarmee wel de aandacht van de Nederlandse- en Europese politiek te trekken om passende maatregelen te nemen om de maakindustrie de helpende hand toe te reiken. Vragen kunnen natuurlijk aan het KVGO worden gesteld via 020-5435678 of via e-mail.
Kopbeeld: een gedeelte van één van de media uitingen
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.