OPINIE - Iedereen denkt wel eens na over de vraag 'Hoe nu verder?'. Dag in dag uit zijn we bezig met onze operationele 'dingen' zoals klanten, geld, techniek en personeel. De samenhang daarvan in balans houden, doen veel ondernemers op den duur op basis van hun jarenlange ervaring. Wat doe je als je jezelf even een moment gunt om 'out-of-the-box' iets verder vooruit te mogen en kunnen kijken?
• Leestijd ca. 6 minuten
• Deze 'weekend opinie' wordt ter ontspanning gratis aangeboden, maar je moet er wel even voor gaan zitten...... 😉
Ik hoor u al het antwoord op bovenstaande vraag geven: "Nou, dan geniet ik lekker van mijn rust samen met gezin, familie, vrienden of kennissen. Het 'nu even niet' moment kan ik me heel goed voorstellen. Ons printmedia landschap is flink in beweging. De één breidt fors uit en zoekt zelfs het buitenland op, de ander fuseert en overnames - al dan niet na een faillissement - zagen we de afgelopen weken ook herhaaldelijk voorbij komen bij zowel printmedia bedrijven als uitgeverijen. Alles met oorzaak en gevolg, al weten we vaak niet hoe dergelijke processen zijn ontstaan en welke uitwerking ze uiteindelijk hebben op het hele speelveld van parameters waarbinnen een bedrijf zich in haar omgeving beweegt.
Kan je je op alles voorbereiden?
Nee, dat hebben we de afgelopen jaren maar weer eens duidelijk gevoeld. De corona pandemie met door de overheid opgelegde lock-downs was een nieuw fenomeen met totaal onverwachte economische gevolgen, die maar moeizaam herstelden. En als dat herstel al zichtbaar was, werd de wereld kort daarna opgeschud door de situatie in Oekraïne. Economisch bezien met volgens velen nog grotere gevolgen dan de corona pandemie. In onze branche stegen de prijzen fors van alle mogelijke consumables, die de bedrijven noodzaakten tot het verhogen van hun verkoopprijzen. Dat werd massaal gedaan, uniek in de geschiedenis van een altijd zo bescheiden branche waar het gaat om het realistisch doorberekenen van bewegingen in de kostprijs. De online bedrijven hadden daar nauwelijks moeite mee, 'de prijs op het kaartje, is de prijs die het'. En het geld heb je altijd al binnen voordat je op een knop van een productiemachine drukt. Als offline bedrijf denk je wel heel wat langer na over het vraagstuk hoe je het je klant gaat vertellen. Dan zou je jezelf de vraag kunnen stellen welke positie je in het landschap hebt. Is er nog voldoende ruimte om ook online te gaan, of is dat speelveld nu wel gevuld? Red je het nog met een gewone webshop of kan je jezelf alleen nog onderscheiden met een maatwerk web applicatie, waarbij het koopproces slechts een klein onderdeel is? Hoe uniek ben ik in mijn communicatie met mijn klanten?
Technologie, mensen en informatie
Als je dan al in staat bent die basisvraag te kunnen beantwoorden, ligt technologie op loer als bijna onvermijdelijke aansluitende vraag. Sluit de technologie aan op de marktvraag, als ik die al begrijp? Al jaren horen we het woord 'automatisering' voorbij komen. Heb ik dat wel voldoende gedaan? Hoeveel handen werken hier dagelijks en zijn al die handen feitelijk gezien wel noodzakelijk? Globale cijfers over de branche laten toch duidelijk zien dat we steeds meer kunnen produceren met steeds minder bedrijven en minder mensen per bedrijf. Klopt die balans bij mij nog wel? Technologie gaat niet over technologie, maar over processen, efficiency, kostenbeheer en optimalisatie van de toegevoegde waarde. Leuk hoor die term ''workflows', maar wat doe ik daar nu werkelijk mee? Een hogere snelheid moet een doel dienen, op zichzelf is de betekenis van snelheid nihil. Heb ik al die gegevens wel, voldoet mijn administratieve systeem wel aan de wens om maandelijks de juiste trends te kunnen ontdekken? We noemen dat management informatie, maar is dat bij mij wel informatie waarop ik kan sturen? Heb ik eigenlijk wel goede informatie over de wijze waarop ik mijn bedrijf technologisch heb ingericht? Kan een nieuwe werknemer zo aan de slag, met een 'intern workflow handboek'?
Technologie is de enabler van kennistransformatie van grafische kennis naar proceskennis
Markten, merken en applicaties
Valt het u ook op dat printmedia bedrijven steeds vaker eigen applicaties gaan bedenken? Neemt u regelmatig de tijd om die applicaties te bekijken, ze worden via social media kanalen dagelijks in uw tijdlijn aangeboden. Komt dan de gedachte bij u op, dat 'zoiets' ook voor uw bedrijf 'iets' zou kunnen zijn? Wie bedenkt die applicaties dan? Geven printmedia bedrijven dan opdrachten aan marketing- en communicatiebureaus of gaan ze zelf op die stoel zitten? Kunt u dat ook? Weet u welke applicaties uw klanten nodig hebben? Vragen ze die nieuwe applicaties ook aan u, of gaan ze uw deur voorbij als ook zij het 'nieuwe aanbod' van anderen via social media voorbij zien komen? En kunnen die nieuwe applicaties, dan merken op zichzelf worden? Voor u of voor uw klanten? Het speelveld van 'dit nieuwe denken' kent geen grenzen. Bekijk goed waar de unieke eigenschappen zitten: in print, in substraten of juist in afwerking? De term 'embellishment' bij u bekend?
Eigen aansprekende applicaties die opvallen door een uitgekiende combinatie van substraten, print en afwerking
Milieu, duurzaamheid en recycling als marketing
Nee, zeker niet bedoeld als greenwashing, maar wel een beweging waar de markt naar kijkt als zij zaken met u doen. Natuurlijk werkt u schoon en voldoet u aan alle regels op het gebied van recycling van uw basismaterialen. Misschien heeft u al zonnepanelen op uw dak, al deed u dat primair om kosten te besparen op uw energie rekening. In diezelfde social media tijdlijnen komen talloze voorbeelden voorbij waarbij milieu op uitgekiende wijze de positionering van bedrijven versterken. Doet u dat ook en in voldoende mate om op te kunnen vallen? Laat u echter daarbij niet teveel leiden door de kale en vaak ook angstig makende cijfers op het gebied van CO₂ die dagelijks over ons heen worden gecommuniceerd door overheid en de media.
Drukwerk niet meer verkopen als drukwerk, maar als milieubewuste marktapplicaties, met een verantwoord recycling proces
Kennis en kennis delen
Met het web ligt de kennis op straat, om het nog maar niet te hebben over 'kunstmatige kennis'. De volgende reeks consultants staan al voor u klaar hoor om u alles te vertellen op het gebied van ChatGPT. Al die ontwikkelingen gaan voorbij aan bestaande (fatsoens)normen en zelfs wetten. Bent u voldoende bezig met kennis? Stuurt u uw bedrijf op kennis of routine? Hoe doet u dat dan? Vroeger was een bezoek aan drupa het moment om uw kennis weer bij te spijkeren. Daar werd het nieuwste getoond. Die tijd is inmiddels lang voorbij. Drupa is zelfs te groot geworden om trends te herkennen. Die zijn veel meer te ontdekken bij applicatie gerichte evenementen. Gaat u wel eens naar een congres? En misschien wel zelfs buiten het aanbod van de branche? Wat leert u daar dan? Hoe past u die kennis dan toe in uw bedrijf? In het corona tijdperk hebben we ervaren dat de toeleveranciers van onze branche prima in staat waren zich online te profileren. De piek daarvan is inmiddels wel voorbij. Maar juist zij hebben ontdekt dat zij als kennisleverancier een belangrijker rol kunnen spelen dan alleen leveranciers van 'spullen'. Maak er gebruik van. Een reisje naar drupa om lekker een dagje te netwerken, mag dan natuurlijk ook, maar kennis haalt u daar primair niet meer vandaan.
Deelt u uw kennis wel eens met uw collega's?
Is alles ook nog leuk?
Met ruim 40 vraagtekens in dit artikel zijn er dus vragen genoeg en het aantal kan al heel makkelijk worden aangevuld. Dat mag u zelf doen. Maar is het als aanzet voor u genoeg om ondernemen nog leuk te blijven vinden? Zoeken naar antwoorden, is het vermoeiend of juist inspirerend? Een ondernemer zou als 'mens met een basis optimisme' zeker kiezen voor het tweede. Neem deze zomer eens de tijd om die vraag te beantwoorden, dan komt de rest vanzelf wel. Prettig weekend.
Kopbeeld: nee hoor, niet mijn zomerhuisje, maar van Pixabay
NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts €103,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 35 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussen zitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.