PARTNERBIJDRAGE - Als grafisch ondernemer kun je klanten extra goed ondersteunen met Brandportal software. Bekijk de 5 situaties die duidelijk maken dat je klant hier klaar voor is. Maar eerst: een klein lesje in online software!
• Leestijd ca. 3 minuten
Softwareweb van web2print, webshop, brandportal
Eerst een klein stukje theorie! Want wat is dat nu precies, een Brandportal? En wat is het verschil met web2print of webshop software? In de kern komt het op hetzelfde neer: met al deze software organiseer je het beheren, bewerken en bestellen van communicatieproducten via een online platform. Web2print is in essentie een paraplubegrip voor alle processen die nodig zijn voor het online creëren van drukwerk. Het bewerken van de templates, het uploaden van bestanden of het bestellen van de producten. Dit kan zowel in een webshop als in een Brandportal plaatsvinden.
Webshop versus Brandportal
Het grote verschil: een webshop is voor iedereen toegankelijk en een Brandportal heeft een login. Daarnaast richt een webshop zich op de verkoop van grafische producten, terwijl het in een Brandportal meer gaat om het beheer, editen en bestellen van alle communicatie. Bovendien is de Brandportal er voor het merkbeheer van een bedrijf. Dit betekent dat deze portal de eigen communicatieproducten van het bedrijf bevat, die bewerkt en besteld worden volgens de huisstijlrichtlijnen.
Brandportal als hulpmiddel voor grafische ondernemers
Met een Brandportal kun je als grafisch ondernemer de vaak grotere klanten ontzorgen. Je neemt het hele communicatiemanagement uit handen. Prindustry ondersteunt grafische partners met de automatiseringen via software. Een belangrijk aspect is dat Prindustry als IT-bedrijf geen communicatie produceert. Elke partij heeft zijn eigen expertise en de productie ligt volledig bij de grafische ondernemer.
5x wanneer je klant toe is aan een Brandportal!
1. De druk op de marketingafdeling is hoog
Of een marketingteam nu uit 2 of 25 mensen bestaat; ze besteden vaak een groot deel van hun tijd aan het afhandelen van vragen van medewerkers. Er zijn nieuwe visitekaartjes nodig, ontwerpen moeten worden gecontroleerd of mensen zijn op zoek naar huisstijlrichtlijnen.
Een Brandportal neemt deze vragen weg door communicatieprocessen te automatiseren en te standaardiseren. Hierdoor krijgt de marketingafdeling meer tijd voor de echt creatieve acties.
2. Communicatie nu niet altijd in huisstijl
Wanneer een bedrijf te maken heeft met veel locaties of medewerkers, is de kans groot dat er ontwerpen in omloop zijn die niet in de juiste huisstijl zijn opgemaakt.
Met een Brandportal kan iedereen bronmateriaal bewerken volgens de huisstijl. In de editor zijn bewerkbare templates aangemaakt voor elke communicatie-uiting met vastgelegde huisstijlelementen. Medewerkers kunnen zo zelf de lokale marketing uitvoeren.
3. Er zijn veel losse systemen
Sjablonen in Word, afbeeldingen op Drive, InDesign voor opmaak en diverse databases met printbedrijven…. Een bedrijf kan werken met veel verschillende systemen voor communicatie.
Met een Brandportal koppel je alle systemen aan elkaar. Het platform verbindt software voor beheer, opmaak, drukwerk en administratie. Dit creëert een ecosysteem dat de samenwerking binnen de organisatie zo efficiënt mogelijk maakt.
4. Er zijn veel actoren, maar niet iedereen mag hetzelfde doen
Je wilt een marketingmedewerker op het hoofdkantoor meer rechten geven tot communicatieprocessen dan medewerkers op lokale afdelingen. Evenzo kan het zijn dat je een externe partner als een reclamebureau alleen rechten wilt geven voor het gebruik van bepaalde assets.
In een Brandportal kun je diverse rollen, rechten en autorisaties per gebruiker toepassen. Een beheerder bepaalt welke gebruiker welke functionaliteiten gebruikt en heeft controle over de producten, budgetten en leveranciers. De diverse stakeholders kunnen zelfstandig werken binnen de ingestelde rechten.
5. De organisatie is groeiende
Hoe groter een bedrijf wordt, hoe meer mensen en systemen betrokken zijn bij het communicatiebeheer, en hoe moeilijker het wordt om het proces centraal en consistent te houden. Om te groeien heb je een manier nodig om permanent de juiste communicatiemiddelen in te zetten.
Met een schaalbare Brandportal ben je in staat een groeiend bedrijf te managen. Je kunt naar wens opschalen met modules en systemen. Een single sign-on vanuit financiële software, een voorraad- of budgetmodule, de orderadministratie of ERP software. Zo kun je het platform altijd integreren in de ideale workflow.
Video: Wanneer een Brandportal?
Prindustry Marketingmanager Jolanda geeft in deze video zelfs 6 redenen!
Benieuwd naar meer? Een Brandportal expert laat je graag een online demo op maat zien!
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.