BRANCHE - Natuurlijk zegt directeur Brecht Grieten dat we nog steeds in een lastig periode zitten met talloze onzekere parameters. Maar hij ziet zeker herstel binnen het KVGO. In 4 maanden tijd sloten al 10 nieuwe bedrijven zich bij het KVGO aan. In geheel 2022 waren dat er 'slechts' 7.
• Leestijd ca. 4 minuten
• Door omstandigheden was de redactie niet aanwezig op het event, onderstaande optekening van het event kwam tot stand na interview met KVGO directeur Brecht Grieten
De locatie heeft vooral alles aan de vorm van de algemene vergadering gedaan. Op de NDSM lokatie in Amsterdam-Noord genoten de ongeveer 100 deelnemers vooral van de herkenning vanuit het rijke verleden van de branche. Diverse wat oudere deelnemers konden nog prima omgaan met het gereedschap uit het verleden, soms tot verrassing van de 'digitale' jongeren.
Locatie bracht goede sfeer en positiviteit samen
Grieten: "Natuurlijk is het gedeelte van de algemene vergadering nogal zakelijk, daar komen we als vereniging niet onderuit. Het goedkeuren van de jaarrekening is zo een onderdeel. We hebben er in 2022 bewust voor gekozen een aantal kostenposten zodanig te boeken, dat er eenmalig sprake is van een beperkt verlies, wat de uitgangspunten voor 2023 juist positief maakte."
Een goede onderbouwing van de jaarcijfers resulteerde in een unanieme goedkeuring, waardoor 2022 aan de financiële dossiers van het KVGO kon worden toegevoegd.
Ledenraad en bestuur bewegen mee
Een brancheorganisatie heeft geen invloed op de directe economische parameters binnen de branche, maar met voldoende interesse vanuit nieuwe bestuurders en leden van de ledenraad kunnen jonge mensen de huidige ontwikkelingen wel beter duiden.
Sandra Riezenbos van Veldhuis Media brengt haar P&O deskundigheid in bij de onderhandelingscommissie bij de werkgevers. Haar kennis en kunde zullen dus zeker van belang zijn bij komende cao onderhandelingen.
Paul Volkers van Volkers (verpakkingen) uit Nijkerk zal toetreden tot de ledenraad voor het segment 'middelgroot'. Ook Jacco de Jonge (Van Elst Grafische Afwerking - Apeldoorn) en Jesse Dirks (Idemia - Haarlem) zullen dat segment versterken.
Het bestuur van het KVGO krijgt in de komende periode ook versterking. Zo werden Izo Hoytink (ProBook - Utrecht) en Eric Roos (de Toekomst - Hilversum) benoemd als onafhankelijk bestuurslid. Marriël van der Most (Koninklijke Van der Most - Heerde) neemt plaats in het bestuur van de vereniging namens segment groot.
Dick Naafs, voorzitter KVGO zegt op de KVO website: “Ik ben heel blij met deze versterking van het KVGO-bestuur. We hebben nu in het bestuur een mooie mix van ervaren, dynamische en energieke bestuurders die mee gaan werken aan een toekomstbestendig KVGO."
Groei en hogere dekkingsgraad
Om het KVGO zichtbaar beter te kunnen laten functioneren is groei noodzakelijk. Die komt volgens Grieten niet vanzelf. Volgens hem vergt het veel energie om nieuwe bedrijven aan het KVGO te binden. Maar de organisatie ziet wel degelijk groei. Dat laten de huidige cijfers duidelijk zien. Grieten: "Natuurlijk staan wij niet aan het roer bij bedrijven en kunnen we dus faillisementen of reorganisaties niet eigenhandig voorkomen. De markt zal gezien alle macro-economische bewegingen voorlopig nog kwetsbaar blijven, maar dat neemt niet weg dat er volop kansen zijn - zeker voor het KVGO - nieuwe diensten en producten aan partijen in de markt aan te bieden. We merken dat die behoefte er duidelijk is."
Ondernemers merken dat het KVGO een branchevereniging is die dichtbij hun zorgen staat. Daar waar ondernemingen voorheen nog wel eens hun zorgen uitten over 'het zich eenzaam voelen', merken ondernemers dat we inmiddels weer dichterbij hun zorgen staan en waar mogelijk zoveel mogelijk kunnen helpen bij het ontzorgen."
KVGO-barometer en indruk.nu
Nieuw zijn de KVGO-barometer en de website indruk.nu. De laatste wordt verwoord onder de term 'bewustwordingscampagne'. De inhoud is vooral gericht op jongeren om duidelijk te maken wat de branche maatschappelijk en economisch betekent. KVGO leden zullen vanuit deze opzet een een set aan communicatiemiddelen krijgen om de campagne mee te helpen aanslingeren.
De KVGO-barometer is een soort reflectie van 'hoe het er nu voor staat'. Het is volgens Grieten geen harde statistiek met waarheidsvinding, maar puur een reeks cijfermatige indrukken waar bedrijven (ook onderling) over van gedachten kunnen wisselen. ook zal de barometer voor het KVGO 'gereedschap' zijn binnen het lobby-circuit in Den Haag. De belangen van de branche kunnen daarmee gerichter worden gepresenteerd.
Samen kijken naar de toekomst van 2032
Fountainheads nam de deelnemers mee in het thema van de dag 'prettig ongerust'. Bedoeling is dat een aantal bedrijven met elkaar de grenzen verkennen en verleggen richting 2032. Maximaal 12 bedrijven mogen deelnemen aan deze zoektocht, Mogelijke toekomst scenario's worden gepresenteerd op één van de volgende algemene vergaderingen. Meer informatie over mogelijke deelname via het KVGO.
Actuele onderwerpen tijdens plenaire deel van de middag
Natuurlijk aandacht voor zaken als het nieuwe pensioenstelsel en het oplopende ziekteverzuim in de branche met daaraan gekoppelde subsidie mogelijkheden om dat verzuim een halt toe te kunnen roepen. Uiteraard ook aandacht voor de komende cao onderhandelingen. Deze zijn nog niet begonnen, in 2024 loopt de huidige cao af. Centraal stond het afscheid van Tessa Schlüter, die maar liefst 40 jaar grafische historie meemaakte binnen het KVGO. Dick Naafs tekende in vogelvlucht de rijke geschiedenis op die Tessa binnen het KVGO heeft meegemaakt.
Netwerken
Vervolgens was er volop gelegenheid om te netwerken. Het netwerkdiner deed het aanzienlijk beter dan de wat rommelig aandoende hapjes tijdens de laatste algemene vergadering. Van vermoeidheid was niets te merken, toch startten de KVGO leden al in de ochtend om 11:00 met de algemene vergadering, de laatste trok om 19:00 uur de deur dicht. Het leek wel een werkdag, maar wel één die voor het KVGO, de leden en de overige deelnemers zeker de moeite waard was.
Foto's: Giuseppe Toppers (met toestemming KVGO overgenomen)
NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts €103,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 35 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussen zitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.