PARTNERBIJDRAGE - Toen Wouter Haan zich met drukland.be vestigde in Brugge, was een bezoekje per auto nog te doen. Met flyerzone.fr, gevestigd in Montpellier, is een mini-vakantie bijna een 'must' om aldaar in gesprek te gaan met CEO Wouter Haan.
• Leestijd ca. 3 minuten
In België heeft Simian al 'proef kunnen draaien' met het Franstalige gedeelte. Drukland.be werd al snel voorzien van een Franstalige editie. Het aanwezige lokale personeel in Brugge kon klanten in Wallonië prima te woord staan. Op die manier kon het moederbedrijf in Westerbroek in de provincie Groningen al de nodige ervaring opdoen en ook de potentiële omvang van de Franstalige markt in kaart brengen. Ook flyerzone.be was ook al in handen van Simian.
Grafenia
Flyerzone.fr was een merk van Grafenia, gevestigd in Manchester, met in hoofdzaak marketing- en printactiviteiten in Engeland. Net zoals vanuit België, zal ook alle productie vanuit flyerzone.fr plaatsvinden bij Simian in Westerbroek en vanaf daar worden verzonden. Een nieuw hoofdstuk in de logistieke uitdagingen van het bedrijf. Haan verwacht binnen een jaar een omzet van een miljoen euro te behalen vanuit Frankrijk. Net zoals in Brugge start de Franse vestiging met een aantal lokale mensen in Montpellier. Haan zegt dat hij het lokale verkoopkantoor nu voorbereidt op een bezetting van 8 medewerkers.
Er wordt een start gemaakt met flyers, spandoeken, textiel, posters en stickers, maar het assortiment zal in de komende tijd verder worden uitgebreid tot het volledige Simian aanbod. Het nieuwe aanbod op de Franse website is daarmee echter al groter dan voorheen en volgens Simian zijn de prijsniveaus ook aantrekkelijker dan voorheen. Met die aanpak denkt Haan het marktaandeel in Frankrijk snel te kunnen vergroten.
De website achter het domein flyerzone.fr is door Simian volledig nieuw opgebouwd
Europese ambities
Dat Haan Europese groeiambities heeft, is algemeen bekend. Hij manoeuvreert echter altijd zorgvuldig, maar als een missie eenmaal geslaagd is, maakt hij graag gebruik van de nodige kanalen om het nieuws wereldkundig te maken. Ook het FD pakte het nieuws deze week op. Haan zegt zelf in een persbericht: "Dit is een nieuwe stap in ons groeiverhaal in Europa. De overname moet ons bedrijf extra vleugels geven."
Haan was online al vele jaren actief in België en zag de potentie om daar verder te groeien. Hij merkte daarbij dat hij de Vlaamse cultuur moest gaan omarmen om dat te doen. Haan: "Het zijn de lokale gewoontes, de woordjes, de gehele klantbeleving ademt nu de Vlaamse benadering uit met lokale mensen. Dat gaan we dus in Frankrijk ook zo doen." Haan sluit niet uit die benadering in de toekomst ook in andere landen te gaan toepassen. Simian realiseerde in 2022 een omzet van ca. 27 miljoen euro. 70% daarvan kwam uit Nederland en 30% uit België, dus ca. 8 miljoen euro. Een omzet van 1 miljoen euro binnen een jaar uit het veel grotere Frankrijk is dus zeker een bescheiden start in een land waar de groeipotentie zeker aanwezig is.
Spreiding van klanten in zowel zakelijke- als particuliere omgevingen
Simian is is met ruim 600.000 klanten gericht op een brede markt met eveneens een brede portfolio aan producten. Daarmee kan het bedrijf voortdurend sturen op ontwikkelingen uit de markt en de risico's heel goed inschatten. Ook verstaat het bedrijf de beprijzing zeer goed i n relatie tot de verschillende kostenposten. Met uitgekiende management informatie en dito rapportages speelt Simian in op actuele ontwikkelingen om zodoende voldoende margegericht te kunnen blijven. Haan zegt daarom altijd te kiezen voor 100% eigen productie, om daarmee dan ook het totale proces volledig in eigen handen te hebben: "Dat gaan we dus in Frankrijk ook zo doen."
Op de kopfoto: Wouter Haan (links) met zijn Franse collega's Fabrice Sciangula en Anaïs Bouvier
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.