OPINIE - Jarenlang heb ik mensen in de sector horen beweren dat commercial print achteruitgaat, maar ik geloof dat het tijd is om die mantra te herzien om een paar redenen.
Voordat ik ga pleiten voor een sterke commercial print-markt, wil ik graag uitleggen waarom dat cruciaal is. Niemand wil werken in een teruglopende industrie. Dus als we commercial print zelf naar beneden praten, zal het moeilijker zijn om daar het zo noodzakelijke talent aan te trekken. Maar het zal ook invloed hebben op inkopers van drukwerk, omdat zij andere kanalen zullen zoeken om hun producten aan de man te brengen.
Als zelfs onze industrie zegt dat de industrie niet kan overleven in concurrentie met elektronische marketing, brengen we onszelf in een slechtere situatie.
Rotatie
Het is duidelijk dat delen van commercial print zijn verdwenen. Als je erover nadenkt, hebben de drukkers die in enorme volumes werkten met binnen bijvoorbeeld kranten, catalogi en tijdschriften - typisch diepdruk en rotatie-offset toepassingen - enorme dalingen gezien. Maar tegelijkertijd vertegenwoordigen deze bedrijven met de grootste volumes een relatief klein aantal drukkerijen, werknemers en persen. Dus als je het aan papierproducenten vraagt, neemt de markt af. Natuurlijk beïnvloedt dat vraag en aanbod - maar de volumedrukkerijen leverden ook de laagste winsten aan de papierfabrikanten.
Vellen
Het segment vellenoffset wordt natuurlijk ook beïnvloed, maar misschien niet zo sterk als we vaak veronderstellen. Natuurlijk is er overcapaciteit op de markt. Als zelfs 20-30-40% van die bedrijven in de loop der jaren zijn gestopt, leverde die overcapaciteit geen geld op en was dat niet goed voor de sector, omdat het tot lage prijzen spiraal zou hebben geleid.
Een geconsolideerde en op één lijn gebrachte markt is veel beter voor iedereen, maar dat betekent dus minder persen/printers. De technologie heeft daaraan ook een bijdrage geleverd, want door de snelheid en de kortere insteltijd hebben de commerciële drukkers minder machines nodig om aan de marktvraag te voldoen, vooral bij lager wordende oplagen.
Waar staan we nu?
We bevinden ons in een marktsituatie waarin sommige commercial printers groeien omdat ze zich nu in een meer evenwichtige markt bevinden. Vraag en aanbod zijn misschien nog steeds niet in evenwicht, maar vandaag hebben marketeers eindelijk ingezien dat print- en internetmarketing niet met elkaar mogen worden vergeleken.
Internet is beslist uitstekend, maar nieuwsbrieven en reclame in het algemeen liggen onder vuur. Mensen vinden het niet leuk, en vaak wordt gesproken over hoe het businessmodel voor het 'gratis' internet onder druk staat. Ongeacht hoe het effect van online marketing wordt gezien, zijn de prijzen van online marketing de afgelopen tien jaar aanzienlijk gestegen. Een goed voorbeeld van hoe onbeduidend het internet aan het worden is, is te kijken naar uw gewoonten. Je leest geen nieuwsbrieven, tenzij je een goede nieuwsbrief hebt of de inhoud zo precies op jouw behoefte is afgestemd dat het een hoge waarde heeft.
Ik wed dat je bij de meeste nieuwsbrieven die je krijgt, vaak tegen jezelf zegt: 'Ik heb me niet ingeschreven voor die nieuwsbrief'. Nog vaker zal je hem verwijderen of automatisch archiveren voor 'later' of je meteen uitschrijven. Ik durf ook te wedden dat u nog minder vaak op een advertentie in een nieuwsbrief hebt geklikt. Misschien heeft u op een artikel geklikt, maar op een advertentie - ik zou geen enkele statistiek hierover geloven.
Dus laag rendement, soms zelfs belabberde branding en vaak (te) hoge prijzen
Kansen voor print. Niet alleen heeft print een langere houdbaarheid, maar het is ook veel minder opdringerig in je doen en laten en misschien zelfs iets waar je je mee bezig gaat houden als je je wilt ontspannen. Dus 'slimme' print, storytelling, super design en echt goede inhoud worden door de meeste mensen als waardevol(ler) beschouwd. Dit is echt een kans voor onze sector. Sommige printservice providers hebben dit ingezien en hebben winstgevende bedrijven. Print heeft ook tastbaarheid in zijn voordeel, en print is veel goedkoper, sneller en aantrekkelijker geworden in een elektronische wereld.
Print is exclusief geworden - althans als print goed wordt uitgevoerd!
Met betere persen/printers, analoge en digitale verfraaiing in de hogere klasse, en slimme post-press is commercial print een super kans. Ik hoop dat mensen gaan beseffen dat het feit dat het volume uit de markt is verdwenen niet betekent dat de waarde dat ook is!
Dus niet alleen maar verpakkingen
Het is nu echter de tijd voor zowel producenten van digitale als offsetpersen om zich dit te realiseren en zich niet langer alleen op verpakkingen te richten. Commercial print heeft natuurlijk wel de nieuwste en nieuwste technologie nodig. En dat aanbod is er gelukkig ook in productie, workflow, afwerking en logistiek. Snellere printers, kortere insteltijden en nog meer (online) automatisering zullen veel drukkerijen de komende jaren echt winstgevend maken!
De winnaars zullen nog succesvoller worden, en de verliezers zullen ofwel geconsolideerd worden in succesvolle bedrijven, ofwel failliet gaan. Hoe dan ook, dit is goed nieuws, want de hernieuwde afstemming van vraag en aanbod is nog in volle gang!
Commercial print is dus helemaal niet dood. Degenen onder u die luisteren en technologie ontwikkelen die voldoet aan de marktvoorwaarden waarmee uw klanten vandaag worden geconfronteerd, zullen succes hebben, en nog beter, het zal u onderscheiden.
In het afgelopen jaar hebben ook post-press ontwikkelaar blijk gegeven van innovatie en producten geleverd die bijna niet te bevatten zijn. En ook de mate van automatisering die nu geboden wordt voor alles na print is afgestemd op de behoeften die printservice providers nu en in de toekomst nodig zullen hebben.
Tegen moderne druk/print bedrijven zeg ik tot slot: "U moet zich concentreren op het ontwikkelen van bedrijfsmodellen en producten die u aantrekkelijk maken voor uw klanten en - eerlijk gezegd - nauw samenwerken met uw leveranciers. En als zij onverhoopt het belang van commercial print niet (meer) begrijpen, zoek er dan een paar die dat wel doen, en word nooit (te) afhankelijk van de verkeerde partners.
NU U HIER TOCH BENT – Onze mediapartner INKISH.tv biedt u een breed scala aan audiovisuele mogelijkheden voor de promotie van uw bedrijf, dienst of product. Volledig in overeenstemming met uw wensen wordt elke productie volledig 'op maat' gemaakt. Voor meer informatie, neem contact op met Jacques Michiels (INKISH Benelux).
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.