OPINIE - Een persoonlijke terugblik van Jolanda via enkele van haar artikelen uit 2022 waarbij deze kernwoorden het meest opvallen: automatisering, printinspiratie en samenkomen. Tot slot een verrassende afsluiter met een boodschap via snowboarden!
• Leestijd ca. 5 minuten
Negatief of positief
Hoge papierprijzen, een energiecrisis, stakende medewerkers of transportmoeilijkheden door een oorlog op Europese gronden. Het is makkelijk om te verzanden in negativiteit, maar ik sluit dit jaar graag op een andere manier af. Ik kijk naar enkele positieve ontwikkelingen uit 2022.
Positieve invalshoeken
Blokboek en Prindustry. Dat zijn de twee invalshoeken waarmee ik actief ben in de grafische markt. De eerste als freelance journalist en de tweede fulltime in dienst als Marketing- en Communicatiemanager. Het levert geregeld handige kruisbestuivingen op. Een klantinterview voor Prindustry dat ik ook kan delen op Printmedianieuws, het zusje van Blokboek. Een nieuwtje van een drukwerkpartner dat goed past bij Blokboek. Zakelijk heb ik het jaar zo vanuit twee verschillende kanten kunnen bekijken. Daarbij vielen deze kernwoorden mij het meeste op: automatisering, printinspiratie en live samenkomen. Aan de hand van enkele van mijn artikelen uit 2022 voor Blokboek en Printmedianieuws laat ik 2022 passeren waarbij deze termen zullen opvallen.
Maart: CHILI publish haalt 10 miljoen op
Automatisering is hot. Creatieve automatiseringssoftware helemaal. CHILI publish, softwarebedrijf in creatieve automatisering, kondigde in maart 2022 aan dat ze 10 miljoen euro ophaalden in een nieuwe financieringsronde. “CHILI publisher laat merken en bureaus de on-brand grafische productie op schaal vereenvoudigen en automatiseren, waardoor ze tijd en geld besparen bij de end-to-end productie van die content, voor zowel online als offline kanalen. Deze investering stelt ons in staat om onze oplossing, ons team en onze community te laten groeien, zodat elke professional in elke markt professionele, on-brand visuals kan maken en hergebruiken”, vertelde CEO Kevin Goeminne.
Maart: Printing Wonderland op Sign & Print Expo
Sign-leverancier Probo presenteerde op de Sign & Print Expo in Gorinchem een waar Printing Wonderland. Bezoekers konden 400 m2 aan printinspiratie doorlopen. Printing Wonderland was een heuse ode aan de printprofessional. In meerdere ruimtes ontdekte je de laatste trends, innovaties en grootse dingen die je met print kunt maken. Een prachtige en grootse visualisatie van wat - grootformaat - print kan betekenen in het dagelijks leven! Het lijkt logisch om als sign-producent te laten zien wat je met hun toepassingen kunt doen, maar het is een enorme stap als je kijkt naar de Expo van weleer waar de focus vooral lag op de productie in plaats van de creaties.
April: Ouderwets netwerken op het Online Print Symposium
Eind april startte voor de 9e keer het internationale Online Print Symposium in München. Ditmaal met een break van 2 jaar door Covid. Het zorgde er alleen maar voor dat de deelnemers enthousiaster dan ooit zijn over dit offline event over de online printwereld. Ik reisde samen met collega Ramon van Prindustry, die als Nederlandse spreker zijn visie op de markt mocht presenteren: “Als grafische industrie moet je op een andere manier naar communicatie kijken. Je maakt niet alleen drukwerk, je creëert waarde voor de klant en maakt processen efficiënter.”
Grappig overigens hoe snel je het dragen van mondkapjes weer vergeet, maar dat was bij dit event zeker nog van toepassing!
September: Klantcase over snelheid als belangrijkste klantbehoefte
Een leuk interview had ik met Sander Breddels van Print Centraal. Sander heeft een webshop bij Prindustry, maar het verhaal leende zich ook goed als inspiratiecase voor de lezers van Printmedianieuws. Mijn uitgangspunt is om mooie grafische verhalen te vertellen; in plaats van een commercieel reclameverhaal neer te pennen. Sander is sterk in het vertalen van de wensen van zijn zakelijke opdrachtgevers. Als vormgever is hij daarmee al enkele jaren succesvol met zijn Vorm Centraal. Vanuit deze onderneming startte hij 2 jaar geleden een online drukwerk avontuur met zijn webshop Print Centraal.
November: Vernieuwingen voor Control Media
De drukwerkproducent uit Etten-Leur maakte tijdens hun Open Huis op donderdag 17 november een aantal nieuwe stappen bekend. Control Media verlegt de focus naar een hybride drukkerij met in de webshop nieuwe bestelmogelijkheden vanaf 25 stuks. Een hybride drukkerij betekent volgens hen dat ze de digitale en offset drukmethodes hybride aanbieden; en zelf bepalen op welke persen de order gedrukt wordt. Het is allemaal mogelijk door verregaande automatiseringen. Directeur Leon van Nunen: “Alles draait om flexibiliteit en snelheid. Wat vandaag binnenkomt moet er meteen vandaag of morgen uit!”
December: GGZ over communicatie standaardiseren
Een ander klantinterview hield ik met GGZ Friesland. Wederom met ontwerpers die vanuit hun werkveld bemerkten dat zij met automatisering hun werk konden vergemakkelijken. “We hebben de vele ontwerpvragen gestandaardiseerd, waardoor we veel tijd besparen”, vertelden Inge Postma en Marco Kuipers van GGZ. Ruim 160 medewerkers van 11 submerken loggen nu dagelijks in op een brandportal om het drukwerk zelf aan te passen en meteen te bestellen.
Let it snow!
Dan een persoonlijke terugblik dit jaar. Via snowboarden welteverstaan. In januari 2022 stond ik voor het eerst van mijn leven op een snowboard. Deels omdat ik het altijd al eens wilde proberen en deels omdat mijn Canadese vriend niet te lang zonder besneeuwde bergen kan. De start was best spannend, zeker omdat ik op mijn 38e nog nooit op een snowboard (of ski’s!) had gestaan. Tijdens mijn eerste wintersportvakantie in Oostenrijk kwamen het beste en het slechtste van wintersport tot uiting: ik genoot van prachtige besneeuwde bergen, maar kwam de tweede dag met een gebroken sleutelbeen van die bergen af!
Een paar maanden later probeerde ik het opnieuw, in SnowWorld Amsterdam. Daar was het hard werken om over de – inmiddels grotere - spanning heen te komen, maar het is gelukt! Ik ga nu angstvrij de piste af en geniet steeds meer van deze nieuwe ervaring. Het voelt goed dat ik heb doorgezet en nu kan genieten van een activiteit die me eerst zo overweldigde. Bovendien kan ik het iedereen aanbevelen om na een drukke werkdag of werkweek te doen om even het hoofd leeg te maken. Nieuwjaar wordt met een groep vrienden in Winterberg gevierd. Het is naar wat ik begrijp een mini-versie van een wintersportoord, maar ik hoop in 2023 ook weer van die prachtige Oostenrijkse bergen af te gaan!
Ik wens jullie een goed nieuwjaar, vol met doorzettingsvermogen, positiviteit en nieuwe avonturen!
Kopfoto: Diner bij het Online Print Symposium
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.