EVENEMENT - In dit tweede deel een terugblik op de zestal 'Insight Pitches' van innovatieve startups. Ze kregen elk een kwartier om hun diensten en/of producten te promoten. Daarnaast een overzicht van de overige lezingen en de conclusies van twee dagen #OPS2023.
• Leestijd ca. 4 minuten
• Samenvatting gemaakt onder goedkeuring van Bernd Zipper
• Lees ook deel 1
In een paneldiscussie op de eerste dag 'Mass Customisation vs. Mass Production', waaraan werd deelgenomen door dr. Ralph Dittmann (WKS Group) en dr. Michael Fries (Vista) en de moderatoren Bernd Zipper en Jens Meyer, werd duidelijk dat zowel hoogvolume als gepersonaliseerd drukwerk een succesvolle toekomst tegemoet gaan. Een al vaker geuite bewering, die echter lang niet overal in volwassen businessmodellen resulteert. Veel is afhankelijk van uitgebreide ICT kennis en de daaraan gekoppelde structuur binnen workflows. Personaliseren - in welke vorm dan ook - is nu eenmaal maatwerk.
Insight Pitches
Bernd Zipper spreek wederom van een succesvol onderdeel van het Online Print Symposium. De zes 'Insight Pitches' (zie kopfoto) werden verzorgd door: Martin Ridder van Ayke labs UG over het onderwerp 'Unieke items voor iedereen! Mass customisation met generatieve kunst'. Axel Lilienblum van grow.photos presenteerde 'Groeiende fotoboeken in een abonnementsmodel'. Andrei Andreescu van twoworlds koos als titel voor zijn pitch: 'Maak en verkoop je eigen gepersonaliseerde boeken met twoworlds'. Phillip Bock van Prinnit koos voor AI: 'Eenvoudig en direct: dankzij AI vinden bestellingen fabrikanten'. Leon Lemcke van Boxsys koos voor 'Boxsys, de volledige Web2Pack en Web2POS winkeloplossing ontwikkeld vanuit CAD verpakkingsontwerp'. Tot slot Markus Morawe en Stephan Uder van Tessutura GmbH, die spraken over het onderwerp 'Van trainersworkflow naar geautomatiseerde processen'. In de verslagen die op Beyond Print verschenen, werden geen conclusies vermeld over de 'kritische succesfactoren' van deze zes pitches. Oordeel dus zelf.
Hippe terminologie binnen de grafische branche
Peter Bottenberg, directeur van Moss GmbH, sprak over 'mass customisation' in grootformaat drukwerk en welke rol de 'menselijke' factor speelt in het veranderingsmanagementproces, terwijl Patrik Knutsson, oprichter en platformarchitect van Print.Page, inging op de vraag of marktplaatsen en printbrokers (nog) toekomst hebben. Björn Ognibeni, strategisch directeur XRLab-MCM van de Universiteit van Münster, sprak over de mate waarin de metaverse werkelijkheid is geworden en waar deze al wordt gebruikt.
Zetten termen als AI, ChatGPT en metaverse de printmediabranche op zijn kop?
Digitale flyers of gedrukte flyers? Niet 'of' maar 'en'!
De toekomst in de vorm van 'Aanbodcommunicatie 3.0' was vervolgens het onderwerp van Kim Koszuszeck, Client Partner Retail bij Meta. Hij sprak over de ervaringen die Meta momenteel opdoet met digitale brochures in de retail en waarom dit helemaal niet de doodsteek voor gedrukte brochures zal betekenen! Integendeel, want hij had resultaten van vijf verschillende GfK-studies in zijn bagage, waaruit onder meer blijkt dat de koploper in termen van nettobereik nog steeds de fysieke reclamefolder is (55% vs. 41,8%), ook al heeft de digitale folder in de leeftijdsgroep 20 tot 59 jaar een kleine voorsprong (53% vs. 48,1%).
Een andere spannende parameter was het potentieel voor omzetstijging, dat tussen 9 en 38 % lag voor de fysieke folder en tussen 5 en 15 % voor de Meta Digital Flyer. Ondanks het feit dat Meta natuurlijk dichter bij de digitale flyer staat en dat veel retailers die ternds wel degelijk volgen, was de samenvatting van Koszuszeck dat de grootste kracht ligt in de combinatie van fysieke reclamefolders en digitale aanbiedingen en dat daarom niet de 'of' maar de 'en' de beste strategie is. De inmiddels oude term 'crossmedia' kwam in gedachte weer even voorbij.
ChatGPT: De grootste revolutie na de drukpers van Gutenberg?
"In ieder geval!" was het antwoord van Jörg Schieb, digitaal expert van de ARD en gespecialiseerd boekauteur, in zijn afsluitende keynote van het Online Print Symposium 2023. Hij hielp de huidige ontwikkelingen rond ChatGPT-4, taalmodellen en beeldgeneratoren te classificeren en legde uit welke innovatieve kracht er in deze technologieën schuilt en waarom ze van enorm belang zijn voor de toekomst.
Schieb: "Artificial intelligence has come to stay!"
Sfeer
"De sfeer op het tiende Online Print Symposium was geweldig en overtrof al onze verwachtingen. Wie ziet hoe intensief de onderwerpen hier werden besproken en nieuwe contacten werden gelegd, begrijpt ook waarom Online Print de motor is voor de hele grafische industrie", vat moderator en medeorganisator Bernd Zipper samen. En Jens Meyer vult aan: "De 'Who's Who' van de online print ontmoeten elkaar tijdens #OPS. Een internationale ontmoetingsplaats voor iedereen die enthousiast is over online drukwerk. En het mooiste succes is als iedere deelnemer bij het afscheid zegt: "See you at #OPS 2024!" De datum voor het volgende #OPS staat al vast: op 14 en 15 maart 2024 komt de 'online drukwerkgemeenschap' weer bijeen in het Science Congress Center in München-Garching.
Oppassen voor overkill aan hippe termen
Natuurlijk zal alle mogelijke ontwikkelingen rondom AI van belang, ook voor de printmediabranche. Veel wordt al toegepast in zogenaamde 'preventive maintenance' binnen productie eenheden, zoals printers en persen. De stap naar MIS/ERP/webapplicaties ligt voor de hand als een volgende stap in het verder optimaliseren van workflows. Tegelijkertijd is het van belang om in de omgang met deze termen vooral praktisch te blijven en niet terecht te komen in te algemene beschouwende megatrends, waar de druk doende ondernemer op korte termijn niet zo heel veel mee kan doen.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.