EVENEMENT - Organisator Easyfairs kan terugblikken op een levendige beurs in het sign- en printsegment. De brede opzet was goed voor bijna 6200 bezoekers verdeeld over drie beursdagen. Een terugblik vanuit het printmedianieuws/blokboek.com redactiekantoor op de beursvloer.
• Leestijd ca. 4 minuten
Al meteen bij de opening van de beurs op de dag stroomden de geïnteresseerden uit grafisch Nederland en België binnen. Spannend was het allemaal wel, de 'herstart' van de beurstitel na de corona-periode zette iedereen op scherp. Natuurlijk de beursorganisatie, die de sommen op orde moest zien te krijgen binnen een speelveld van hogere kosten, waarbij het altijd lastig is precies alles één-op-één door te kunnen berekenen aan standhouders, die op zichzelf ook al te maken hebben met hogere kosten. Het gaat uiteindelijk voor iedereen om rendement op korte- of op wat langere termijn. Alleen voor naamsbekendheid doe je dit niet meer. Het moet renderen.
Maar een paar honderd euro vragen voor een wat snellere wifi verbinding voor drie dagen is echt niet meer van deze tijd
Grote verscheidenheid aan applicaties
Easyfairs heeft er alles aan gedaan om de opzet zo breed mogelijk te maken op de vele terreinen van de visuele communicatie. Dat 'print' deels terug is op de beursvloer, waar sign voorheen de overhand had, kan worden bevestigd. Maar de hoeveelheid apparatuur die op de beursvloer te vinden was, richtte zich veelal toch op sign. Er waren een paar high-end productieprinters voor commercial printtoepassingen. Maar daarnaast een redelijk aantal aanbieders van printproducties, waaronder print.com, de print partner, documentconcepts, Dortland en van Beem, Grafische Groep Matthijs en Printshopz. Het tonen van gerichte applicaties stond daarbij centraal.
Workflows duidelijker laten zien
Het verschil met bijvoorbeeld de Hunkeler Innovationdays is het gericht in samenwerking laten zien van applicaties binnen echt zichtbare workflows. Printmedianieuws/blokboek.com partner Germen Kroon van Grafistore zei een lans te willen breken om dat in 2025 wel te doen. Zijn bedrijf had op de beursvloer een draaiend script om vanuit een workflow binnen 10 seconden een file door te sturen naar de Canon stand om aldaar geprint te worden en afwerking op de stand van Kurz: "Het zou zo mooi zijn als je met een aantal partijen dicht bij elkaar die connecties zou kunnen laten zien. Ik ga vragen om dat in 2025 te doen. Mensen willen tastbare oplossingen zien."
De toekomst van het beurzenlandschap staat onverminderd ter discussie. Is er voldoende aanleiding om nog een generieke beurs te bezoeken, of komen ondernemers alleen nog af op thema gerichte beurzen? Met ruim 6200 bezoekers heeft Easyfairs laten zien dat het effect van de generieke beurs voor de korte termijn in ieder geval nog niet is uitgewerkt. De volgende editie staat gepland voor 2025. De Sign&Print Festival formule is geschrapt.
Onze mediapartner INKISH.tv interviewde op de tweede dag Rowdy van den Nieuwenhuizen (head of event cluster pack&print), Jacques Michiels stelde hem de nodige kritische vragen. Rowdy verklaarde waarom sommige exposanten juist niet, maar nieuwe juist wel deelnamen aan deze editie.
Het Theater
Het lezingen Theater in een 'achteraf hoekje' van de hal had afwisselend meer of minder succes qua aantallen deelnemers voor de 'expert sessies'. Door de matige geluidsinstallatie werden de lezingen niet vooraf omgeroepen, bezoekers moesten zelf hun weg vinden via de grote displays waar het programma stond vermeld en natuurlijk vanaf de bij entree verschafte flyers met plattegrond en programma.
Het Theater programma bood een zeer zinvolle reeks onderwerpen, de toegankelijkheid viel wat tegen
Germen Kroon (Grafistore) en Martijn van den Broek (Screen Europe). Rechts gespreksleider Peter Luit.
De meeste aandacht trok het interview met Marco Aarnink van print.com. Hij gaf een inkijkje in de wijze waarop het bedrijf innoveert ten behoeve van hetgeen de klanten willen. Ook op het gebied van workflows en IT is het bedrijf inmiddels behoorlijk fors gegroeid. Na zijn inleiding ging hij in gesprek met Martijn van de Broek (Screen Europe), Robert Hartman (Dataline) en Germen Kroon (Grafistore), hetgeen een aardige discussie opleverde over inkjet, automatisering en de wijze waarop sommen kunnen worden gemaakt om investeringen gericht te kunnen onderbouwen.
Op de eerste dag verzorgde printmedianieuws/blokboek.com de discussie over de enorme reeks macro-economische parameters, waarin we als maatschappij verkeren: onder andere energie, duurzaamheid, grondstoffen en personeel. De inleiding werd verzorgd door investeerder Alex Wiersma, waarna Robert Hartman (Dataline), Marcel Lamain (GOC), Richard Leloux (A&O fonds grafimediabranche) en John Koekenbier (Dienstencentrum) met elkaar in gesprek gingen.
World Wrap Masters
Dit jaar geen Tesla's maar Polestars waar de wrap artiesten zich op konden uitleven. Aan het einde van de tweede dag werden de prijzen uitgereikt door Eduard Hoogendijk van FESPA Nederland.
Het VIGC Benelux Online Print Event
VIGC kwam met het bekende #BOPE voor het eerst naar Nederland, hetgeen op de tweede dag van het event de nodige extra aandacht kreeg. Een prima combinatie om een zo voor de Benelux belangrijk congres te combineren met de vakbeurs. Het leverde in ieder geval ook behoorlijk wat extra bezoekers uit België op.
Op INKISH.tv zijn nog een aantal interviews te bekijken die door het INISK team zijn geproduceerd.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.