EVENEMENT - De Vlaamse grafische branche mag trots zijn op het VIGC. Met maar liefst twee jaarlijkse congressen vormt het kennisinstituut een goed voorbeeld voor een nog niet in Nederland bestaande aanpak. Voor één keer komen ze in Nederland laten zien hoe dat moet.
• Leestijd ca. 4 minuten
Natuurlijk zit 'Benelux' in de titel van het event, maar ondanks het feit dat ook best wel wat Nederlanders jaarlijks naar Antwerpen gaan voor het jaarlijkse event, komt het grootste aandeel deelnemers uit Vlaams België. Met de komst naar Nederland hoopt de organisatie natuurlijk op een grote opkomst van Nederlandse deelnemers.
Naast de talrijke standhouders op Sign & Print Expo biedt de organisatie ook een levendig seminar programma op de beursvloer aan, komend jaar exclusief aangevuld met #BOPE23.
Sign & Print Expo 2023
Sign & Print Expo 2023 vindt plaats op 14, 15 en 16 maart. Op 15 maart zal #BOPE23 plaatsvinden. Het Benelux Online Print Event is minstens net zo dynamisch qua vorm en inhoud als het onlangs gehouden 'Het Congres', waarvan de redactie een uitgebreid verslag maakte. Het event kenmerkt zich door de hoge actualiteit in de online printmarkt, die met name sterk is vertegenwoordigd in de Nederlandse markt. Tijdens 'Het Congres' werd in een panel de vraag gesteld waarom online print in België lang niet zo sterk is ontwikkeld in vergelijking tot Nederland. Er kwam geen antwoord.
Rowdy van den Nieuwenhuizen, Head of Event bij beursorganisator Easyfairs, is blij met de komst van het VIGC naar Nederland: "Het event kenmerkt zich door een altijd zeer sterke line-up, waarmee wordt ingespeeld op de actualiteiten op het gebied van e-commerce in de grafische sector of online print. Ik kijk er dan ook enorm naar uit om in 2023 gelijktijdig met Sign & Print Expo dit event te verwelkomen in Gorinchem."
Na de online editie van 2021, in 2022 in de ZOO van Antwerpen
In 2021 werd het event nog geplaagd door de gevolgen van de coronapandemie. Toch was de online editie een succes, maar voor VIGC-directeur Jos Steutelings biedt de fysieke editie een echte meerwaarde op het gebied van netwerken. Dat verwacht hij dus ook van de 2023-editie in Gorinchem. "Het is volgens ons het geschikte moment om de Nederlandse VIGC-leden en bij uitbreiding de complete grafische sector in Nederland te laten kennismaken met dit unieke event. VIGC heeft historisch altijd een goede band gehad met Nederland. Al bij de oprichting werden Nederlandse grafimedia-bedrijven lid. Door de verschuivingen in de markt en de noodzaak om innovaties steeds prominenter als kerncompetentie op te nemen, willen wij de band met de Nederlandse grafimedia branche actief versterken. Het is dan ook evident dat we een inhoudelijk kwalitatief event als #BOPE23 in Nederland organiseren. Met Sign & Print Expo hebben we de perfecte partner gevonden om dit te doen."
Belgische grafische bedrijven naar Sign & Print Expo
Zowel Jos Steutelings als Rowdy van den Nieuwenhuizen hopen op een wisselwerking van zowel BOPE-deelnemers als beursbezoekers. De beurs sluit namelijk prima aan op BOPE, met talrijke deelnemers in het online printsegment. Zowel ontwikkelaars/fabrikanten zullen op de beursvloer aanwezig zijn. “Achter de schermen zijn we aan het inventariseren om in het verlengde van BOPE ons 'stadsthema' kracht bij te zetten met een 'digital street'; een samenkomen van de belangrijkste spelers op het gebied van software-systemen, data automatiseringsprocessen en mogelijk online printspecialisten die de productie van onze bezoekers optimaliseren. Hiermee spelen wij in op actuele uitdagingen binnen de markt”, aldus Van den Nieuwenhuizen.
Internationale topsprekers tijdens #BOPE23
Vaste gast van de show, tevens keynotespreker, is Bernd Zipper, specialist op het gebied van online print, web-to-print, eBusiness print etc. Kortom de man die zijn visie laat schijnen over de laatste trends en technologieën op het gebied van online print. Hij kijkt daarbij altijd naar de Europese ontwikkelingen en zoomt met zijn cijfers in op lokale omstandigheden.
#BOPE23 heeft als doel om e-commerce binnen de grafische branche te versterken. Hierbij wordt er niet alleen naar de technische aspecten gekeken, maar ook business gerelateerde topics in de vorm van case-studies krijgen een prominente rol toegewezen.
“Het is altijd onze ambitie om nationale en internationale topsprekers uit te nodigen – allemaal trendsetters op het gebied van online print! Wat hierbij uniek en ook heel leuk is, is dat zij voor en na het event ter beschikking staan voor alle deelnemers. Een unieke kans om te netwerken. En dat netwerken krijgt een extra dimensie omdat we het event afsluiten met een Belgian Beer Café”, aldus Steutelings.
Vernieuwde beursvloer Next Level ingezet als exclusief decor van #BOPE23
Op dag twee vindt #BOPE23 plaats voor aanvang van de beurs, om vervolgens gezamenlijk de beursvloer te bezoeken; dé hotspot voor de laatste trends, innovaties en ontwikkelingen op het gebied van printmedia en signing. “VIGC heeft de laatste jaren bewezen een enorm waardevolle partner te zijn voor ons event. De missie van het VIGC: ‘kennis overdragen naar kunnen’, sluit goed aan op de boodschap die wij willen overbrengen aan onze community van Sign & Print Expo.
Onze locatie ‘Next Level’ met de prachtige congreszalen, eigen foyer en foodcourt is de perfecte ruimte om #BOPE23 te laten plaatsvinden. En dit maakt het tot een uniek samenkomen waarbij je #BOPE23 eenvoudig combineert met een bezoek aan Sign & Print Expo 2023”, aldus
Van den Nieuwenhuizen.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.