BRANCHE - In het tweede deel van de samenvatting van 'Grafimedia in cijfer 2022' aandacht voor de KVGO ledenontwikkeling in cijfers en de arbeidsmarkt in cijfers. De algemene krimp van de branche is onvermijdelijk ook terug te zien in het aantal KVGO ledenbedrijven. De organisatie doet er alles aan om deze trend op zijn minst een halt toe te roepen.
• Leestijd ca. 3 minuten
• Lees ook deel 1
• Indien van toepassing, voorzien van aanvullingen door de redactie (cursief weergegeven)
• Dit artikel wordt u aangeboden door GOC
Als je heel nauwkeurig kijkt naar bovenstaande tabel, zou je voorzichtig de conclusie kunnen trekken dat de krimp afneemt. Op 1 januari 2023 waren 570 bedrijven lid van het KVGO, het jaar daarvoor nog 606, een krimp van 36 bedrijven, in aantal - en dus ook procentueel gezien - een fors geringere afname ten opzichte van de jaren ervoor.
Aantal werkzame personen
Het aantal werkzame personen bij de KVGO ledenbedrijven is inmiddels gedaald tot 9.806, 380 minder dan op 1 januari 2022. Het is nog maar net 10 jaar geleden dat alle KVGO leden tezamen een personele omvang vertegenwoordigde van 23.413 werknemers, een afname van ruim 58%.
Net zoals voor de totale branche geldt ook voor aantallen KVGO leden dat de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Noord-Brabant de meeste KVGO leden huisvesten, met in Noord-Brabant de meeste KVGO ledenbedrijven.
De krimp in KVGO cijfers moet niet exclusief worden bezien in relatie tot krimp van (leden)bedrijven door verminderde aandacht voor het medium print. De branche slaagt er - met eigen inspanningen - ook steeds beter in meer te kunnen produceren met minder mensen en dus minder bedrijven. (red.)
Krimpende werkgelegenheid, geringe werkloosheid
Het behoeft geen toelichting dat het totale aantal werknemers binnen de branche al veel langer krimpende is. Telde de branche in 2020 nog 33.635 personen (werknemers en ZZP'ers, nu is dat nog 17.660. Het aantal ZZP'ers is met ruim 15% groei in 2020 vanaf 2010 gemiddeld structureel groeiend.
Nog steeds wordt de branche 'gedomineerd' door mannen, maar liefst 68,4% van de werkzame personen is man, tegenover 50,7% voor de gehele Nederlandse arbeidsmarkt. En ook binnen deze cijfers is de vergrijzing te zien. Bijna 30% heeft een leeftijd tussen 45-54 jaar, boven de 54 jaar is goed voor 27% van de werknemers. 8,7% heeft een leeftijd van onder de 25 jaar, terwijl dat 18,4% is voor de gehele Nederlandse arbeidsmarkt.
De werkloosheid daalt al jaren, met alleen een tijdelijke 'piek' in 2020, met 7,1%. 2021 en 2022 schrijven met resp. 4,4% en 3.1% historisch lage cijfers. In 2020 stroomde 13,3% van de totale werkgelegenheid in en 18,5% uit. Dit betekent dat de branche een behoorlijk personeelsverloop had, maar ook met 5,2% verder krimpt.
Flexibele inzet
Het aandeel bedrijven met flexpersoneel is het grootst, zo een 43% maakte hier in 2022 gebruik van, gevolgd door ZZP'ers met 31%. Midden 2022 had zo een 23% van de bedrijven één of meerdere vacatures openstaan, in totaal zo een 612. Dat is fors meer in vergelijking tot de voorgaande jaren. De vraag naar operationeel (technisch) personeel is daarbij onverminderd groot. (red.)
De werving van nieuw personeel loopt grotendeels via 'relaties' (39,3%), sociale media winnen het met 26,9% net van vacature sites die goed zijn voor 24,9% van de werving, maar wel succesvoller zijn in de uiteindelijke plaatsing van nieuwe werknemers met 16% tegenover 11% via social media kanalen. Maar via relaties is ook hier de score met 38,3% het hoogst. Gespecialiseerde wervings- en selectiebureau worden in slechts 5,7% van de gevallen ingezet.
Moeilijk vervulbare vacatures
DTP'ers, drukkers en printoperators zijn het moeilijkst te vervullen. uit de lijst met onderzochte beroepen. DTP'ers worden op MBO niveau nog wel opgeleid bij de reguliere grafische MBO scholen in Zwolle, Rotterdam, Utrecht, Amsterdam en Eindhoven. Alleen in Utrecht wordt nog iets gedaan aan 'print' in de breedste zin van het woord. Ook de reguliere ROC's bvieden opleidingen aan voor vormgever en DTP'er. Voor opleidingen op het gebied van sign kunnen MBO'ers nog terecht in Zwolle, Rotterdam, Amsterdam en Utrecht, maar ook bij een flink aantal reguliere ROC's (bron: DUO).
Het grootste probleem is de structurele afname van het aantal MBO studenten voor alle media gerelateerde opleidingen. Dat aantal daalt al jaren fors tot 16.382 in schooljaar 2022-2023. En dat geldt zeker niet alleen voor de meer conventionele opleidingen, maar ook voor ICT&Media, management maar ook voor vormgevers. Alleen DTP nam voor MBO niveau 2 iets toe.
Download het volledige rapport
NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts €103,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 35 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussen zitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.