FINANCIEEL - De ZOPI overzichten van de Duitse consultant Bernd Zipper worden alom gewaardeerd door vooral de online printbedrijven in de DACH landen (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland). Wat zijn de belangrijkste bewegingen in het prijzenlandschap van de online printaanbieders ten opzichte van het algemene economische landschap?
• Leestijd ca. 6 minuten
• Met toestemming van Bernd Zipper vertaald en geïnterpreteerd
Bernd Zipper voegt regelmatig prijzen toe van nieuwe aanbieders, waardoor de betrouwbaarheid van het ZOPI overzicht steeds groter wordt. Bij de laatste cijfers van de drie bedrijven druckdiscount24, Primus-Print (ook actief in Nederland) en Printkit zijn opgenomen in de laatste index van het eerste kwartaal van dit jaar.
Volgens Zipper werden eerdere ZOPI overzichten vooral beïnvloed door de prijs van papier, waarop de aanbieders in het online segment reactief hun prijzen verhoogden. De prijs voor papier is recent in de DACH landen licht gedaald en dat resulteert in een lichte prijsdaling ten opzichte van het laatste kwartaal van het afgelopen jaar. Toch zijn er ook uitzonderingen op productniveau. Flyers zijn in het eerste kwartaal juist in prijs flink gestegen en bereiken bij sommige aanbieders zelfs recordniveaus (zie kopbeeld).
De Zipcon Onlineprint Prijsindex, kortweg ZOPI, is een trendbarometer die de prijsontwikkeling in de online printmarkt onder de loep neemt en daarmee een gedetailleerder overzicht van de markt geeft
Grafische branche in Duitsland weer wat positiever gestemd
De inflatie is in Duitsland van 8,7% in de eerste twee maanden van 2023 is in maart gedaald naar 7,4%, nog steeds bovengemiddeld hoog, maar de piek lijkt daarmee te zijn gedempt. De situatie in de Oekraïne blijft weliswaar een rol spelen en daarmee de onzekerheid in kosten van energie, logistiek en grondstoffen.
Ook de bedrijven in de Duitse drukkerij- en media-industrie lijken voorlopig het dieptepunt te zijn gepasseerd. Zoals uit het laatste economisch overzicht van maart van BVDM (het Duitse KVGO) blijkt, werden het bedrijfsklimaat (rood), de bedrijfssituatie (groen) en de bedrijfsverwachtingen (zwart) in de eerste drie maanden van het jaar over het geheel genomen weer positiever beoordeeld dan in de laatste twee kwartalen van 2022. Hoewel de waarden in de eerste drie maanden schommelden en vooral ook onder het niveau van het eerste kwartaal van 2022 bleven, zijn printmedia bedrijven over het geheel genomen weer iets positiever over de toekomst.
Licht dalende papierprijzen
Die positieve stemming zou ook te maken kunnen hebben met het feit dat de prijzen voor grafisch papier volgens de vereniging van de papierindustrie 'Die Papierindustrie' en het Bundesamt für Statistik (het Duitse CBS) al enige tijd licht dalen.
Daar tegenover staat dat de verkoop van grafisch papier zijn op jaarbasis met ruim 30% is gedaald. In Duitsland is het jaar 2023 begonnen met bijna 6.900 bedrijven, 3,1% minder dan in 2022. Onder de afvallers bevinden zich zowel (meer) traditionele MKB drukkerijen, maar ook grotere drukkerijen van met name krantenuitgevers. Veel drukkerijen zoeken hun geluk in toepassingen voor verpakkingen en kopen in plaats van grafisch papier meer kartonproducten in.
Online overleeft steeds beter
Het beeld wordt steeds duidelijker dat bedrijven die zich richten op online met marketing, verkoop, productie, workflow management en logistiek beter bestand zijn tegen economische schommelingen in vergelijking tot meer traditionele drukkerijen. Met name de top 5 - Cewe, Flyeralarm, Cimpress, Onlineprinters en Celebrate - heeft zijn omzet vorig jaar aanzienlijk kunnen verhogen en zit volgens schattingen van zipcon consulting nog maar net onder de grens van twee miljard euro.
Op het Online Print Symposium eind maart in München heeft Zipper een prognose gewaagd over de ontwikkeling van de online gegenereerde drukvolumes, die tot 2025 in alle regio's van de wereld zullen toenemen - het sterkst in West-Europa met meer dan 40%.
Prijsontwikkelingen in online print
ZOPI gaat niet om de omzetcijfers van de concerns, maar om de prijzen die de belangrijkste leveranciers van online printmedia producties voor verschillende productclusters noemen.
De nieuw in aanmerking genomen bedrijven (druckdiscount24, Primus-Print en Printkit) hebben een impact op de gemiddelde waarden, die zonder de nieuwe leveranciers in maart 2023 een nieuw hoogtepunt van +33,22% zouden hebben bereikt, vooral in de productcluster flyers, maar zelfs met de opname van de aanvullende gegevens slechts enkele procentpunten lager liggen op 25,43% (zie kopbeeld).
Hier lijken de iets lagere papier- en energieprijzen nog geen directe invloed te hebben op de online printprijs. Voor het totale winkelmandje (dus niet alleen flyers) ligt de situatie anders: hier ligt de gemiddelde prijs zonder de nieuwe aanbieders 25,98% hoger en met de nieuwe aanbieders +23,46%. Dat ligt echter onder de piekwaarde uit november 2022 (+34,97%).
In ZOPI is dus voor het eerst gekeken naar twaalf aanbieders voor het eerste kwartaal van 2023: Naast de drie nieuwe bedrijven zijn dat: Vistaprint, Wir-machen-Druck, Unitedprint/print24, Onlineprinters, Flyeralarm, Saxoprint, Onlinedrucken, Redprintgroup en sourc-e.
Allen werden gevraagd voor een order met 10.000 flyers in DIN A5-formaat, dubbelzijdig in vier kleuren gedrukt en op 135 g glanzend papier. De gemiddelde prijsstijging voor deze order had in november 2022 een voorlopig hoogtepunt bereikt van 28,77% - die in maart nog hoger zou zijn opgelopen tot +33,22% op basis van de vorige negen leveranciers. De toevoeging van de drie nieuwe bedrijven duwt het gemiddelde echter iets naar beneden, zoals eerder beschreven, tot +25,43% (zie kopbeeld).
De details per aanbieder
Unitedprint/print24 steeg met zijn prijs +65,50% in maart, de grootste geregistreerde prijsstijging voor de 10.000 flyers tot nu toe noemde ten opzichte van de indexwaarde van zomer 2020 (december 2022: +58,12%).
Vistaprint noteerde opnieuw de grootste neerwaartse afwijking van de indexwaarde met -5,43% (december 2022: -12,43%).
Tussen deze twee uitersten noteren de overige leveranciers in maart 2023 zich als volgt: sourc-e met +50,59% (december 2022: +29,20%), Onlineprinters met +36,99% (december 2022: +31,70%), Saxoprint met +35,33% (december 2022: +34,00%), Redprintgroup met +34,70% (december 2022: +21,13%), Wir-machen-Druck met +34,28% (december 2022: +39,10%) en Onlinedrucken met +27,84% (december 2022: +28,41%). De laatste twee hebben hun prijzen dus zelfs iets verlaagd ten opzichte van eind vorig jaar.
Onder de nieuwe gemiddelde prijs in dit productcluster zaten Flyeralarm met +19,20% (december 2022: +18,43%) en Vistaprint met -5,43% (december 2022: -12,43%). De drie nieuwe leveranciers zaten in de single-digit range - deze waarden verwijzen echter naar een startwaarde vanaf zomer 2022. Zo waren de prijsveranderingen voor de 10.000 flyers +5% voor Primus-Print, +1,97% voor druckdiscount24 en -0,79% voor Printkit.
De grootste prijssprongen ten opzichte van december 2022 hebben plaatsgevonden bij sourc-e, Redprintgroup en Unitedprint/print24, terwijl in dezelfde periode de prijzen bij Wir-machen-Druck, Onlinedrucken en Printkit licht zijn gedaald
Prijsontwikkeling voor het gehele winkelmandje licht dalend
Naast de 10.000 flyers in DIN A5-formaat bevat het winkelmandje ook brochures (32 bladzijden, DIN A4, genaaid, aan beide zijden bedrukt) en visitekaartjes (4/4 kleuren, zonder afwerking).
De prijzen voor het winkelmandje hebben zich iets anders ontwikkeld dan de prijzen voor de bestelling van 10.000 folders. Hier bedroeg de gemiddelde verandering ten opzichte van de eerste peiling van deze productcategorie in november 2020 +23,46%. Hier moet echter ook rekening worden gehouden met het feit dat de toevoeging van drie nieuwe aanbieders de waarde licht heeft gedrukt. Maar ook zonder de nieuwkomers zou de gemiddelde prijsverandering in maart 2023 +25,98% zijn geweest, dus lager dan het cijfer van december 2022 (+33,46%).
Uit de gedetailleerde analyse komt het volgende beeld naar voren: Unitedprint/print24 tekent ook procentueel de grootste opwaartse afwijking in het winkelmandje, met +59,92% en dus 3,46 procentpunten meer dan in december 2022 (+56,46%). Met slechts +2,27% rekent Flyeralarm in maart 2023 weer bijna dezelfde prijzen als bij de start van het winkelmandje ZOPI in november 2020. Flyeralarm is ook een van de twee aanbieders in de analyse van het winkelmandje die hun prijzen ten opzichte van eind vorig jaar (relatief) hebben verlaagd - en wel aanzienlijk, in dit geval van +21,37% naar nu +2,27%. Dit is waarschijnlijk ook een reden waarom de gemiddelde waarde deze keer lager was.
De overige leveranciers die ZOPI regelmatig volgt voor het boodschappenmandje ontwikkelden zich in het eerste kwartaal van 2023 als volgt.
Wir-machen-Druck riep met +37,11% de op één na grootste verandering op ten opzichte van de eerste peiling in de zomer van 2020. Deze waarde was in december 2022 nog +35,47%. Daarna volgden Onlineprinters met +35,70% (december 2022: +33,60%), Onlineprinters met +35,03% (december 2022: +24,50%) en Saxoprint met +34,87% (december 2022: +34,67%). De verandering ten opzichte van de indexwaarde was relatief laag voor Redprintgroup: +10,92% (december 2022: +28,17%). Het onlinedrukwerkmerk van Druckhaus Mainfranken heeft sinds februari zijn prijzen aanzienlijk verlaagd. Daarmee vormt Redprintgroup samen met Flyeralarm het duo dat lagere prijzen hanteert dan in december.
Zipper: "Online print is de evolutionaire reactor van de grafische industrie. Het enige is dat we ons moeten blijven ontwikkelen zodat het zo blijft! Dus kunnen we beter onze mouwen opstropen!"
Online bedrijven reageren flexibel op economische veranderingen
Online printbedrijven kunnen flexibel handelen en snel reageren op ontwikkelingen in de markt, dat hebben ze de afgelopen maanden op indrukwekkende wijze bewezen.
NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts €103,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 35 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussen zitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.