OPINIE – In de afgelopen jaren stond terugblikken vooral in het teken van corona (2020-2021), het lichte herstel in het najaar van 2021 en nu in 2022 de totale shake-up van de economie.
De toekomst was al moeilijk te voorspellen, nu is zelfs de korte termijn nauwelijks te voorspellen.
Wat voor indrukken blijven er voor 2022 achter?
Deel 2: het tweede half jaar.
• Leestijd ca. 7 minuten
In het eerste deel keek de redactie terug op de algemene ontwikkelingen binnen ons land, die door grote internationale omstandigheden behoorlijk worden beïnvloed. En niet in de laatste plaats met flinke gevolgen voor de printmedia branche.
In dit deel de meest opvallende gebeurtenissen van de tweede helft van dit jaar. Het CBS becijferde dat in het eerste half jaar 76.000 bedrijven werden opgeheven. Dat, terwijl het aantal faillissementen de afgelopen jaren - ook tijdens de coronapandemie - historisch laag was. In 84% betrof het de opheffing van eenmanszaken, bijna 64.000. Het aantal faillissementen in het eerste half jaar van 2022 steeg heel licht ten opzichte van dezelfde periode in het afgelopen jaar.
Er gingen in het eerste half jaar 961 bedrijven, instellingen of eenmanszaken failliet. Het aandeel eenmanszaken is daarbij met 14 procent (139) laag te noemen. In deze periode hadden de meeste eenmanszaken een 'leeftijd' van gemiddeld 5 jaar. De overige bedrijven of instellingen die in het eerste halfjaar van 2022 failliet gingen, bestonden gemiddeld 8 jaar.
Begin 2023 zal de redactie de CBS-cijfers van het tweede half jaar van 2022 onder de loep nemen.
Volop inkjet ontwikkelingen, markt houdt het vooral bij hybride omgevingen
Ralf Schlozer is een bekende Duitse consultant die regelmatig als auteur optreedt voor Inkjet Insight, het Amerikaanse platform over inkjet ontwikkelingen. In zijn analyse ziet hij vooral kansen voor inkjet in de groep online bedrijven, die rondom de inkjet ontwikkelingen vooral alles daaromheen in orde hebben, bestelproces, prijzen, workflows, logistiek, papiervoorraden, wisseltijden en natuurlijk inline of nearline afterpress. Schlozer zegt dat het 'ideaalplaatje' lang niet bij iedereen is ingevuld, maar de ontwikkeling van de al jaren genoemde '100% geautomatiseerde printfabriek' komt wel steeds dichterbij.
Schlozer concludeert dat hybride oplossingen voorlopig nog het speelveld bepalen, offset nog lang niet verdwenen onder invloed van inkjet.
Eerste kennismaking met KVGO-directeur Brecht Grieten
In september maakte de redactie kennis met de op 1 juli van dit jaar in dienst getreden
Brecht Grieten. Hij volgde Bram ter Beek op als directeur. Inmiddels kennen we Grieten als een evenwichtig manoeuvrerende persoonlijkheid, wellicht ingegeven door zijn 'roots' vanuit België.
Dat bleek vooral op 15 november, toen hij samen met voorzitter Dick Naafs de nuances uiteenzette rondom het nieuwe contributiesysteem. Een plan waarvoor de 'financiële zekerheid' door de leden niet zomaar voor lief werden genomen.
Brecht lanceerde - bijna onopvallend - een frisse nieuwe website, een nieuw KVGO-magazine en een aansprekende promotieflyer. Allemaal in het teken om duidelijk te maken wat het KVGO voor printmediabedrijven kan betekenen.
Prinsjesdag
Traditioneel besteedt de redactie al sinds het begin van haar bestaan aandacht aan Prinsjesdag.
In 2022 werd vooral vanwege de algemene economische situatie nog verder ingezoomd op het belang van hetgeen die dag werd gezegd door de Koning, als aftrap voor de algemene beschouwingen. Toen al werd de vraag gesteld 'kun je het nog volgen', verwijzend naar de 'gekte' rondom brandstof- en energieprijzen.
De internationale olieprijzen zijn in een week ruim 10 procent gekelderd. Een vat
Brent-Noordzeeolie kostte begin deze week 76 dollar, ruim een derde minder dan in juli.
Nu - eind december - daalt plotseling de prijs aan de pomp tot een bijna historisch 'dieptepunt'.
Fijn voor de logistieke kosten, maar het blijft allemaal zeer onvoorspelbaar, zeker als het kabinet de accijnzen over ruim een half jaar weer fors gaat verhogen. Maar van dalende energieprijzen is geen sprake, zelfs het energieplafond kan niet voorkomen dat bedrijven en particulieren fors meer betalen in de huidige wintermaanden.
Eind september koos de CEO van Koninklijke Drukkerij Em. de Jong ervoor, publiekelijk een lans te breken voor een maximum aan de energieprijs voor bedrijven. Het opinieblad FORUM van
VNO-NCW kreeg Stijn de Jong te spreken. Hij was duidelijk over het trage ingrijpen van de Nederlandse overheid op dit gebied, terwijl in landen om ons heen wel het nodige gebeurde.
Looneis FNV van 17% gelijk aan de inflatie
Begin oktober werd ondernemend Nederland verrast met de FNV looneis, gelijk aan het inflatie-percentage. Dat dat percentage inmiddels weer iets gedaald is, heeft geen krantenkoppen gehaald vanuit de vakbonden. Vanuit de overheid en ook vanuit werkgeversorganisatie VNO-NCW werd al gesteld dat een eerder op tafel neergelegde looneis door FNV van 12 procent ook al niet haalbaar zou zijn. Terwijl het bruto binnenlands product gedurende 2022 weer als 'volledig hersteld' gezien mag worden, worden die cijfers niet zo gevoeld. FNV-voorzitter Tuur Elzinga was te gast bij het programma Buitenhof, waar hij flink aan de tand werd gevoeld over de eis van 17%. Uiteindelijk 'bezweek' Elzinga onder de druk van een paar rake voorbeelden, waarbij aantoonbaar werd gemaakt dat een looneis van 17% niet haalbaar zou zijn. Elzinga zei destijds: "Met ons valt altijd te praten, zeker daar waar het gaat om bedrijven die het niet kunnen betalen."
In België gaan de lonen per 1 januari met 10% omhoog, de gevolgen van een 'oude wet', de zogenaamde automatische loonindexkoppeling.
Het VIGC-congres was vooral confronterend
Onder de titel 'Challenge Accepted' trok het VIGC maar liefst 230 deelnemers voor het jaarlijkse
'Het Congres' in Mechelen. De redactie maakte 'Het Verslag'. Directeur Jos Steutelings trapte af met de oproep het samen vooral positief te houden. Uit te gaan van kansen en mogelijkheden, te innoveren en vooral aan te passen aan een veranderende maatschappij. Trendwatcher
Tom Palmaerts zei: "Het is in ieder geval positiever om te zeggen dat het leven 'anders' wordt, terwijl we vandaag de dag teveel het geluid horen dat alles 'minder' wordt." Daarmee werd de toon gezet voor een dag waarbij de inspiratie in ieder geval de boventoon voerde.
Intergraf Economic Report: Onduidelijke toekomst
Het jaar 2022 kenmerkt zich vooral door onduidelijkheid. De talloze parameters waarop onze economie is gebaseerd, laten zich niet binnen nauwe toleranties bewegen. Dan is alles nog wel te behappen en zelfs in de hand te houden. Dat is nu niet (meer) het geval, onzekerheid vormt de basis van ons huidige bestaan, we zullen eraan moeten wennen, althans voorlopig.
Het Intergraf Economic Report 2022 bevestigde dat beeld nog maar eens. De input vanuit de verschillende Europese brancheorganisaties liet vooral een onduidelijk toekomstbeeld zien.
Terugblik op ondergang Smeets door Jo Brunenberg
Oud-graficus Jo Brunenberg maakte de documentaire rondom de ondergang van de ooit grootste Nederlandse grafische groep Roto Smeets. Hij maakte de filmdocumentaire met als ondertitel: 'ontstaan, groei, bloei en uiteindelijke ondergang', en natuurlijk over de vele mooie producten die daar werden gemaakt. Jos Smeets was de laatste directeur uit deze drukkersfamilie.
Samen met hem werd in de film teruggekeken op het verleden, maar ook op de uiteindelijke ondergang van dit prachtige bedrijf. Korte tijd na het opnemen van de film overleed Jos Smeets in maart 2022 op 87-jarige leeftijd.
'Embellishment' het woord van 2022?
Naast de aandacht voor inkjet, stond dit jaar ook in het teken van 'verfraaiing'. Vooral door het artikel rondom Grafische Groep Matthys. Onder invloed van inkjet komen ook steeds meer digitale oplossingen op dit gebied op de markt. Een verfijnd stukje technologie, waarbij printopdrachten voor veeleisende brandowners een flinke impuls kunnen geven aan de 'waarde van (digitale) print', zeker in de nogal altijd goed lopende verpakkingssegmenten.
Pat McGrew via INKISH.tv met de internationale visie van een aantal vakjournalisten
Tot slot blikte onze mediapartner INKISH.tv in twee afleveringen (deel 1 en deel 2) terug op 2022 met een vooruitblik naar 2023. Pat McGrew sprak met een aantal internationale journalisten, die hun meningen gaven in verschillende door INKISH.tv gemaakte video-opnames.
NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts €98,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 33 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussenzitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.