BRANCHE - Op de valreep van het afgelopen jaar publiceerde het KVGO op haar website het nieuwe model met bijbehorende contributies. De leaflet die als bijlage kan worden gedownload maakt duidelijk dat het model toch gebaseerd blijft op het aantal medewerkers (fte) per bedrijf.
• Leestijd ca. 3 minuten
In het bericht op de website zegt de vereniging in 2023 zich te willen richten op groei. Dat wordt beargumenteerd vanuit het feit dat een grotere vereniging haar stem beter kan laten horen en daarmee meer kan bereiken.
Volgens KVGO directeur Brecht Grieten hebben de leden uiteindelijk gekozen voor het behoud van het contributiemodel op basis van de bedrijfsgroottes, gerelateerd aan het aantal fte's. De leden hebben alle voor- en nadelen van de diverse voorgelegde modellen overwogen, ze kozen in meerderheid voor verlaging van de contributie, gecombineerd met volledige transparantie. De andere modellen werden afgewezen.
KVGO leden zagen weinig in een gedifferentieerde opzet van een contributiemodel met verschillende pakketten
Tijdens de besloten vergadering van 15 november jl. bleek dit onderwerp de nodige discussie op te hebben geleverd. Grieten maakte al eerder duidelijk dat het besluit aan de leden was en dus niet aan directie en medewerkers bij het KVGO. De leden zijn zelf verantwoordelijk voor de door hun gemaakte keuzes.
KVGO zet nu wervend in op groei
Om de noodzakelijke groei te bereiken is een wervende leaflet (PDF) met dito tekst ontworpen. ZZP'ers worden nadrukkelijk uitgenodigd om voor 300 euro per jaar lid te worden van het KVGO. Dat is zeer redelijk te noemen, al zou het alleen maar zijn voor de toegang tot het netwerk van het KVGO, dus nog los van inhoudelijke- en vaak ook concrete financiële voordelen. Brecht Grieten zal dan ook zeker gaan zorgen voor meer zichtbaarheid van de vereniging, ook door middel van gerichte bijeenkomsten.
Korting bij afsluiting 3 jarig lidmaatschap
Wat zeker voor ZZP'ers en MKB bedrijven zal helpen is de aantrekkelijke korting van 50% voor het eerste jaar en 25% korting voor het tweede jaar. Pas in het derde jaar betaal je het reguliere tarief.
De ZZP markt en ook het zogenaamde kleinbedrijf zijn twee aantrekkelijke segmenten met een bruto potentieel van ca. 2500 leden! Daarna wordt het potentieel aan aantallen nieuwe leden snel minder groot. KVGO had volgens de publicatie 'Grafimedia in cijfers 2021' eind 2021 653 leden. In 2009 had de vereniging nog 2045 leden. Ook toen betrof dat al een flink aandeel kleine bedrijven met tussen de 2 en 9 werknemers, aangevuld met middenbedrijven met tussen de 10 en 49 werknemers. De meeste leden bedrijven bevinden zich in Noord- en Zuid-Holland en Noord-Brabant.
De zwaarste lasten richting de grotere bedrijven
Bij een model gebaseerd op het aantal werknemers, betalen grotere bedrijven via de getoonde staffel dus duidelijk meer. Het is een klassiek model, echter bij veel brancheverenigingen nog altijd het uitgangspunt. KVGO zegt dat leden die onverhoopt nu meer gaan betalen dan voorheen, in 2023 worden gecompenseerd voor het verschil.
Het aantal bedrijven in ons land vanaf schaal 11 bedraagt ca. 45. Het aantal bedrijven in schaal 15 tot en met 18 bedraagt niet meer dan 25. Wouter Haan, CEO van Simian werd in 2020 als één van de grotere online bedrijven lid van het KVGO, maar zei uiteindelijk het lidmaatschap niet te willen continueren vanwege de prijs/kwaliteitverhouding. Haan na beëindiging van zijn lidmaatschap: "Het is nu nog steeds alles of niets, terwijl ik maar een paar delen van het lidmaatschap zou willen." Eind januari gaat Haan aan tafel met het KVGO. Haan valt in categorie 17 (180 werknemers) van de nieuwe KVGO staffel. Hij zei vooralsnog niet te staan trappelen om als lid terug te keren.
Verstandige keuze voor 'klein en midden'
In hoeverre de verschillende invloeden van 'klein, midden en groot' een rol hebben gespeeld bij de uiteindelijke keuze is niet bekend. In het verleden wilde 'groot' nog wel eens een stempel drukken op de te nemen besluiten binnen de vereniging.
De keuze voor 'klein en midden' is een verstandige keuze. De groeipotentie aldaar is het grootst. De marketing richting die doelgroep zal nog een flinke klus worden. Maar de nieuwe website, het recent verzonden nieuwe magazine en de nu gelanceerde leaflet zijn in ieder geval veelbelovend.
Leon van Nunen zegt
Dit is toch een zeer vreemde keuze.
De sector gaat achteruit, hierdoor komen er meer grafische zzp ers op de markt. Dit zijn vaak ervaren en oudere personen die de komende jaren langzaam de sector weer verlaten als ze richting pensioen gaan.
Peter Luit zegt
@Leon: Via het KVGO vernam ik dat Brecht Grieten je persoonlijk heeft benaderd om antwoord te geven op bovenstaande vraag.