PARTNERBIJDRAGE - In gesprek met Maarten Timmerman-Zubani wordt meteen duidelijk dat Flyeralarm snel schakelt in een wereld waarin nu van alles aan de hand is: logistieke problemen, energiecrisis en de papiermarkt.
• Leestijd ca. 3 minuten
Timmerman (commercieel directeur Flyeralarm): "Ondanks al die vervelende invloeden blijven wij merken dat onze klanten blijvend door ons geholpen worden om hun eigen marketinginspanningen in de markt te zetten. Wij blijven accentueren dat marketing echt alles is en bieden daarvoor een gigantisch scala aan producten. Of dat nu voor een reseller is in onze FLYERALARM PRO portal of voor een marketingafdeling die via onze reguliere webshop bestelt, alles draait om de beleving van een merk."
Flyeralarm PRO
"We hebben het PRO platform ontwikkeld, omdat resellers weten wat ze bestellen. Zij hoeven geen uitleg over papiersoorten, gramsgewichten, een hele reeks voorbeelden en talloze controletools bij het uploaden van hun bestanden. Meestal hebben ze zelf al een controleslag in het bestelproces. Dat maakt het proces efficiënter, wat zorgt voor een verschil in overheadkosten en dat kunnen we doorberekenen." Het PRO-platform heeft het bedrijf zelf ontwikkeld en is na uitgebreide tests nu in geheel Europa beschikbaar.
Flyeralarm PRO is beschikbaar als StartNOW Reseller-Portal en de Reseller API.
Flyeralarm doet meer dan 90% van de productie in eigen huis en heeft vestigingen in maar liefst
12 landen, met in totaal meer dan 2000 werknemers. Het bedrijf bedient met zo’n 24.000 leveringen per dag ongeveer anderhalf miljoen klanten. De omzet schommelt tussen de € 350-€ 400 miljoen per jaar.
Resellers willen processen integreren. Flyeralarm Pro is dus meer dan een webshop.
Timmerman: "We zien een duidelijke verschuiving met de PRO-klanten die we bedienen. Ze willen in feite een sluitend proces, meer dan alleen een webshop, alles moet in een gekoppelde omgeving naadloos op elkaar aansluiten. Vandaar dat wij met de API-versie van PRO zo'n goede aansluiting vinden bij resellers van grafische producten."On-line marketing is veel meer dan alleen een webshop neerzetten.
Timmerman ziet dan ook dat het online bewustzijn toeneemt. Hij heeft zelf een
e-commerce achtergrond, en weet dus wat het betekent om de omslag te maken van offline naar online zakendoen: "Het is een totaal andere manier van marktbenadering.” Dat de PRO-versie dus een bepaalde schaalgrootte vereist is logisch. Hij benadrukt dan ook het belang van een goede online marketingstrategie. Je kunt niet verwachten dat je webshop automatisch volloopt met klanten. Daarnaast moet eenieder waarde toevoegen in het proces. Timmerman: "De grotere bedrijven die nu aansluiten op ons PRO-platform, verleggen hun focus naar meer marketingondersteuning, om hun klanten te helpen in hun communicatiebehoeften. De bestelprocessen, workflows en administraties zijn afgedekt door middel van automatisering."
Retentie marketing en 'unboxing experience'
Toch ziet Timmerman ook dat in deze huidige tijd van economische onzekerheden, online marketing afkalft. Er wordt door partijen hier en daar al voorgesorteerd op een budgetbesparing voor online. De vogelvlucht die e-commerce tijdens corona heeft genomen, kent nu zijn retour voor sommige merken. Timmerman: "Marketing blijft key, waar de volumes afnemen, stijgt de kwaliteit van de producten.”
"Ik denk overigens dat het in de algehele printmarkt minder slecht gaat dan we met z'n allen vermoeden. Wel verandert de samenstelling van de opdrachten die ook wij dagelijks verwerken. Bedrijven die juist willen uitblinken zien we groeien. Retentiemarketing is belangrijker dan ooit, want men wil de klant aan boord houden. Extra aandacht, de flyer in een luxueuze schoenendoos- verpakking, een magazine dat inzicht geeft in je product range. De hele 'unboxing' experience heeft zoveel waarde, het merk beklijft veel meer en de klanten komen terug. Print is daarin gewoon key! Print draagt ongekend bij aan 'experience marketing'.
Lachend zegt Timmerman: "Het zijden papiertje en de manier van verpakken bij Vicoria's Secret is al jaren een bekend fenomeen, de waardering is extreem hoog."
De huidige crisis is groots en meeslepend
Timmerman zegt dat ook zij de prijzen wel moeten verhogen en dat klanten dan natuurlijk reageren. "In het begin was men wel wat verbaasd. Maar door de huidige crisissituatie is iedereen er wel aan gewend. Dus klachten omtrent hogere prijzen krijgen we vrijwel niet meer." "Kijk, wij kunnen hier natuurlijk zelf niets aan doen, behalve onze klanten buitengewoon goed helpen. Wij gaan niet als een dwaas rondspringen en dan op onze buurman lijken en wellicht meedoen met een neerwaartse prijsspiraal.
Kijk maar naar de stijgende online-prijsindex, die door Bernd Zipper elke maand wordt gepubliceerd, daar staan we steevast op de beste plek.
Wij bestaan nu 20 jaar en hebben eigenlijk vanaf het begin niet zoveel gewijzigd aan onze manier van werken. We zijn een nuchter bedrijf, we bieden uitstekende producten tegen eerlijke prijzen en we zijn begaan met de omgeving. We begeven ons vaak in kleine lokale gemeenschappen om ook ons steentje bij te dragen aan maatschappelijke ontwikkelingen. Zo steunen we jaarlijks Stichting Semmy (van de nagellak van Tijn) met creatieve Kerstacties en produceren we een podcast die gaat over het oppakken van je leven na de behandeling van borstkanker (Dansen in de regen, red.)."
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.