OPINIE - Op de redactie kunnen wij ons niet aan de indruk onttrekken dat de komende Labelexpo beurs in Brussel volop in de schijnwerpers staat. Met de slogan 'De moderne helden van het drukwerk' straalt de beurs een trotsheid voor de gehele branche, dus ook voor de commerciële drukker die (nog) vrij ver afstaat van etiketten- en verpakkingsdrukwerk.
• Leestijd ca. 3 minuten
Redacteur Jan Vroegop heeft op printmedianieuws inmiddels al heel wat ontwikkelingen met vele details de revue laten passeren. Gisteren nog een overzicht van ambitieuze ontwikkelaars uit India, China, Japan en de Verenigde Staten, die er kennelijk alles voor over hebben om hun producten in Brussel te komen laten zien.
Labelexpo 2023 wordt gehouden van 11 tot en met 14 september in Brussel Expo en huisvest zo een 500 exposanten
Het is inmiddels vier jaar geleden dat Labelexpo Europe in Brussel werd gehouden. De 2021 editie ging niet door vanwege de corona-pandemie. De bescheidenheid de beursnaam te voorzien van 'Europe' doet niets onder voor het feit dat het - naar eigen zeggen - 's wereld grootste vakbeurs is op het gebied van etiketten- en verpakkingsdrukwerk. Qua bezoekersaantal heeft de beurs echter een middelgrote omvang met zo een 40.000 bezoekers uit 140 landen.
Duidelijke segmenten
De marktgerichtheid van Labelexpo Europe is de basis van het succes voor de beursformule. Exposanten en bezoekers weten waarbinnen zij opereren, de onderlinge match tussen aanbieders en kopers is vrijwel 100%. Alles draait om etiketten, flexibele verpakkingen en (vouw)dozen. Merkeigenaren, etiketten- en verpakkingsontwerpers en toeleveranciers vormen de doelgroepen. Analoge- en digitale druk- en printoplossingen, materialen/substraten, prepress, platemaking, afwerking en inkten die bij deze segmenten horen, zijn bij de pakweg 500 exposanten te zien.
Redenen om niet te gaan?
Zou je redenen hebben om niet te gaan? Het is met 40.000 bezoekers niet uit te sluiten dat verreweg de meeste beursbezoekers vrijwel exclusief uit bovenstaande segmenten zullen bestaan. De 'gewone' commerciële drukker laat Labelexpo wellicht links liggen, waarschijnlijk uit gewoonte. Toch lijkt het me verstandig een heroverweging te maken om dat dagje Brussel toch in te plannen. Die ruimte is op deze termijn waarschijnlijk nog wel te vinden in de doorgaans volle agenda. Neem de trein naar Brussel-Zuid en vanaf daar metrolijn 6 naar het metrostation van Brussels Expo. Onderweg zijn de lopende zaken op het werk dan nog wel af te handelen, zodat een (vrijwel) ongestoord dagje Labelexpo echt wel geoorloofd is. Waarom?
Voorportaal van de inkjet ontwikkelingen
Er is geen enkel ander segment te bedenken waar met name inkjet zo een enorme invloed heeft op de wereldwijde ontwikkelingen van printtechnologie, inkten en substraten. Als 'gewone' commerciële drukker kijk je als het ware naar de (nabije) toekomst van je eigen bedrijf. Ja, er was ooit een tijd dat de digitalisering rondom offset voorop liep, eerst met prepress en vervolgens met digital print. Die tijd van voorlopen is voorbij. Het is zeker niet zo dat alles daar is uitontwikkeld, maar juist de ontwikkelingen die daar nu plaatsvinden zijn veel meer een afgeleide van hetgeen plaatsvindt in een niche die tot voor kort een redelijk gesloten wereld betrof. Zeg nou eerlijk, als commerciële drukkerij had je toch geen interesse in flexo smalbaan etiketten productie of golfkartonnen dozen?
Niet zomaar een segmentje erbij pakken
Ik kan me best voorstellen dat wanneer je met een open vizier in Brussel gaat rondlopen, dat de vraag zich opdoet 'is dit wel iets voor ons?'. Het er zomaar bij gaan doen is een vrijwel onmogelijke opgave. Je zit immers niet in die keten, je kent de klanten vaker niet dan wel. Wat zijn de gewoontes, wat zijn de eisen, hoe dicht kan je je in die keten nestellen? Wat zijn de economische parameters, wat beïnvloedt kosten en prijzen? Toch is het drukwerk, de slogan 'De moderne helden van het drukwerk' zou bij de commerciële drukker misschien wel irritatie opwekken, zoiets van 'kom nou, dat zijn wij vanuit de offset toch zeker'. Als je dat denkt, (her)overweeg dan toch nog een keer om dat dagje eraan te besteden. Je hebt de unieke gelegenheid de keten te zien, te voelen, te ruiken.
Beursvloer en kennisprogramma
Tal van lezingen en masterclasses geven updates over trends en ontwikkelingen over onder andere automatisering, flexibele verpakkingen, de toekomst van flexo en duurzaamheid.
Om alleen de beurs te bezoeken koop je een ticket van 95 euro. Blijf je een nachtje in Brussel overnachten, dan kan je je ook nog inschrijven voor de masterclasses en de tweedaagse conferentie. Prijzig? Ach, als je daarmee een voorsprong neemt op een stukje toekomst die wellicht ook voor de toekomst van jouw bedrijf van belang kan zijn, dan is het die paar honderd euro meer dan waard.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.