EVENEMENT - De afgelopen twee jaar was drupa in het evenementen landschap één van de meest besproken onderwerpen, waaraan de toekomst van beurzen in zijn algemeenheid werd gekoppeld. INKISH.tv redacteur Morten Reitoft sprak met Sabine Geldermann.
• Leestijd ca. 5 minuten (inclusief aanvullende vragen door de redactie aan Morten Reitoft)
• Kijktijd ca. 12 minuten
• Dit artikel wordt u kosteloos aangeboden door de redacties van inkish.tv en printmedianieuws
Sabine Geldermann reist de hele wereld af om het 'drupa 2024 verhaal' te vermarkten. Zo was zij recent als panelspreker aanwezig bij de IST UV-Days in Nürtingen (vlakbij Stuttgart) binnen de sessie 'One year to drupa'. Die sessie was vooral inhoudelijk en ging over duurzaamheid, de toeleverketen van grondstoffen, de digitale transformatie, de ontwikkelingen binnen het segment verpakkingen en nog een paar onderwerpen. Morten Reitoft kreeg de kans haar verder inhoudelijk te bevragen over haar visie omtrent drupa 2024. Hij ging gericht maar soms ook een beetje voorzichtig te werk.
Neem 12 minuten de tijd, of lees het artikel onder de video
Reitoft: "Are you just a travelling Roadshow?"
Om het ijs te breken somde Reitoft een hele reeks wereldwijde locaties op waar hij Sabine tegenkwam en vroeg natuurlijk: "Are you also preparing for drupa?" Met een glimlach begint ze aan haar antwoord: "We hebben ons de afgelopen maanden gericht op het perspectief van de exposanten, de komende maanden en in het najaar gaan we ons richten op de bezoekers."
Reitoft: "Het moet na zoveel tijd opwindend om nu middenin de voorbereidingen te zitten in aanloop naar drupa 2024?" Geldermann: "Absoluut, het is van een groot belang de technologische ontwikkeling te zien en te voelen. Dat hebben we gelukkig al in de afgelopen maanden gezien en we zullen dat in de toekomst blijven zien." Onderliggend straalt ze daarmee groot vertrouwen uit richting drupa 2024, haar vermoedens lijken te worden bevestigd dat het evenementen landschap dat tijdens corona de online alternatieven opzocht, in sneltreinvaart fysieke events weer stevig omarmt.
Reitoft: "We keren dus weer terug naar 'the best show ever, right?" Geldermann: "Ja, dat hoop ik. Het moment is daar." Ze pakte meteen door naar de reeks inhoudelijke zaken die momenteel actueel zijn voor alle spelers in de keten. Ze vervolgde met: "In de waardeketen heeft iedereen te maken met de nodige uitdagingen en worden kansen gezocht. Dat is het mooie van onze industrie, waarin genoeg innovaties gaande zijn en ook zullen worden getoond tijdens drupa 2024."
Reitoft: De wereld is veranderd tussen 2016 en 2024, right?"
Reitoft bouwt zijn verhaal op en met bovenstaande vraag onderzoekt hij in hoeverre drupa die veranderingen voldoende goed heeft doorzien. Het antwoord van Geldermann: "Jazeker, ik kan het daarmee alleen maar eens zijn. In de industrie zien we wereldwijd consolidaties, bedrijven die de markt verlaten, anderen die groter worden, fusies en acquisities. We hebben ook zeker een verschuiving gezien in portfolio's, commercial print is flink veranderd en lijkt te zijn afgevlakt. Tegelijkertijd zien we diversificaties, vooral richting talloze applicaties binnen verpakkingen. Als je dat wereldwijd bekijkt, dan ben ik van mening dat dat segment in 'the driver's seat' zit. De wereldbevolking groeit en daarmee de consumptie in talloze segmenten. Daarin zien we dus groei en dat heeft direct invloed op beurzen." Ze maakte daarna meteen een sprongetje naar de innovatie die drupa zelf heeft doorgemaakt in de afgelopen jaren: "Onze digitale services voor zowel de exposanten als de bezoekers zijn in de afgelopen jaren flink verbeterd, ook wij bieden nu volop videostreaming en -capturing aan. Haha, ik zeg dat nu tegen een expert (INKish, red.)." Volgens haar is de combinatie van digitale events en fysieke events nu de beste combinatie van beide werelden.
Geldermann over de combinatie van digitaal en fysiek "In between, that makes the beauty."
"How do you see the role of drupa as a driver to the market?"
Reitoft nam een aanloopje om de rol van drupa 2024 helder te krijgen. Geldermann: "Drupa heeft altijd de rol gehad als pionier, een gids, een navigator gecombineerd met een visionaire benadering. We begrijpen wat de industrie nodig heeft. De exposanten bouwen nu hun innovaties op richting drupa. Ons platform levert de juiste impulsen, dat zien we ook wereldwijd getuige het aantal reacties die ik krijg, wij zijn het platform voor the 'globale industry', waar het bewustzijn van die ontwikkelingen centraal staat."
De antwoorden van Geldermann waren veelal diplomatiek. Ook op de opmerking dat gedurende de corona pandemie de toeleveranciers lang niet zoveel last hadden binnen hun verkoopresultaten als aanvankelijk werd gevreesd. Dat was dan toch het stapje naar de vraag welke rol drupa na 8 jaar 'leegte' nog zou hebben. Geheel uit de verf kwam dat niet, Geldermann: "Natuurlijk vraagt de aanhoudende digitalisering van de branche om nieuwe apparatuur, dat is een vereiste in combinatie met nieuwe vaardigheden, nieuw talent in ICT. Wij laten op drupa zien hoe al die zaken via partnerships kunnen ontstaan." De volgende vraag bracht weer even wat ontspanning.
"Ben je blij met HP, die hal 17 volledig heeft gehuurd voor drupa 2024?"
Geldermann: "HP is natuurlijk een geweldige exposant. Ik kan natuurlijk niets zeggen over hetgeen zij gaan laten zien. HP zal voor ons zeker werken als een 'magneet' voor de bezoekers die we mogen verwelkomen. Reitoft: "De vele exposanten geven daarmee ook veel aan de bezoekers, toch?" Geldermann zonder voorspellende getallen te noemen: "We zien dat het globale netwerk behoorlijk is geactiveerd richting drupa 2024. Overigens zijn er naast HP talloze andere grote spelers zoals Koenig & Bauer, Heidelberg, Canon en zovele anderen. Het wordt een 'amazing setup', samen met al onze mediapartners. Veel van onze bezoekerspromotie wordt natuurlijk gedrukt," zei ze met een brede glimlach. Morten sloot af met haar succes te wensen met de verdere voorbereidingen.
Wat is de mening van Morten Reitoft zelf?
Met zijn wereldwijde ervaring, was de redactie na bovenstaand interview niewsgierig naar de eigen mening van Reitoft omtrent de toekomst van drupa. Zijn reactie was zoveel omvattend dat hij er een artikel van maakte op INKISH.news. Samenvattend zei hij: "Ik ben gek op beurzen, hoe vermoeiend ze ook zijn, met tijdsdruk, reizen, jetlags en talloze interviews. Meer dan ooit is het een kwestie van sommen maakten. In mijn artikel geef ik een voorbeeld van de kosten die Heidelberg tijdens de meest recente drupa maakte ten opzichte van het aantal bezoekers en mogelijke leads. In het verleden werd niet exposeren gezien als een zwakte. Dat is wel veranderd nadat de gevolgen van de pandemie binnen de branche voor de toeleveranciers eigenlijk best wel meevielen. Ik heb zelfs met één van de grote OEM's gesproken en die persoon zei dat we drupa niet meer als een investering zien, maar meer als een beoordeling van hoeveel het ons kost om er niet bij te zijn. Maar over drupa, er zijn duidelijk minder exposanten dan in 2016, kortingen zullen vooral gelden voor de grote spelers die als magneet werken. Ik ben er ook van overtuigd dat de bezoekersaantallen lager zullen zijn. In 2016 waren er iets meer dan 260.000 bezoekers. 68% kwam uit Europa. Amerikanen hoeven niet naar drupa, want PRINTING United wint terrein. Maar lees mijn artikel maar, dan weet je wel hoe ik over de toekomst van drupa denk."
NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts €103,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 35 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussen zitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.