EVENEMENT - Op 20 oktober 2022 houdt het VIGC bij Lamot in Mechelen 'Het Congres'.
Een bekend concept, met elk jaar een verrassend programma. Dit jaar drie thema's.
• Leestijd ca. 4 minuten
Organisator VIGC zegt in haar aankondiging dat er zoveel gaande is binnen de branche, dat het binnen de 'krijtlijnen' van Het Congres drie thema's heeft ingetekend om de achtste editie vorm te geven: Klantgerichtheid, The War
on Talent en Economic Outlook 2023. Elk thema wordt door een expert ingeleid, waarna een panelgesprek plaatsvindt met steeds vier specialisten, die onder leiding van dagvoorzitter Mieke Loncke met elkaar het thema verder zullen verdiepen.
Mieke Loncke is van opleiding juriste met een Executive MBA op zak. Sinds jaar en dag stroomt communicatie door haar aderen.
Zo was ze als directeur van de beroeps-
vereniging voor Facility Managers jarenlang het gezicht van Z-Facility op Kanaal Z. Als woordvoerster van het bewakingsbedrijf Securitas verzorgde ze de mediacontacten. Momenteel is ze directeur Marketing & Communicatie bij adviesbureau BDO.
Nog nooit naar 'Het Congres' geweest? Overtuig uzelf door het lezen van deel 1 en deel 2 van
'Het Congres' 2021.
Klantgerichtheid
Gewoontes en vragen van klanten wijzigen in rap tempo, zeker in tijden vol met onzekerheden. De branche zal voortdurend moeten anticiperen op deze bewegingen.
Vier brandowners zullen hun visie, maar vooral ook hun behoeftes met ons delen. Leer hoe bedrijven zichzelf moeten leren te converteren van 'pure aanbieder van print' naar communicatiepartner en applicatiespecialist.
En dat natuurlijk binnen alle mogelijke beïnvloedingsfactoren als milieu, duurzaam-heid, energie en toeleverketens.
Tom Palmaerts is een trendwatcher, opinieleider op het gebied van consumentengedrag en attitudes in een veranderende wereld. Naast keynotespreker is hij trend consultant, auteur en managing partner bij Trendwolves. “We kunnen de toekomst niet voorspellen, maar door culturele spanningen en innovaties in een kader te plaatsen, kunnen we ons een beeld vormen van toekomstige mogelijkheden." Tom springt op Het Congres 10 jaar vooruit, om inzicht te krijgen in de grootste maatschappelijke veranderingen. "Toekomstdenken is pas interessant als je er vandaag al mee aan de slag kunt.”
The War on Talent
De printmediabranche kampt tegenwoordig met een tekort aan geschoolde werknemers, vooral ook bij de meer technische profielen.
Wij zijn een vooruitstrevende sector met veel hightech bedrijven, die aantrekkelijk genoeg zouden moeten zijn voor met name jonge mensen. Binnen de branche is er een ruim aanbod aan diverse functies gaande van creatieve (design)profielen, orderbegeleiding en -verwerking over proces- en IT-specialisten tot machineoperators op (digitale)drukpersen en geavanceerde afwerkingsmachines. Welke acties ondernemen bedrijven vandaag al om (jong) talent aan te trekken en wat kunnen zij nog meer doen? Hoe kan de branche haar troeven nog beter uitspelen en millennials en Gen-Z boeien, binden en ontwikkelen binnen de bedrijven in de branche?
Heleen Ernst, generatiespecialist en eigenaar van U’r Skills. VIGC heeft Heleen leren kennen als columnist van het Nederlandse PRINTmatters en via een geëngageerde keynote op het Intergraf-congres Print Your Future. Heleen is freelance HR-adviseur met focus op o.a. generatie-advies en ontwikkeling, employer branding gericht op Generatie Z en Millennials, talentontwikkeling en organisatie-cultuur. In haar presentatie zal zij de verschillen over generaties heen toelichten en haar tips & tricks delen.
Economic Outlook 2023
Tijdens het derde en laatste thema kijkt VIGC vooruit op wat 2023 gaat brengen op economisch vlak. Op socio-economisch vlak heeft de branche een op z’n minst hobbelig parcours achter de rug. Welke impact hebben de verschillende crisissen op onze sector?
Hoe staan we er vandaag voor als sector en waar evolueren we naartoe? Hoe kan de veerkracht binnen de bedrijven vertaald worden in economisch positieve return?
Hoe pikken we positieve signalen op om daarop voortbouwend maximale impact te creëren binnen onze ganse sector?
Themaspreker is Peter Vanden Houte, Chief Economist bij ING Belgium. Peter werkt al meer dan 20 jaar bij ING in verschillende onderzoeks-functies. Hij is ook vicevoorzitter van de ‘economische commissie’ bij het Verbond van Belgische Werkgevers. In die hoedanigheid is hij goed geplaatst om een 'Economic Outlook' richting 2023 te geven, met een accent op de grafische sector.
Afsluiter
Afsluiten doet het VIGC altijd in stijl, door een combinatie van inhoud, humor en interactie!
Filosoof & cabaretier Paul Smit is dan ook een veelgevraagde spreker met zijn presentatie en show ‘Anders Kijken’. Hij combineert humor en inhoud en gaat in op thema’s als: samenwerking, innovatie, beïnvloeding en verandering. In een humoristische en energieke presentatie gaat Paul Smit in op diverse aspecten van menselijk gedrag en de werking van ons brein. Zijn verhaal is onderscheidend en bevat de nieuwste inzichten. Wat werkt wel en wat werkt niet als we willen veranderen? Hoe kunnen we als mens flexibel en ontspannen in het leven staan en denken in mogelijkheden? Hoe ontstaat er verbinding, vertrouwen en creativiteit binnen een organisatie?
Praktische informatie en aanmelden
Deelname aan
Het Congres kost 249 euro excl. 21% BTW.
De ontvangst is vanaf 14.00 uur, het programma start om 15.00 uur en wordt met een korte tussenpauze om 19.10 afgesloten met een receptie en aansluitend een 'walking dinner'. Lokatie is: Lamot Mechelen, Van Beethovenstraat 8/10 in Mechelen.
NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten: achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts € 98,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 33 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussenzitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.