BEDRIJVEN - Deze zomerperiode kenmerkt zich bepaald niet door een saai landschap op het gebied van faillisementen, fusies of overnames. Gisteren bleek uit een bericht van de Barneveldse Krant dat Koninklijke Drukkerij Em. de Jong een concreet overnamebod heeft gedaan op de eveneens 'Koninklijke' BDU.
• Leestijd ca. 2 minuten
Volgens de krant (een uitgave van BDU) zijn de beide partijen al langer met elkaar in gesprek, want volgende week 13 juli zouden de aandeelhouders hun besluit gaan nemen over de overname. Ook het personeel van BDU is geïnformeerd over de voorgenomen overname. De krant zegt ook dat de BDU directie en de raad van commissarissen positief zijn over de plannen. Ook de ondernemingsraden van beide bedrijven zouden een positief advies hebben uitgebracht.
Em. de Jong heeft - voorzover is na te gaan - zelf nog geen openbare toelichting gegeven op de overnameplannen
Koninklijke BDU
Koninklijke BDU bestaat uit twee hoofdonderdelen: BDU media (ca. 140 medewerkers) en BDU print (ca. 40 medewerkers). BDU media kenmerkt zich als uitgever met een sterke visie op lokaal bereik. Met ca. 40 nieuwsmerken (naast kranten ook magazines en online platformen) biedt BDU media lokaal- en regionaal nieuws, vooral in de provincies Noord-Holland (ten zuiden van het Noordzeekanaal) Zuid-Holland, Utrecht en Gelderland. BDU print is een full-service drukkerij, vijf dagen 24/7 actief, niet alleen voor de eigen titels, maar ook voor derden.
BDU media nam in de zomer van 2021 11 titels over van DPG Media
Jeroen Cnossen, algemeen directeur van de Koninklijke BDU zegt in de krant: "In afwachting van de besluitvorming door de aandeelhouders kan ik nu verder geen details melden, behalve dat BDU als bedrijfsnaam blijft voortbestaan in een aparte werkmaatschappij binnen Em. de Jong."
Koninklijke Em. de Jong
Koninklijke Em. de Jong opereert vanuit Baarle-Nassau in eigen land en heeft vestigingen in België en Duitsland, met daarnaast verkoopkantoren in Denemarken, Engeland, Frankrijk en Ierland. Ze verwerken jaarlijks zo een 300.000 ton papier binnen ca. 60.000 orders. Niet allen in Baarle-Nassau, maar ook bij Mercator Press, Dessain Printing, Jungfer Druckerei und Verlag GmbH, Janssen/Pers en Kampert-Nauta. Daarmee zegt het bedrijf de grootste speler te zijn op de Europese markt voor retaildrukwerk. Bij het bedrijf werken in totaal zo een 1300 medewerkers en is daarmee fors groter dan BDU. Stijn de Jong is directeur bij Em. Jong
Naast de drukkerij is het bedrijf zelf ook uitgever. Op de website van de uitgeverij zegt het bedrijf een bereik te hebben van ca. 295.000 huishoudens met hun weekbladen, voornamelijk in Brabant. De omvang is 16 regionale- en plaatselijk weekbladen. H.A.H. Retail is de naam van de uitgeverij in Baarle-Nassau van onder andere de bekende titel City. Met de overname van BDU vergroot Em. de Jong dus vooral haar uitgeefactiviteiten.
In oktober van het afgelopen jaar nam Em. de Jong BEK 1-op-1 publiceren in Veghel over van Niels Bek
Merken naast elkaar verder
In de Barneveldse Krant worden verder geen concrete zaken genoemd die betrekking hebben op de operationele samenwerking. Gezien het akkoord met de ondernemingsraden mag er derhalve van worden uitgegaan dat de bedrijven (met hun eigen identiteit) net zoals voorheen blijven voortbestaan, zoals algemeen directeur Jeroen Cnossen dat ik de krant al toelichtte.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.