OPINIE - Op 15 november nemen de leden van de Ledenraad het besluit over de nieuwe contributiestructuur binnen het KVGO. Zonder twijfel een belangrijk moment voor de krimpende brancheorganisatie, die met bovenstaande titel kennelijk wel meer mensen wil bereiken dan alleen leden.
• Leestijd ca. 4 minuten
Dat de huidige directeur Brecht Grieten bij zijn aanstelling over de nieuwe contributiestructuur even de tijd wilde nemen om zich in te werken in dit vraagstuk, was heel begrijpelijk.
Hij maakte echter tijdens de eerste kennismaking duidelijk dat niet hij maar de leden (vertegenwoordigd door de Ledenraad) het besluit nemen. Hij was bij zijn indiensttreding echter wel verbaasd over de hoeveelheid media-aandacht die dit onderwerp kreeg, en dus vandaag ook weer krijgt.
Toegevoegde waarde lidmaatschap zichtbaar maken
Tijdens het kennismakingsinterview met de nieuwe KVGO- directeur Brecht Grieten afgelopen augustus, zei hij dat het KVGO haar leden heel veel te bieden heeft, en dat hij het ziet als één van zijn belangrijkste taken, dit aspect veel meer te verduidelijken.
Dat brede aanbod komt met name door een grote reeks organisaties die om het KVGO heen zichtbaar, maar ook vaak onzichtbaar, zoveel kunnen betekenen voor de leden. Hij noemde toen: P&O vraagstukken, milieu, duurzaamheid, marktontwikkelingen, wetgeving op het gebied van privacy, leveringsvoorwaarden, energiekennis, opleidingen en onderwijs. Zie bijvoorbeeld de websites van GOC , A&O fonds grafimediabranche en Dienstencentrum.
De stimulerende rol die het KVGO heeft in het ondersteunen van activiteiten rondom instroom, doorstroom en uitstroom. Met aandacht voor duurzame inzetbaarheid in de huidige arbeidsmarkt.
En het ondersteunen van initiatieven om de infrastructuur in het grafisch landschap te blijven ontwikkelen, door middel van en het gebruik van subsidiebronnen, zoals: MDIEU, ESF en andere overheidssubsidies.
De tot nu toe bekende speerpunten van de nieuwe contributie-structuur
Nu betaalt iedereen een basistarief met daarbovenop een toeslag, afhankelijk van het aantal fte's per bedrijf. Ter Beek zei in juni 2021 dat het de leden zelf waren die de structuur wilden veranderen. "Bepaalde leden zeggen bijvoorbeeld alleen maar interesse in aansluiting bij het KVGO te hebben vanwege de cao, de rest hoeft dan niet. Anderzijds zijn er ook bedrijven die niet vallen onder de werkingssfeer van de cao en daarvoor dus niet willen betalen. We zijn dus aan het rekenen hoe we het model beter kunnen laten aansluiten op de wensen van de leden. We denken dus aan twee soorten lidmaatschappen, één met alleen cao, en een basislidmaatschap zonder cao. Daarbovenop kan bijvoorbeeld een 'werkgevers plus' pakket worden afgesloten, waarin aanvullende diensten zitten, zoals de helpdesk, de Personeelswijzer etc."
Voorzover openbaar bekend, zijn er na juni 2021 geen nieuwe modelvarianten ontstaan.
Ter Beek wees er destijds op dat het KVGO, op basis van het besluit van de Ledenraad, de risico's moet afdekken om te voorkomen dat alle leden kiezen voor de 'minimum' variant, waardoor de contributie-inkomsten (en dus de daaraan gekoppelde dekkingsgraad) in gevaar zouden kunnen komen. Ter Beek zei ook dat een soort overgangstermijn zal worden gekozen om het proces financieel beheersbaar te houden. Ter Beek: "Dat geeft de leden dan ook de tijd een weloverwogen keuze te maken."
In de zomer van 2021 werd nog gedacht dat de invoering van de nieuwe structuur in januari 2022 zou kunnen plaatsvinden. Dat zal met inbegrip van een vast te stellen overgangstermijn naar alle waarschijnlijkheid nu januari 2023 worden.
Krimp ombuigen naar groei
Ten opzichte van het aantal als grafische gedefinieerde bedrijven, was het KVGO-ledenaantal eind 2021 goed voor nog geen 24% van het geheel (2755 bedrijven, inclusief ZZP'ers, SBI-codes KvK).
Het KVGO zei deze zomer nog, deze al jaren neergaande trend pas tegen 2025 te kunnen ombuigen naar groei, door met de gedifferentieerde contributiestructuur nieuwe leden te kunnen aantrekken. Als je de huidige daling doorzet, dan zou in 2025 het aantal leden rond de 400-450 schommelen.
KVGO versneld aantrekkelijk maken voor niet-leden
Wouter Haan, CEO van Simian werd in 2020 als één van de grotere online bedrijven lid van het KVGO, maar zei uiteindelijk het lidmaatschap niet te willen continueren vanwege de prijs/kwaliteitverhouding: Haan: "Het is nu nog steeds alles of niets, terwijl ik maar een paar delen van het lidmaatschap zou willen."
Het aantal potentiële nieuwe leden vanuit ZZP'ers en bedrijven met een omvang van 2 tot 9 werkzame personen is enorm. Maar ook een flinke groep grotere online spelers. Biedt deze bedrijven een 'kennismaking- of starterspakket' aan voor een aantrekkelijk laag starterstarief, inclusief bijvoorbeeld een abonnement op één van de vakmedia binnen de branche. Die leden zouden dan als 'aspirant-lid' drie jaar kunnen meedraaien om alle aspecten van het lidmaatschap te kunnen ervaren, daarna zou dan een keuze uit de nu ontwikkelde KVGO-pakketten kunnen worden gemaakt. Een dergelijke aanpak, omschreven in mei van dit jaar, werd genegeerd.
Marketing van het KVGO-aanbod tot speerpunt maken.
Dag van de grafische ondernemer
Met bovenstaande 'grootse' titel werd een paar weken geleden de uitnodiging verstuurd voor een programma in twee delen. Ten eerste de zogenaamde 'algemene vergadering', exclusief voor leden en daarnaast een 'open gedeelte', mede toegankelijk voor 'relaties'.
Het onderwerp 'discussie en besluit nieuwe contributiestructuur' vindt plaats in het eerste gesloten gedeelte. En dat is toch wel jammer, want om juist als KVGO aantrekkelijker te worden voor niet-leden, zou vooral dit onderwerp eerst in de openbaarheid een speerpunt kunnen zijn geweest als je met bovenstaande titel de aandacht wil trekken van een inmiddels steeds grotere groep niet-leden. Hoe interessant het tweede deel van het programma dan ook is.
Met een algemene vergadering voorafgaand aan het meer openbare deel, mis je juist de dialoog met niet-leden over zo'n belangrijk onderwerp als de contributiestructuur. En met elkaar de verwach-tingen en toegevoegde waarde te bespreken.
Kennelijk is men het succes van KVGO LIVE! vergeten. In 2019 was dat de aftrap van wat we best KVGO nieuwe stijl mochten noemen. Een bijeenkomst open voor iedereen die er maar bij wilde zijn. Had de bijeenkomst op 15 november KVGO LIVE'22! genoemd en had een aansprekend persbericht gemaakt in plaats van een saai redactioneel artikel op de website. Een aansprekende mailing op papier(!) zoals in 2019 en dan verstuurd naar alles wat maar grafisch genoemd kan en mag worden? Een beetje gemiste kans is dit wel, vooral zo aan de vooravond van een belangrijke structurele verandering binnen het KVGO. Toch als niet-lid aanwezig zijn? Dat kan door je aan te melden door middel van een e-mail.
NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche.
Dat kan niet gratis, maar voor slechts € 98,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar,
dat is nog geen 33 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussenzitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.