BEDRIJVEN – In tegensteling tot de kop van dit artikel is het triest om te moeten constateren, dat ook in het afgelopen jaar een aantal grafische bedrijven hun activiteiten hebben moeten staken. Daar staat tegenover dat er gelukkig ook nog bedrijven zijn die in 2022 buitengewoon succesvol waren.
• Deze week een individuele terugblik over 2022 van een aantal van onze redactiemedewerkers
• Leestijd ca. 3 minuten
Succes
Soms is een bedrijf zo succesvol dat er zelfs verhuisd moest worden naar een groter pand. Of dat men besloot tot nieuwbouw. Investeringen werden er ook gedaan. Zowel in digitale als analoge productiemiddelen. En dan de commercie. Het lukte sommige bedrijven om eindelijk die nieuwe klant binnen te halen. Of men slaagde erin om een interessante tender te winnen. Het bijna afgelopen jaar maakte vooral duidelijk wat de belangrijkste voorwaarden zijn om als onderneming succesvol te zijn. Niet alleen in 2022 maar hopelijk ook in alle jaren hierna.
Wat doet een succesvol bedrijf nu eigenlijk anders?
Vraag ondanks alle negatieve berichten aan een succesvolle ondernemer in de grafische industrie hoe het komt dat zijn of haar bedrijf juist wel succesvol is, dan haalt men in eerste instantie de schouders op, gevolgd door: ‘’Zo bijzonder is het toch allemaal niet.’’ Of, je hoort toch nog wel zeer regelmatig: ‘’Ons succes is gebaseerd op dat we kwaliteit leveren en goede service geven.’’ Meestal ook nog gevolgd dat ze de goedkoopste zijn. Dat klopt natuurlijk niet. Want dat doet de concurrent, waar het mogelijk wat minder mee gaat, ook. Wat dan wel? In eerste instantie wordt succesvol geassocieerd met winst maken. Gevolgd door het groeien en bloeien van het bedrijf. Om dit te bereiken is het hebben van een visie en het beschikken over een strategie van buitengewoon groot belang. Bij zo’n bedrijf wordt ook veel nagedacht over de organisatie, de klanten, de producten en de diensten. En wat doet een succesvol bedrijf dan nog meer anders? In eerste instantie weet men daar waarom zij bestaan. Zo is er een doel en van hoog tot laag is de missie duidelijk. Soms is het al te merken wanneer je binnenstapt bij een succesvol bedrijf. Er heerst daar dan vitaliteit, energie en perspectief. Hoe zoiets ontstaat is niet zo moeilijk om te bedenken. Het zijn vooral de medewerkers die, wanneer het goed is, daarvoor zorgen. Succesvolle bedrijven hebben dan ook een sterk team van medewerkers die openstaan voor innovatie en verandering.
Wat valt nog meer op?
Het is heel lang zo gegaan dat, wanneer je aan een ondernemer in de grafische industrie vroeg om iets te vertellen over zijn of haar bedrijf de reactie zo was dat je een opsomming kreeg van de aanwezige productiemiddelen. De succesvolle ondernemer vertelt nu wat ze kύnnen in het bedrijf, en niet meer wat ze dóen. Want dat doen alle collega’s ook. Door te vertellen wat je kunt krijgt de potentiële klant ook een idee van wat de competentie is van het bedrijf. Je toont daarmee gelijktijdig aan dat je als bedrijf veranderd bent van wat genoemd wordt een maakbekwaam naar een marktbekwame onderneming. Vandaag de dag een buitengewoon belangrijk aspect bij de besluitvorming van een potentiële klant om zaken met je te doen. Nog zoiets is het veelgenoemde meedenken. Dat schiet natuurlijk niet op. Een succesvol bedrijf denkt vooruit voor de klant. Om dit te kunnen is het hebben van diepgaande kennis van het proces bij de klant van groot belang. Nog een voorwaarde is dat je zeer goede kennis moet hebben van informatiemanagement. Wat nog meer opvalt bij een succesvol bedrijf is dat er regelmatig contact is op directieniveau. Het is zo dat de ene directeur graag praat met de andere. Het gaat immers om belangen. En die zijn op dit niveau gelijkwaardig. Een dga zei: ‘’Ik praat bijvoorbeeld met mijn gesprekspartner nooit over kosten, maar altijd over investeringen. Onze vertegenwoordigers gaan bij wijze van spreken bijvoorbeeld ook door de voordeur bij hun klanten naar binnen. Vanuit hun kennis van het grafisch productieproces brengen zij hun relaties op ideeën. Ze staan dus niet bij de achterdeur om de order in ontvangst te nemen.’’
Tot slot
De laatste maand van het jaar is, wanneer het goed is, de drukste tijd voor de algemeen- of commercieel directeur. Dat is namelijk de tijd om bij je relaties langs te gaan. Vanzelfsprekend met de gebruikelijke versnapering. Maar het is bovenal de tijd om de samenwerking van het afgelopen jaar in gesprek van directeur tot directeur te evalueren. Dus, wat ging goed en wat moet beter. Het is ook het moment om de wederzijdse plannen voor het nieuwe jaar te bespreken.
Kopfoto: Klanten inspireren
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.