EVENEMENT - Dat zegt VIGC directeur Jos Steutelings op de vooravond van de eerste Nederlandse editie van het bekende Benelux Online Print Event. Het event wordt op 15 maart gehouden op de nieuwe Next Level beursvloer op de eerste verdieping tijdens Sign & Print Expo 2023.
• Leestijd ca. 3 minuten
Steutelings zei het leuk te vinden een keer met het hele sprekersteam in Nederland op te treden. "Natuurlijk is het dan zeker even afwachten of onze Vlamingen die doorgaans afreizen naar Antwerpen voor dit event, nu ook de reis naar Gorinchem zullen aanvatten. Het is immers 'buitenland' voor velen," zegt hij met een glimlach.
Deelnemen? Inschrijven kan nog een paar dagen via de website van het VIGC, ticket zijn verkrijgbaar voor €149 ex. BTW. Het programma begint om 10:00 uur en duurt tot 14:30, waarna een netwerkdrankje kan worden gedronken @ the Belgian Beer Café. Maar ook een beursbezoek is vanaf dat moment goed mogelijk tot 21:00 uur.
Op naar 110-120 deelnemers
Steutelings zegt dat er inmiddels zo een 100 deelnemers aanwezig zullen zijn, het target is gericht op 110-120, dus hij hoopt in de komende paar dagen op nog wat extra inschrijvingen. Steutelings: "We merken dat na de corona-pandemie mensen zich 'trager' inschrijven, dat zien we ook bij de trainingen. Echter daarbij is het juist wel opvallend dat veel trainingen nu voller zitten dan voorheen. Dat geldt voor zowel de online- als de fysieke trainingen."
Inmiddels ruim 35 deelnemers uit Nederland, de meerderheid komt uit België, ook zijn er deelnemers uit Duitsland, Denemarken, Engeland en Italië
De hulp van het KVGO en Fespa België heeft zeker bijgedragen tot het aantal deelnemers uit zowel Nederland als België voor de 2023 editie. Steutelings zegt op basis van de evaluaties voor 2024 alle opties open te houden. "Natuurlijk is de ZOO Antwerpen een mooie lokatie, die ook goed met openbaar vervoer vanuit Nederland te bereiken is. Maar ik kan wel verklappen dat dat geen goedkope lokatie is. We zijn ook daar afhankelijk van onze sponsoren en dat moeten we elk jaar opnieuw bekijken."
Kan je al iets zeggen over de trends die je waarneemt?
Steutelings: "Wij zien de wereld van online print steeds verder verbreden. Ging het bij de eerste edities van #BOPE vooral om de technologie rondom de webshops, nu gaat het veel meer om toepassingen en de daarna gekoppelde businessmodellen. Als je anno 2023 nog denkt met een generieke webshop een deel van het landschap te kunnen veroveren, moet je van goede huize komen en er dus heel wat campagne middelen 'tegenaan gooien' om een paar procent bij de grote spelers weg te halen. Het is verstandiger te zoeken naar niche applicaties, die dus naast het reguliere veelal offline werk, wel online zouden kunnen worden aangeboden. Een dedicated oplossing voor bepaalde opdrachtgevers en hun applicaties genereert meer binding, zeker als ook inkoopbudgetten worden bijgehouden en de oplossing als het ware helemaal past binnen het administratieve plaatje van de opdrachtgever."
Steutelings wil daarmee niet zeggen dat er geen ruimte meer zou zijn platformoplossingen als Prindustry, Cloudprinter of Gelato
Rationele besluiten, beyond-the-hype
Er is inmiddels zoveel kennis en ervaring in de gehele keten dat een besluit om 'iets' online te gaan doen, vrijwel overal voorhanden is. Dat betekent dat bedrijven, veel meer dan voorheen, op rationele gronden hun besluiten kunnen nemen en daarmee gericht kunnen investeren. "We zullen daar ook met de formule van #BOPE op inspelen. Met meer duidelijke case-studies worden deelnemers geprikkeld om na te denken over hun huidige businessmodellen ten opzichte van aangereikte mogelijkheden verder te kunnen groeien."
"Als je buiten je eigen kader durft te kijken naar de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie, zoals bijvoorbeeld ChatGPT, dan kom je in nieuwe omgevingen terecht die inspirerend kunnen werken op bijvoorbeeld het offerteproces. Fantaseer bijvoorbeeld eens over de mogelijkheid dat een offerte aanvraag in plain tekst via ChatGPT kan worden gegenereerd en binnen de intelligentie wordt omgezet in de noodzakelijk databasevelden die nu nog stuk voor stuk moeten worden ingevoerd."
In gehele EU verschuift de aandacht van techniek naar businessmodellen
Steutelings merkt tot slot op dat ook in andere delen van Europa dezelfde trends waarneembaar zijn. Het Online Print Symposium van keynote spreker Bernd Zipper laat ook dergelijke verschuivingen zien. Zijn analyses in de DACH landen (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland) gelden in min of meer gelijke mate ook voor de Benelux. Steutelings: "De Benelux en zeker Nederland kent een hele sterke online print markt, die zich de komende jaren nog verder zal ontwikkelen. #BOPE zal daar met haar formule steeds tijdig op in blijven spelen."
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.