OPINIE - Met een kleine 100 deelnemers kan het KVGO tevreden terugkijken op de 'Dag van de grafische ondernemer’. Qua vorm werd het helaas geen 'herstart' van het succesvolle KVGO LIVE! uit 2019. De weg naar meer events vanuit het KVGO wordt echter voorbereid onder coaching van directeur Brecht Grieten. Met dat format komt het wel goed.
• Leestijd ca. 4 minuten
Na de besloten vergadering sloten zo een 30 extra genodigden aan voor het open gedeelte van de middag in Conferentiecentrum Drakenburg in Baarn. Verwacht werd dat de uitkomst van de keuze voor het nieuwe contributiemodel vanuit het besloten deel (algemene vergadering) uitgebreid besproken zou worden. Het bleef echter bij wat algemene mededelingen. De Ledenraad en het bestuur komen in een later stadium terug op het uitgewerkte model, waarbij duidelijk onderscheid bestaat in de visie van kleine, middelgrote en grote ondernemingen.
Lees ook het verslag van het KVGO.
Nieuwe website een feestje waard
Zeer verrassend was de aankondiging van de compleet nieuwe KVGO website, die op dat moment ook al LIVE stond. KVGO directeur Brecht Grieten kondigde het wat ingetogen aan met een slide in een slechts tekstuele zakelijke presentatie die niet echt tot de verbeelding sprak. Het zou een feestje waard zijn geweest de site live te presenteren. Met de slogan 'Voor alle bedrijven in de grafische industrie' zet het KVGO de deuren in ieder geval heel flink wat wijder open, vooral dus ook voor niet-leden. Toch was er geen duidelijk zichtbare sprake van uitgenodigde niet-leden, die het KVGO juist wel graag tot haar leden zou willen rekenen. Dus een iets te ingetogen start in vergelijking tot KVGO LIVE! van 2019 toen vooral ook de grotere online spelers aanwezig waren.
Woordkunstenaar Willem Gunneman zorgde voor de komische noot en zong uit volle borst de woorden aan elkaar die door de aanwezigen als 'kenmerken van de middag' werden genoemd.
Voorzichtig maar wel veel gedaan
Grieten koos zijn woorden zorgvuldig, hield zijn overzicht zakelijk, maar tussen de regels was er overduidelijk positiviteit uit zijn woorden te ontleden. Een actieve benadering vanuit het KVGO om gerichte bijeenkomsten te organiseren, meer marketing voor hetgeen het KVGO en haar partners te bieden hebben, een vernieuwd KVGO magazine (ja, natuurlijk in print!), een aansprekende en wervende brochure 'Daarom doe ik mee'. En de oproep het KVGO vooral ook zelf aan te spreken om samen de toekomst van de organisatie vorm te geven. Grieten zei bij zijn aanstelling al dat het vooral ontbreekt aan marketing bij het KVGO. Na de voorbije maanden liet hij nu in korte tijd de tastbare resultaten zien van de eerste vernieuwende stappen in die richting.
KVGO liet ondanks nog wat ingetogenheid duidelijke nieuwe en vooral positieve koers zien
Inhoudelijke parallelsessies
Na bovenstaande concrete aankondigingen - die echter helaas door de vorm als wat algemene mededelingen werden ervaren - werden de 100 deelnemers 'verspreid' over vier zalen om aldaar deel te nemen aan inhoudelijke sessies over 'maatwerk arbeidsvoorwaarden', 'wijziging pensioenstelsel', 'samen digitaal veilig' en ' informatieplicht energiebesparende maatregelen'. Natuurlijk onderwerpen die actueel en belangrijk zijn en ook het bewijs dat de verschillende KVGO specialisten weten waarover zij het hebben.
KVGO koos met inhoudelijke parallel sessies voor bewijs eigen kennen en kunnen ten dienste van de leden
Zo een vorm heeft natuurlijk altijd het nadeel dat je als deelnemer 75% van de inhoud mist. Een plenair ronde tafel gesprek over misschien één of twee van de gekozen onderwerpen - natuurlijk inspelend op de huidige actualiteit - had de aandacht van iedereen vast kunnen houden. Je merkt dat er nog geen vastomlijnd format is, het is voor het KVGO nog even zoeken. Het VIGC heeft een al jarenlang beproefd format en na een paar online events, gedwongen door de pandemie, kon het offline format weer snel worden opgepakt, zoals onlangs vertoond tijdens 'Het Congres' in Mechelen. Bij het KVGO zal een vast format ook in ons land kunnen resulteren in zeker één jaarlijks thema gerichte congres. In ons Hollandse grafische landschap zou zoiets ook zeker moeten kunnen. Printmedianieuws/blokboek, KVGO en het toenmalige CMBO deden dat in 2019. Dat formaat is zo weer te gebruiken.
Jos Steutelings
Na de parallelsessies presenteerde directeur Jos Steutelings van het VIGC een overzicht van de huidige actuele ontwikkelingen binnen de branche. Hij gaf diverse tips mee over (marco economische) marktontwikkelingen, applicaties, personele aspecten, het huidige dynamische kostenplaatje en de technologie. Aansprekend was natuurlijk het filmpje 'The World Needs Good Labelling'.
Waar bleef het 'netwerkbuffet'?
De sfeer was positief en ontspannen, je voelde duidelijk dat mensen behoefte hebben aan een 'half vol' glas, zoals Jos Steutelings verwoordde in zijn verhaal, waarbij ook hij de huidige glazen bol niet meer raadpleegde, maar zelf zijn glas vooral half vol schonk om de positiviteit binnen de branche te benadrukken. En dat is zeker het resultaat van deze middag, alhoewel er links en rechts gevraagd werd wanneer het netwerkbuffet geopend zou worden. Het was maar een 'woordje' op de uitnodiging, de borrelhapjes waren zonder twijfel heerlijk, maar van een buffet was geen sprake.
Kopbeeld: Woordkunstenaar Willem Gunneman kreeg de zaal mee
NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts €98,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 33 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussen zitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.