OPINIE - We hebben in ons land geen gestructureerde opzet voor minimaal één jaarlijks 'grafisch congres'. Dat is jammer, ons land heeft meer dan voldoende redenen om dat juist wel te doen. Op tal van gebieden heeft Nederland genoeg te bieden op het gebied van printmedia gerelateerde innovaties.
• Leestijd ca. 3 minuten
In het verleden zijn er tal van initiatieven geweest. Brancheorganisaties, de grafische mediakanalen en meestal ook wel sponsoren zorgden voor een flink aantal inspirerende initiatieven, maar het bleef meestal bij één 'aflevering'. Natuurlijk daarnaast ook tal van lezingen programma's tijdens beurzen of netwerk bijeenkomsten. Maar geen gestructureerde en vooral herhalende opzet. Waarom dat in ons land niet lukt en in de ons omringende landen wel, is eigenlijk onduidelijk.
België en Duitsland
In België is het vooral het VIGC die al jaren met twee succesvolle events ook bezoekers uit Nederland trekt met enerzijds 'Het Congres' en anderzijds het 'Benelux Online Print Event', afgekort tot BOPE. Het Congres is qua inhoud en sprekers breder van opzet in vergelijking tot het thema gerichte BOPE, maar beide congressen trekken doorgaans ruim 200 deelnemers. De laatste editie van 'Het Congres' (oktober 2022) trok maar liefst 230 deelnemers in congrescentrum Lamot in Mechelen. De drie thema's: Klantgerichtheid, The War on Talent en Economic Outlook 2023, waren in alle opzichten confronterend met talloze eye-openers voor de aanwezige deelnemers. De laatste editie van BOPE werd door het VIGC in ons land gehouden tijdens Sign&Print Expo 2023. Ook dat congres trok veel deelnemers en maar liefst 50 vanuit Nederland.
Behoefte aan gerichte kennis en kunde is er dus wel degelijk, dus ook Nederland verdient een eigen 'grafisch congres'
In Duitsland is vooral het Online Print Symposium (OPS) bekend. Dit jaar werd de tiende editie (deel 1 van de samenvatting) gehouden, het bewijs dat ook hier thema gerichtheid de basis is voor een blijvend succes. Het aantal deelnemers vanuit Nederland bedroeg 16, op een totaal aantal van bijna 300. Lees ook deel 2 van de samenvatting. OPS richt zich op de ontwikkelingen uit de DACH landen (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland) en vormt daarmee samen met BOPE (Benelux) een uniek concept om de ontwikkelingen op het gebied van het 'online print segment' in kaart te brengen.
Eenmalige poging in Nederland strandde na de corona pandemie
In samenwerking met KVGO en het toen nog bestaande CMBO heeft de redactie van printmedianieuws/blokboek een eerste succesvolle poging in 2019 gedaan tijdens de 'Business & Technology Update', gehouden bij VNO-NCW in Den Haag (zie kopbeeld). Dat leek het startsein voor een meerjaren structuur van een blijvende formule die werd opgezet rondom inspirerende 'ronde tafel gesprekken'. Met ca. 100 deelnemers werd deze 'aftrap' zeker als succesvol gezien. Het event werd door een groot aantal sprekers zelf gesponsord om het congres te kunnen bekostigen. Ook het VIGC droeg bij aan de financiële middelen om een start in ons land mogelijk te maken.
De corona pandemie voorkwam dat in 2020 en 2021 de formule verder kon worden uitgewerkt. Het CMBO verdween van het toneel en het KVGO had zo zijn eigen uitdagingen in die tijd
Hoe nu verder?
Alle handen ineen slaan is de enige mogelijkheid een jaarlijks congres goed van de grond te krijgen. Dat betekent dat als de gezamenlijke brancheorganisaties en de gezamenlijke landelijke (print)media kanalen met elkaar zouden kunnen samenwerken, een stabiele structuur opgezet zou kunnen worden. Samen met mogelijke sponsoren/adverteerders - maar geen standhouders zoals op een vakbeurs - zou de financiering rond moeten kunnen komen.
Is er behoefte? Dat is natuurlijk de primaire vraag die we onszelf moeten stellen bij een poging een dergelijke jaarlijkse structuur op te zetten. Natuurlijk kunnen we als redactie zelf wel denken dat 'die' er is, maar we weten het niet. Toch kunnen we wel concluderen dat behoefte aan kennis zichtbaar is gemaakt - ook in ons land - tijdens meer beurs- en netwerk gerichte events zoals Sign&Print Expo, maar ook de door Printmatters georganiseerde Vakdag. Primair gaat het daarbij om de beurs- en/of netwerkvloer, secundair is het aanbod van een kennisprogramma om het geheel aantrekkelijk genoeg te maken om als deelnemer te komen. Tijdens Sign&Print Expo was het vooral BOPE die de toegevoegde waarde bood. Het door Sign&Print Expo eigen opgezette 'Theater' programma in een klein hoekje op de beursvloer had over het algemeen te weinig echte impact, ondanks het enthousiasme van de uitgenodigde sprekers.
Voorzichtige verkenning van het speelveld
De nieuwe KVGO directeur heeft de deur in ieder geval op een kier gezet voor een oriëntatie op dit gebied. Als communicatie man blijkt Brecht Grieten 'wel in te zijn' voor meer 'exposure' van het KVGO in samenwerking met de bestaande (print)media kanalen. Een eerste stapje wordt in ieder geval al gezet.
Vind je ook dat Nederland een eigen 'grafisch congres' verdient? Laat het ons weten, de komende maanden gaan we het speelveld in kaart brengen. Met misschien wel een knipoog naar het najaar voor een echte start van een jaarlijks congres.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.