PARTNER BIJDRAGE – Sander Breddels kan zich als geen ander inleven in de doelgroep van zijn opdrachtgevers. Als vormgever is hij daarmee al enkele jaren succesvol met zijn Vorm Centraal. Het is niet zijn eerste grafische avontuur – en ook niet zijn laatste! Zo startte deze ondernemer uit Wijk bij Duurstede 2 jaar geleden een grafische webshop genaamd: Print Centraal.
• Leestijd ca. 3 minuten
Vormgever, webdesigner, docent en marketingmanager. Sander deed het allemaal, met altijd als rode draad: creatief ontwerpen. “Van huis uit ben ik grafisch vormgever. Na het Grafisch Lyceum Utrecht ben ik voor mijzelf begonnen. Met mijn kennis van vormgeving en webdesign had ik in 2001 een goede combinatie in handen. Na 8 jaar fuseerde ik met mijn broer, met wie ik een communicatie-bureau opzette. Hij als strategisch marketingadviseur en ik als creatieve uitvoerder. De kredietcrisis gooide na 4 jaar roet in het eten. Op papier waren we winstgevend, maar betalingen bleven te lang uit. Ik ben toen projecten in loondienst gaan doen. Bijvoorbeeld als marketingmanager bij een energiemaatschappij. Ik had het tot mijn pensioen kunnen doen, maar het begon te kriebelen.
In plaats van de designstudio aansturen, wilde ik weer zelf gaan ontwerpen!”
Ondernemen als vormgever
In 2017 begon Sander opnieuw voor zichzelf als ontwerper. Met Vorm Centraal moest hij weer vanaf nul beginnen, maar na 5 jaar kan hij rekenen op een goed klantbestand. De ruim 60 opdrachtgevers zitten verspreid over het mkb en multinationals. “Ik ontwerp voor hen een mix aan online en offline materialen. Denk aan logo’s, huisstijlen, instore POS materiaal, beletteringen of WordPress websites. Tot voor kort waren 2D animatievideo’s erg populair, maar die trend was al snel voorbij. Nu zie je voornamelijk ‘shorts’, die ik ‘social vids’ noem. Daarmee kunnen ondernemers hun product of dienst etaleren in een post, ad of story/reel.”
Huisstijl bewaken als een havik
In al zijn verschillende grafische werkervaringen, zijn een paar zaken constant gebleven. “Ik bewaak de huisstijl van de klant als een havik. Of het nu gaat om een mkb-bedrijf of een grote multinational; er moet altijd consistentie zijn in de uitstraling. Vaak hebben multinationals daarvoor richtlijnen vastgelegd in een merkboek, maar voor een mkb’er is dat geen dagelijkse praktijk. De eindklant moet het merk echter overal kunnen herkennen. Het is aan mij om hierin de ondersteunende rol te vervullen.”
Alles is een spoedje bij klanten
Scherp zijn op de huisstijl van klanten mag dan een constante zijn; de klanten zijn dat zelf niet. “De behoefte van de klant is in de loop der jaren erg veranderd. Toen ik begon als ontwerper was er veel aandacht voor detail, zoals de juiste kleuren. Nu is snelheid de belangrijkste wens. Alles is tegenwoordig ‘een spoedje’. Daar stem ik mijn werkzaamheden op af. Ik zorg dat ik flexibel ben voor al mijn opdrachtgevers.
Dat betekent dat ik geen grote projecten aanneem die maandenlang duren, maar dat ik binnen een paar dagen kan schakelen voor meerdere opdrachtgevers. Dat wordt erg gewaardeerd door hen. Die afwisseling maakt mijn werk ook meteen zo leuk en uitdagend.”
Webshop project in corona-zomer
Tijdens de coronacrisis werd er flink gesneden in de marketinguitgaven van bedrijven. Niet erg leuk voor een grafisch ondernemer, maar het gaf Sander wel de tijd om zijn lang gekoesterde wens van een webshop in de markt te zetten. “Ik wilde mijn klanten snel kunnen tonen welke middelen ik nog meer in huis heb. Vaak wisten ze niet dat ik veel kan verzorgen op het gebied van drukwerk. Beursstands, behang, wandkleden, foto’s op canvas, ballonnen, vlaggen, muurstickers. Ik heb de corona-zomer van 2020 gebruikt om mijn nieuwe webshop Print Centraal met alle producten in te richten. De online printshop staat los van Vorm Centraal, maar het kan elkaar natuurlijk wel versterken. Voor veel opdrachtgevers is het handig dat ik het ontwerp voor een visitekaartje, flyer, vlag of ander drukwerk erbij kan leveren. Men wil immers graag ontzorgd worden van A tot Z.”
Een eigentijdse drukwerk webshop
De energie die Sander in het ontwerp van de webshop stak, is duidelijk terug te zien. Hij gaf de van oorsprong whitelabel webshop een moderne uitstraling. “Ik had de doel-groep van de gemiddelde marketeer voor ogen”, zegt hij. De webshop heeft een fris design met duidelijke product-uitleg. Vrijwel elke categorie aan
on demand printed media is te bestellen. “Ik plaats de bestellingen bij de produ-centen die alleen voor wederverkopers werken, leveranciers die zijn gekoppeld in de software van Prindustry.”
Print inclusief designs
Over de volgende fase wordt al nagedacht. Sander: “Ik wil in de webshop kant-en-klare producten presenteren voor de consument. Printproducten met meteen diverse ontwerpen om uit te kiezen. Bijvoorbeeld een wandkleed, wandpaneel of behang met diverse door mij ontworpen designs.
Het is lastig om drukwerk online te verkopen, zeker met zoveel spelers op de markt die hetzelfde verkopen. Met de verkoop van drukwerk inclusief mooie kant-en-klare ontwerpen, hoop ik mij verder te kunnen onderscheiden.”
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.