EVENEMENT - Zowel keynotespreker/consultant Bernd Zipper als Tom Peire, CEO Four Pees en hoofdsponsor van het VIGC Benelux Online print Event, maakten in niet mis te verstane bewoordingen duidelijk dat je 'bij moet blijven', maar nu niet meteen bang hoeft te worden.
• Leestijd ca. 5 minuten
Zipper gooide een heel reeks goed bedoelde adviezen op één grote hoop. In voorgaande BOPE edities stond de inhoud van zijn eigen adviespraktijk in print centraal, met veel cijfers en trend over de online print bedrijven in de DACH landen (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland). Daarvoor nam hij dit jaar aan het einde van zijn presentatie nog slecht een paar minuten de tijd.
Zipper ontpopt zich meer en meer als een social media expert. Verkopen van print via LinkedIn, Facebook, Instagram en zelfs TikTok zijn 'zijn' dingen geworden. Volledig omgeven met termen als 'social selling', 'social commerce', 'mobile commerce' en nu zelfs aangevuld met (hoe kan het ook anders) AI en natuurlijk wat voorbeelden rondom ChatGPT.
Statista (online platform gespecialiseerd in markt- en consumentengegevens) zegt dat vooral mensen tussen 18-39 jaar potentie ziet in social commerce
Digital Transformation Never Ends
Na al die - soms wat te uitgebreide - opsommingen was bovenstaande 'waarschuwing' echter wel op zijn plaats. Ondernemers die Online Print alleen nog zien als een webshop exploiteren, hebben teveel gemist in de afgelopen jaren. Dat is wel duidelijk, maar toch zegt Zipper dat 'angst' niet nodig is en dat er nog steeds kansen zijn om de juiste route te kiezen. Hij zei terecht dat 'documentation the new 'gold' binnen een onderneming' is. Dat bleek ook tijdens de twee 'ronde tafel gesprekken' op de beursvloer, georganiseerd door printmedianieuws: "Bedrijven documenteren hun processen en workflows niet of nauwelijks."
Gebrek aan strategie, focus, juiste mensen en skills
Die conclusie sloot perfect aan op de lezing van Tom Peire, die in zijn analyse stelde dat het vaak ontbreekt aan strategie, de juiste mensen en skills, en focus en methoden om de juiste workflows te kunnen bouwen. Hij hanteerde de semantiek van een reeks tegenstellingen, zoals 'digitalisering versus automatisering', 'producten versus oplossingen', workflows versus automatisering' en 'betekenis versus methoden'.
Binnen zijn lezing werd duidelijk dat hij vaak te maken heeft met het mislukken van nogal wat automatiseringsprojecten voordat zijn bedrijf wordt ingeschakeld. Peire: "Te weinig focus, methoden en skills."
Peire: "Je kunt uiteindelijk ook het businessmodel kiezen om een toeleverende partner te worden van één van de grote online platformen, zij zoeken voortdurende naar partners. Dan laat je de strategie volledig aan hen over."
Hij maakte één klein - maar opvallend - technisch uitstapje met de stelling dat JDF niet gebracht heeft wat het zou brengen: één standaard voor alles. Hij gebruikt liever de term API (Appliction Programming Interface), een 'open deur' om met elkaar te praten. En dat is precies de kern van het aanbod van Four Pees. Met naar zijn zeggen duidelijke prestaties, transparantie en meetbaarheid, en dan tezamen ook nog eens schaalbaar.
Van wijn etiketten, colaflessen via TED spreker naar gepersonaliseerde rugbyballen en boekjes
De dagmoderator Richard Askam (Engeland) was zelf ook spreker voor de lunchpauze van het event. Regelmatige bezoekers van #BOPE kennen zijn verhaal en ook tijdens deze 2023 editie liet hij zijn levensloop zien en voegde gepersonaliseerde boekjes toe om met name kinderen enthousiast te krijgen voor sport, in dit geval begon het met rugby, maar de interesse vanuit diverse andere sportbeoefeningen is wereldwijd enorm. Askam zei dat hij met zijn boekjes kinderen weer buiten aan het spelen krijgt, weg van de smartphone verslaving: "Als het gepersonaliseerd is in print, dan trekt het blijvende aandacht."
De megatrends van Onlineprinters CEO Roland Keppler
Na de lunch moesten de deelnemers wel wat moeite doen de CEO van Onlienprinters - Roland Keppler - te volgen. Zijn wat statische lichaamstaal straalde niet de dynamiek uit die hij als CEO binnen Onlineprinters juist wel weet te bereiken. Met de start in 1984 is het bedrijf - naar zijn zeggen - de grootste online speler in Europa met een GACR (Compound Annual Growth Rate - samengestelde jaarlijkse groei) van maar liefst 18%. Het bedrijf bedient ca. 1 miljoen klanten in B2B omgevingen.
Hij toonde zich bezorgd om de internationale situatie in zowel macro economische zin (energie, grondstoffen, logistiek): "Onzekerheid is een teken des tijds, dat hebben we geleerd tijdens de corona-pandemie en de lessen die daar nu op volgen door de situatie in de Oekraïne."
De één 'platform economy' van Cloudprinter
Tim Cox nam de presentatie over van CEO Martijn Eier. Hij speelde in op de mogelijkheden die Four Pees al duidelijk maakte dat bedrijven zonder al teveel strategische diepgang de keuze zouden kunnen maken zich aan te sluiten bij de grotere platformen. Cloudprinter behoort zeker tot die categorie met inmiddels zo een 1000 aangesloten bedrijven wereldwijd en 200 producerende drukkeerijen. Het Nederlandse bedrijf met zo een 85 medewerkers en sinds 2019 actief in meer dan 100 landen.
Hij pleitte dan ook voor één standaard oplossing, die wereldwijd door zowel print-buyers als print-sellers gebruikt zou kunnen worden. Alleen dan kan met beperkte iT inspanningen het juiste resultaat worden bereikt via één eenvoudig maar toegankelijk dashboard. En tot slot een heel eenvoudige administratieve module, inclusief alle mogelijke BTW constructies wereldwijd.
Cox: "Maak IT echter wel als strategisch onderdeel van je business, integreer Enfocus Switch in je workflows richting Cloudprinter om processen te optimaliseren."
Niet bang binnen de branche, maar wel voor China?
Mocht je een beestje rust hebben ervaren na de wat geruststellende woorden van Zipper en Peire, dan was de afsluitende keynote een 'angstaanjagend toekomstbeeld' over de macht die China naar zich toe trekt op het gebied van e-commerce. Ed Sander van chinatalk.nl zei het niet over print te zullen hebben, maar toonde wel aan hoe makkelijk het nu al is om fabriek en consument zonder tussenstappen met elkaar te verbinden. Het is niet gek dat Amazon lichtelijk in paniek is als wederverkoper van producten van derden. China heeft aan de oostkust geleerd hoe ze de consument kunnen verleiden direct online te kopen bij de producent, het land rukt nu op richting het westen van het enorme land en zegt daarna de wereld te veroveren. De jas die via Amazon nog voor 8 tientjes over de toonbank ging, is nu al rechtstreeks te koop voor 20 euro. Logistiek moeten we nu nog wel wat geduld opbrengen, maar ook dat kan snel veranderen.
Sander: (web)applicaties als SHEIN en Temu zullen in de komende jaren de omvang van de nu nog bekende grote spelers doen decimeren.
Tot slot toonde hij het toekomstbeeld van gamification en letterlijk je netwerkvrienden 'gek' te maken om zelf de hoogste kortingen naar binnen te halen. Het was maar goed dat hij zei dat hij het niet over print zou hebben. Onwerkelijk voor print? Stay Tuned! Want als de logistieke doorlooptijd vanuit China wordt gereduceerd naar een paar dagen, dan is print met één klik ook vanuit China mogelijk.
Henk Gianotten zegt
Beste Peter,
Voor de W2P-markt is snelheid essentieel. Roland Keppler van Onlineprinters geeft dat ook duidelijk aan. “Fast Delivery”.
Ik word hier in dit artikel geconfronteerd met 2 conflicterende conclusies. Ed Sander van Chinatalk heeft het uitsluitend over de retailmarkt en daar hoort print niet bij, vind ik. Hij heeft het over Chinese producenten en webwinkels die aan o.a. Europese eindgebruikers leveren.
Met jouw conclusie die je als volgt omschrijft: “Want als de logistieke doorlooptijd vanuit China wordt gereduceerd naar een paar dagen dan is print met één klik ook vanuit China mogelijk.” heb ik grote moeite. Wil die Chinees snel leveren dan is luchtvracht nodig.
Drukwerkproducenten zullen de komende jaren afgerekend worden op o.a. klimaataspecten en daar past luchtvracht voor online drukwerk hoogstwaarschijnlijk niet bij. Het voordeel van de Chinese lagere productieprijs wordt hoogstwaarschijnlijk teniet gedaan door de extra luchtvrachtkosten, vermoed ik
Peter Luit zegt
@Henk: Zeker eens met de snelheid voor een hele reeks printproducten. Maar alle online aanbieders laten de klanten tegenwoordig kiezen. Daaruit blijkt dat lang niet iedereen voor elk product zoveel haast heeft.
Natuurlijk kan je op milieubasis producties vanuit China afkeuren, maar de consument heeft daar kennelijk nog steeds niet zo ‘heel veel’ mee. Ik vermoed dat dat zakelijk ook zo is, gezien de talrijke hoeveelheid papier en producties die nog steeds vanuit China komt. Al heeft Intergraf het wel voor elkaar gekregen dat ook China aan alle internationale randvoorwaarden moet gaan voldoen. Ik acht ze daartoe in staat.
We zullen dus moeten zien in hoeverre de Chinese printmediabedrijven net zoals de retailbedrijven hun stap richting het westen gaan maken.