FINANCIEEL - Het bekende ZOPI (Zipcon Onlineprint Prijsindex) overzicht, welke elk kwartaal door de bekende Duitse consultant Bernd Zipper wordt gepubliceerd, laat in het tweede kwartaal van dit jaar een forse stijging van de prijzen zien, zoals die gemiddeld door de online printbedrijven in de DACH landen (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) worden gehanteerd.
• Leestijd ca. 6 minuten
• Met toestemming van Bernd Zipper, bewerkt door de redactie
Tussen april en juni van dit jaar stegen de prijzen voor met name flyers, maar ook voor andere typen 'klassiek' drukwerk, zoals gedefinieerd in het winkelmandje (*). Dat blijkt uit het onderzoek door Zipcon, het consultancy bedrijf van de Duitse adviseur Bernd Zipper. In het eerste kwartaal was er voor het gemiddelde winkelmandje sprake van een lichte daling. In het afgelopen kwartaal bleek dat sommige producten met meer dan 10% in prijs stegen.
Geen enkele prijsverlaging
Geen van de bij ZOPI 'aangesloten' print-service-providers verlaagde de prijzen van printmedia producten ten opzichte van maart 2023. De energieprijzen bleven hoog, de geringe verlagingen rondom de inkoopprijs van papier, die werden geanalyseerd door Statista, zorgden niet voor een verlaging van de verkoopprijzen. Daarnaast hadden de meeste bedrijven te maken met minder orders.
Duitse economische situatie binnen de branche
In bovenstaande grafiek van onderzoeksinstituut IFO (bewerkt door BVDM) is te zien dat de 'opleving' in met name februari, maart en april in mei alweer afzwakte en juni weer op het niveau van januari kwam. Gemiddeld laten de eerste twee kwartalen geen hele grote verschillen zien. "De Duitse economie komt maar langzaam uit de recessie", zegt Timo Wollmershäuser, hoofd economisch onderzoek bij IFO.
Nadat het algemene inflatiecijfer van +8,7% in januari en februari van het jaar nog bijna op het recordniveau van november 2022 lag, daalde het volgens het Duitse CBS (DEStatis) zelfs drie maanden op rij in maart (+7,4%), april (+7,2%) en mei (+6,1%), maar steeg het weer tot +6,4% in juni 2023.
Wat bedrijven in de Duitse drukkerij- en media-industrie betreft, worden de bedrijfssituatie, (bruine lijn) het bedrijfsklimaat (rode lijn) en de bedrijfsverwachtingen (oranje lijn) nog steeds positiever beoordeeld dan in de tweede helft van 2022 - zij het op een iets lager niveau dan drie maanden eerder.
Het Duitse bedrijfsleven vertoont door de inflatie een stagnerend investeringsgedrag, wat ook gevolgen heeft voor de uitgaven aan reclamedrukwerk en communicatiematerialen.
Lees ook de samenvatting van het jaarverslag over 2022 van de BVDM, waarin Wolfgang Poppen, president BVDM zegt dat de branche robuust is.
E-commerce lijdt onder de dalende consumptie - net als onlinedrukkers
Dat niet alleen bedrijven aarzelen om te investeren, maar dat ook het consumentenvertrouwen onder de bevolking daalt, bewijzen ook de actuele cijfers van bevh, de Duitse branchevereniging voor e-commerce, over de online verkoop van goederen.
Van begin april tot eind juni daalde deze in Duitsland met 12,2 procent tot 19,17 miljard euro. Als we kijken naar de gehele eerste helft van 2023, dan zien we dat de tot nu toe geaccumuleerde verkopen in het midden van het jaar (Q1 + Q2) zelfs ongeveer 13,7 procent onder de vergelijkbare waarde van 2022 liggen. Hoewel dit nog steeds duidelijk boven de waarden van het halfjaar voor de uitbraak van de corona-pandemie ligt, wijst de huidige ontwikkelingscurve naar beneden - en dit wordt ook gevoeld door de bedrijven in de (online) printmedia branche, die momenteel over de hele linie minder orders noteren dan in vergelijkende perioden van 2018 tot en met 2022.
Online bedrijven positiever dan offline bedrijven
Online printmedia bedrijven hebben met hun sterk geautomatiseerde processen, B2B-shops en voordelige productie van kleine oplagen een andere, positievere uitgangspositie dan traditionele drukkerijen. Volgens Bernd Zipper kan deze groep bedrijven sneller en ook flexibeler reageren op bewegingen vanuit de algemene economische bewegingen.
Prijsontwikkelingen flyers
Sinds het begin van het jaar zijn er twaalf leveranciers opgenomen in de zipcon Onlineprint Prijsindex in het productcluster flyers. Dat zijn: Vistaprint, Wir-machen-Druck, Unitedprint/print24, Onlineprinters, Flyeralarm, Saxoprint, Onlinedrucken, Redprintgroup, druckdiscount24, Primus-Print, Printkit en sourc-e. Ze werden allemaal gevraagd voor een bestelling van 10.000 flyers in A5-formaat, dubbelzijdig bedrukt in vier kleuren en op 135 g glanzend papier. De gemiddelde prijsstijging voor deze bestelling had in november 2022 een voorlopige piek van 28,77% bereikt - die in juni 2023 na maart nog hoger zou zijn gestegen tot +38,13%. Door de toevoeging van de drie bedrijven in het eerste kwartaal (druckdiscount24, Primus-Print en Printkit) is de gemiddelde waarde natuurlijk iets lager, maar staat nog steeds op een indrukwekkende +29,15% in juni.
De details op het gebied van flyers per aanbieder zijn terug te vinden in het artikel van Bernd Zipper bij BeyondPrint. De prijsverhogingen in dat segment variëren van fors tot zeer fors.
Zes van de tien aanbieders rekenden meer voor de inhoud van het winkelmandje
Net als de prijzen voor de bestelling van 10.000 flyers, hebben ook de prijzen voor het winkelmandje zich ontwikkeld. Hier was de gemiddelde verandering ten opzichte van de eerste enquête van deze productcategorie in november 2020 +24,94% in juni 2023. In maart was deze waarde nog +23,46%, al rekening houdend met de nieuwe leveranciers. De prijzen van het winkelmandje werden doorgegeven door Wir-machen-druck, Unitedprint/print24, Onlineprinters, Flyeralarm, Saxoprint, Onlinedrucken, de Redprintgroup evenals druckdiscount24, Printkit en Primus-Print.
Naast de 10.000 flyers in A5-formaat bevat het mandje ook brochures (32 pagina's, A4, gehecht, dubbelzijdig bedrukt) en visitekaartjes (4/4 kleuren, zonder afwerking).
Ook voor de details van het winkelmandje per aanbieder wordt verwezen naar het artikel op de website van BeyondPrint.
Vooruitzichten komende maanden
De economische situatie in Duitsland - en dus ook binnen de online printmedia bedrijven - zal de komende maanden en daarna volatiel blijven. Onzekerheden in toeleveringsketens en grondstof- en energiekosten zullen bedrijven nog voor een onvoorspelbare periode parten spelen. Daar komt nog bij dat het consumentengedrag nu merkbaar aan banden is gelegd en dat de Europese Centrale Bank de rentetarieven opnieuw heeft verhoogd, waardoor particuliere spaarders weliswaar tevreden zijn, maar investeringen voor bedrijven weer duurder worden. De situatie blijft dus gespannen.
Tegen deze achtergrond doen drukkerijen in het algemeen en online printmedia bedrijven in het bijzonder er goed aan om de ontwikkelingen op de markten nauwlettend in de gaten te houden en flexibel te reageren op veranderingen. Het vergt geduld, slimme beslissingen en slimme zelfmarketing om je bedrijf en je diensten überhaupt opgemerkt te krijgen. Zipper zegt tot slot: "Online drukkers hebben een echte troef in handen die moet worden uitgespeeld - in de toekomst minstens zo veel als in de afgelopen maanden."
NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts €103,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 35 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussen zitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.