PARTNERBIJDRAGE - Ramon van Wingerden is directeur van Prindustry en heeft zich de afgelopen maanden veelvuldig laten zien op diverse nationale- en internationale evenementen, waar hij zijn mening over de branche niet onder stoelen of banken stak.
• Leestijd ca. 5 minuten
Van Wingerden was één van de sprekers op het Online Print Symposium (kopfoto) dit voorjaar en ook spreker op de Vakdag Print&Sign van PRINTMatters in Nieuwegein. De redactie vroeg hem destijds wat zijn algemene indrukken waren over de branche. Van Wingerden: "Binnen het eerste kwartaal van dit jaar merkte ik dat heel wat segmenten nog flink last hadden van de uitloop van de pandemie. Nu leven we weer in een totaal andere situatie met de energiecrisis. Tijdens het Online Print Symposium in Duitsland sprak ik met heel wat bedrijven, waar de zaken nog lang niet op 'niveau' zijn. Ook in ons land zie je bedrijven die het al dan niet met ondersteuning hebben overleefd, maar ook nu nog gebukt gaan onder financiële lasten.
Nu ook nog eens aangevuld met torenhoge energiekosten."
Bedrijven vragen om crossmediale mix
De crossmediale mix is al vele jaren een onderwerp van discussie binnen printmediabedrijven, maar volgens van Wingerden doen maar heel weinig bedrijven inhoudelijk iets om hun aanbod te verbreden richting de wensen van hun opdrachtgevers. "Printmediabedrijven zijn in mijn visie nog steeds teveel solo-media, we moeten daarin echt anders gaan denken." Met solo-media bedoelt hij de focus louter op één soort productie, in dit geval drukwerk. Hij pleit voor een combinatie van offline en online.
Van Wingerden zegt dat die solo-media gedachte deels wordt veroorzaakt door de vaak te geringe omvang van bedrijven, waar niet of nauwelijks strategisch out-of-the-box kan worden gedacht.
“Het is dan ook wel begrijpelijk hoor, dat zij niet in staat zijn nieuwe businessmodellen te ontwikkelen. Maar het zit ook wel een beetje gebakken in het oude DNA van de branche." Lachend voegt hij daaraan toe: "Dat verschijnsel zit echter niet alleen bij de uitvoerende bedrijven. In het verleden zagen we dat Kodak, toch een speler van wereldformaat, bij de opkomst van digitale fotografie bleef vasthouden aan het fotorolletje. Dat heeft enorme impact gehad op het merk Kodak, wat lange tijd als wereldmerk een zwervend bestaan leed."
Van Wingerden nuanceert zijn uitspraak vanuit een ander oogpunt: "De nieuwe polaroid camera's van vandaag knipogen natuurlijk wel een beetje naar het fotorolletje en ook de vinylen grammofoon-plaat heeft natuurlijk nog bestaansrecht."
Online is meer dan alleen online bestellen
Van Wingerden zegt dat online bestellen wel de aandacht heeft van de printmediabranche, maar dat dat natuurlijk wel wat anders is dan het aanbieden van het maken van content dat geschikt is voor online kanalen.
Op de vraag of de online bewustwording in workflows en productieautomatisering wel toeneemt binnen de branche, antwoordt hij bevestigend: "Ja, dat zien wij duidelijk, ook bij de groep kleinere bedrijven. Ook daar ontstaat het inzicht dat processen goedkoper moeten met kortere productie- en doorlooptijden en voorspelbare aflevermomenten. Men wordt gewoonweg gedwongen door de vraag uit de markt. En juist in die markt zien wij jonge mensen, die gewend zijn om online te bestellen. Die generatie kijkt dus heel anders tegen inkoopprocessen aan en zoekt naar partijen die dat aanbieden. Heb je dat niet, dan zoekt die inkoper gewoon naar een ander."
Het online platform niet zien als kostenpost
Toch zegt van Wingerden dat het in zijn gesprekken nog regelmatig voorkomt dat een online bestelportal wordt gezien als een kostenpost: "Als ik dan de berekening maak wat een offline verkoper kost ten opzichte van een online oplossing, dan is men vaak verward. Denken in online oplossingen als strategische investering, is vaak de les die ik als eerste moet geven om het online bewustzijn te vergroten."
Van Wingerden: "Vooral bij de inkoper van print is de behoefte aan automatisering groot, maar het ontbreekt bij de printaanbieder vaak aan structurele kennis om de inkoper te kunnen helpen."
Inkoper wil meer dan een 'drukwerk webshop'
Om toekomstbestendig te zijn als printbedrijf gaat het niet alleen om het aanbieden van een webshop met printgerelateerde producten. "Bij inkopers zijn juist koppelingen nodig met hun bestaande processen. Die kennis is er (vrijwel) niet bij de printaanbieders, juist daarin zijn wij als
IT-bedrijf gespecialiseerd. Die toegevoegde waarde moet echter wel worden gezien.
Een webshop is slechts één component van het geheel."
“Veel kleinere bedrijven die dus zeggen aan web-to-print te doen met alleen hun aanbod in een webshop, gaan het gewoon niet redden. Het lijkt allemaal leuk online, maar aan de inkoopzijde is het niet voldoende wanneer het niet gekoppeld is aan hun processen. Drukkers die hierin stappen maken er dan ook geen succes van. De online bestellingen blijven uit en niemand die begrijpt wat daarvan de oorzaak is."
Aanbieden van communicatieoplossing is businessmodel
Van Wingerden: "Om succesvol te zijn, gaat het om het aanbieden van een compleet pakket. Een businessmodel om de inkoper te helpen met zijn communicatievraagstuk. Als je eenmaal zover bent, dan ben je ook beter in staat andere communicatiemiddelen aan te bieden, omdat je veel intensiever met je opdrachtgevers communiceert."
Van Wingerden: "Drukkers die zeggen dat het niet lukt om het online aanbod te verkopen, geven het ook te makkelijk weg. Als het allemaal gratis wordt aangeboden, dan heeft het geen waarde. Dus verkoop je dienst goed voorbereid."
De grootste automatiseringsbehoefte
Waar zit dan de grootste automatiseringsbehoefte? "Het is lastig daarop een universeel antwoord te geven. In ons land is de verscheidenheid aan drukkerijen groot, zowel in omvang, in markten als in applicaties. Grote online partijen zoeken vaak naar 'operational excellence', dat gaat allemaal zonder dat een klant hoeft te bellen naar de status van zijn orders. Bij kleintjes ligt het accent meer op administratie. Voor hen is belangrijker hoe ze het aantal handmatige handelingen kunnen beperken in een veel complexer offline verkoopproces."
Heb je tot slot nog tips voor de branche?
"Ga veel meer met je klant in gesprek en biedt dan een communicatieoplossing aan. Leg het accent niet op print en zeker niet op je machines. Ga voor 'totaal ontzorgen', ook als je alles niet zelf kunt realiseren. Je kunt via een eigen gerichte inkoop je opdrachtgever ook volledig ontzorgen."
Op 18 oktober 2022 geeft Prindustry een Online Kennissessie over de Brandportal: een communicatieplatform voor het beheren, creëren en bestellen van offline én online communicatie.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.