PARTNER BIJDRAGE - De omzet van Reclameland is over 2022 gestegen naar bijna 27 miljoen euro, een groei van 30 procent ten opzichte van 2021. Dat blijkt uit de jaarcijfers van de op één na grootste drukkerij van Nederland. Dit jaar verwacht Reclameland zijn activiteiten in het buitenland verder uit te breiden en een omzetgroei van minstens 10 procent.
• Leestijd ca. 2 minuten
De drukkerij uit Westerbroek heeft in 2022 de vraag zien stijgen naar veel producten uit zijn catalogus. De grootste groei werd geboekt in het aantal orders voor rollup banners en spandoeken. Zo steeg het aantal orders voor spandoeken met 42 procent naar ruim 72 duizend stuks. Het aantal verkochte rollup banners steeg met 43 procent naar meer dan 31 duizend stuks. Over 2022 werden er bijna 5,5 miljoen magazines gedrukt, een groei van 14 procent. Het aantal folders is met 8 procent gestegen naar ruim 21 miljoen stuks. Er werden bijna 2 miljoen posters gedrukt, een groei van 4 procent ten opzichte van 2022.
Strategisch inkopen
In het afgelopen jaar vormden de hoge papierprijzen een uitdaging voor de onderneming. Reclameland speelde hier strategisch op in door groots in te kopen; ruim 2,5 keer meer papier dan in 2021. CEO van Reclameland Wouter Haan (zie kopfoto): “Dankzij de grote papiervoorraad kwam de belevering aan klanten op geen enkel moment in gevaar. In combinatie met een constante stroom van orders was het mogelijk om de productie van drukwerk nog beter in te richten op de vraag.”
Dankzij een vast contract bij een energieleverancier en het eigen zonnepark op het dak van de drukkerij wist Reclameland in het afgelopen jaar de hoge energiekosten te pareren. Haan: “Liefst 5700 zonnepanelen wekten 1,8 gigawattuur aan stroom op. Hierdoor zorgde de hoge energieprijs voor een concurrentievoordeel, in plaats van -nadeel.” De aanhoudende hoge energiekosten zorgen er wel voor dat de drukkerij waar mogelijk naar oplossingen zoekt om deze kosten omlaag te brengen. Dat doet het met verlichting, verwarming en het machinepark.
Over de grenzen
In 2023 breidt de drukkerij zijn assortiment verder uit. Over de grenzen timmert Reclameland flink aan de weg in België. Zo is er sinds eind januari voor Brussel en Wallonië een Franstalige website van Drukland, dat evenals Reclameland en Flyerzone een dochteronderneming is van moederbedrijf Simian. Mogelijk wordt daar dit jaar verdere expansie in het buitenland aan toegevoegd.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.