EVENEMENT - Onder de titel: 'Challenge Accepted' schreven ongeveer 230 deelnemers zich in voor het jaarlijkse 'Het Congres' van VIGC. De drie thema's: Klantgerichtheid, The War on Talent en Economic Outlook 2023 resulteerden in een levendige middag. In alle opzichten confronterend.
• Leestijd ca. 6 minuten
VIGC-directeur Jos Steutelings keek terug op de 'voorbije' corona periode, maar uitte direct daarna zijn zorgen over de huidige economische situatie ten gevolge van de oorlog in de Oekraïne.
Dat werd 'fijntjes' toegelicht door Peter Vanden Houte, Chief Economist bij ING Bank in België. Zijn voorspellingen in het blok 'Economic Outlook 2023' liet hij zien dat de gasprijzen zeker tot eind 2023 hoog zouden blijven.
Hij toonde met talloze grafieken oorzaken en gevolgen van de huidige gasprijsontwikkelingen. Sombere uitzichten, waarbij geen makkelijke oplossingen, ook niet vanuit de politiek, voor de hand liggen.
Zullen we het samen toch positief houden?
Milliannials en Generatie Z vormen in 2025 85% van de werknemers.
Toch trapte Jos Steutelings af met de oproep het samen vooral positief te houden. Uit te gaan van kansen en mogelijkheden, te innoveren en vooral aan te passen aan een veranderende maatschappij. Dat die maatschappij verandert behoeft nauwelijks toelichting, maar trendwatcher Tom Palmaerts gaf een visie over de wijze waarop we als mensen over een jaar of tien zullen samenleven, in steeds groter stedelijke concentraties waarbij ze vier dagen in de week werken, steeds meer alleenstaanden die gaan wonen in een in één dag te plaatsen prefab woning, steeds meer mensen met twee banen, door elkaar lopende culturen, grote invloeden door kunstmatige intelligentie en robots die ons gaan ondersteunen in ons dagelijkse leven. Genoeg? Nee, zeker niet, hij zegt dat pakweg de helft van de
Y en Z generaties in de komende jaren van maand tot maand gaat leven van een net voldoende hoog salaris om de kosten te kunnen betalen. Je moet er dus maar zin in hebben, het vinden van die nieuwe balans in je job, je levenssituatie en je relaties in zowel persoonlijke als zakelijke context.
Palmaerts: "Het is in ieder geval positiever om te zeggen dat het leven 'anders' wordt, terwijl we vandaag de dag teveel het geluid horen dat alles 'minder' wordt."
Steeds het belang van de papieren communicatie blijven benadrukken
Het valt dan natuurlijk niet mee om Jos zijn oproep te blijven volhouden, maar gelukkig werd in het eerste panel de nuchterheid van de industrie weer verwoord door Lotte Krekels, Packaging Manager bij Carrefour Belgium, Inge Moerenhout, Directeur Commercial Partnerships Studio 100, Tatjana Raman, Director Business & Story Intelligence parcel & paper mail bij bpost en Benedikt Debeucklaere, Global Sales Director Brouwerij Huyghe - Delirium.
Het woord duurzaamheid is enorm populair, maar het moet wel betaalbaar blijven.
De panelleden waren het eens over het feit dat drukwerk in de rol van klantgerichtheid onverminderd belangrijk blijft. Natuurlijk werden woorden als oplossingsgerichtheid, kwaliteit, flexibiliteit, duurzaamheid, materiaalinnovaties, recycling en betaalbaarheid volop genoemd in de context van de huidige ontwikkelingen.
Het is zeker niet zo dat papier altijd duurzamer is, plastic wat 100 keer herbruikt kan worden, kan in sommige gevallen duurzamer zijn dan papier of karton binnen verpakkingen. Maar ook de factuur als pdf die dan wel schoon lijkt, is zeker niet altijd duurzamer dan papier.
Hoe krijg je nieuw talent binnen en hoe ga je met die talenten om?
Het voelde aanvankelijk bij de lezing van generatiespecialist Heleen Ernst een heel klein beetje op een herhaling van de lezing van Tom Palmaerts, maar gelukkig kreeg haar verhaal handen en voeten met concrete tips rondom de omgangsvormen die werkgevers zich zouden moeten aanleren om met de jongste generatie werknemers om te gaan. Een hele reeks duidelijke vaststellingen: "Ze zijn ongeduldig, zeggen hun baan makkelijk op om op wereldreis te gaan, zijn minder betrokken, lastig te managen, 64% ervaart nu al stress op jonge leeftijd, ze geven sneller op, hebben vaak geen doorzettingsvermogen, willen niet meedoen binnen oude managementstijlen, willen regelmatig een break-out, hebben juist wel al heel veel visie en levenservaring op jonge leeftijd, willen geen standaard leven meer zoals hun ouders. De generatie 'backpackers' zijn digital natives, vaak met een bachelors of masters degree, zijn 'tech smart', zijn innovatief en vooral creatieve denkers."
Toen: ik kan niet naar het feestje, want ik moet werken. Nu: ik kan niet werken, want ik moet naar het feestje.
Ernst zei dat werkgevers veel moeite hebben met deze verschijnselen om te gaan, dus met de armen over elkaar zitten en dan vragen: "Zo, wat denk jij voor ons te kunnen doen?" Bij die vraag zoeken velen meteen de weg naar de uitgang. 'Employer branding 2.0' is bij velen nog niet afgestemd op de nieuwe generatie, die de vraag juist omkeert: "Wat kunt u als werkgever voor mij betekenen?"
Ernst: 'succes = geluk versus geluk = succes', bij de nieuwe generaties gaat het niet meer om bezit van de steeds grotere woning en auto.
Nog steeds verstoorde relaties tussen overheid, onderwijs en bedrijfsleven
Het panel over dit onderwerp bestond uit: Herman Staes Coördinator bij Grafoc, Daniëlle Vanwesenbeek, General Manager Mastermail, Fons Leroy, o.a. voorzitter Het Beroepenhuis en Kirsten Brisar, eigenaar van Qualified Creatives. Zij zagen vooral de 'verknipte opleidingen', daardoor de noodzaak van zelf opleiden, te weinig stimulans richting de printmedia branche binnen scholen, bedrijven moeten meer samenwerken om zelf opleidingen te ontwikkelen, de titel van dit blok moet zijn: 'the war on the right talent'. Herkenbaar? Ja, vrijwel alles, maar het is ook best een klus hoor, om het onderwijs precies te laten balanceren tussen maatschappelijke ontwikkelingen, de technologie en de veranderende eisen binnen de branche.
Aan het einde van de middag werden leden die 5, 10, 15 of 20 jaar VIGC-lid zijn in het zonnetje gezet (zie kopbeeld).
Het economische plaatje richting 2023
In de inleiding werd ING econoom Peter Vanden Houte al genoemd met vooral zijn lijstje grafieken over de huidige gas- en elektraprijzen, papierprijzen, het bedrijfsvertrouwen en het consumenten-vertrouwen. In vogelvlucht moesten de aanwezigen zijn lesje in de globale economie maar tot zich nemen, het was muisstil in de zaal bij het zien van de vele grafieken. De getallen en de voorspellingen duizelden als een deken van doemdenken door de zaal. Maar het realiteitsgehalte werd zeker gevoeld als een wake-up call' om het 'anders' te gaan doen. Voor het 'hoe' werd een poging gedaan door het panel, bestaande uit: Febelgra directeur Marc Vandenbroucke, Haletra CEO Koen Braem, Grafisch Nieuws hoofdredacteur Kurt De Kat en Key accountmanager Reynders Etiketten Bart Reynders.
Iedereen was het er over eens dat vooral het segment commercial print harde klappen te verwerken heeft gekregen en het einde daarvan is nog niet in zicht. Braem probeerde het te relativeren door te zeggen dat we nu meer dieper kunnen dan het diepste punt van het dal, waarbij hij doelde op de heropleving van print in bepaalde sectoren. Jonge marketeers krijgen steeds vaker door dat de waarde van print beter beklijft en daardoor steeds vaker in een multichannel rol wordt ingezet.
Maar dat de leveringen van papier niet altijd 'just-in-time' zijn en tegen de gewenste prijs, werd wel duidelijk bevestigd. Technologisch gezien wordt vooral ingezet op energiebesparing, zoals Reynders de inzet van zonnepanelen noemde, maar ook de overstap van UV-droging naar LED-droging.
De overheid in België is stukken trager met de compensatie in de energieprijzen, in vergelijking tot landen als Frankrijk, Spanje en Portugal.
Het is een complex verhaal, zeker voor België waarbij de loonindexering gekoppeld is aan de inflatie. Met komende verkiezingen zeker geen onderwerp om nu op de agenda te gaan zetten om dit te ontkoppelen. Per januari gaan de lonen aldaar zeker met 10% omhoog. Geen discussie.
De vraag van dagvoorzitter Mieke Loncke hoe de panelleden hier zouden zitten over tien jaar, deed de panelleden onrustig op hun stoel bewegen, maar de gangbare conclusie werd getrokken dat de korte termijn altijd wordt overschat, maar de lange termijn wordt onderschat.
Opmerkelijk aan het einde van de paneldiscussie: "Waarom gaat het in België zo traag met
web-to-print, waarom laten we op dat gebied alles over aan Nederland?" Er kwam geen antwoord.
De 'uitsmijter' waar je gewoon bij moest zijn
Paul Smit maakte de middag compleet. Als filosoof en cabaretier kreeg hij de zaal regelmatig aan het lachen met de werking van het brein en de wijze waarop we met dat brein ons vaker vergissen dan we denken. Niet alleen met zijn 'testjes' op het scherm, maar ook in onze dagelijkse gewoontes, een eye-opener, die je doet realiseren dat we als mens lang niet zo rationeel zijn als we vaak denken.
Het onbewuste brein werkt op maar liefst 11.200.000 bits per seconde, maar het bewuste deel van ons brein moet het slechts doen met 60 bits per seconde, heel wat trager dus. Wat hij het publiek in ieder geval meegaf, was de positieve boodschap dat we elkaar meer moeten knuffelen, dat wekt oxytocine op, een belangrijk stofje in onze hersenen, waarmee wij ons meer verbonden voelen met elkaar. In goed presterende bedrijven ligt het oxytocine gehalte hoog! Een positieve afsluiter, zoals VIGC-directeur Jos Steutelings graag bij aanvang van de middag wilde.
Zoals gebruikelijk werd de middag afgesloten met een aangeklede netwerkborrel en aansluitend een goed verzorgd 'walking dinner'.
Het volgende Benelux georiënteerde congres is het Benelux Online Print Event #BOPE, dat vindt plaats tijdens Sign&Print Expo 2023 in Gorinchem.
Lees ook het verslag, opgetekend door Kurt De Cat van het Belgische Grafisch Nieuws.
NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts € 98,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 33 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussenzitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.