BEDRIJVEN - Mediapartner INKISH.tv had het afgelopen week druk in Brussel tijdens de Labelexpo. Talloze toeleveranciers verschenen voor de camera om hun innovaties onder de aandacht te brengen. Morten Reitoft sprak met Marco Oude Nijeweme, ICT Manager bij Eshuis.
• Leestijd ca. 3 minuten, kijktijd ca. 8 minuten
• Dit artikel wordt u kosteloos aangeboden door de redactie en door onze mediapartner INKISH.tv
Eshuis is een lang bestaand grafisch bedrijf in ons land met een historie van meer dan 130 jaar. Het begon als drukkerij voor kranten, maar is anno 2023 vooral bekend als etiketten- en verpakkingen drukkerij. Dus het zal niemand verbazen dat Eshuis Labelexpo bezocht. In september afgelopen jaar bezocht redacteur Hans Baljet de goed bezochte open dag bij Eshuis. Het bedrijf heeft zo een 165 mensen in dienst, met naar schatting zo een 28-30 miljoen euro omzet.
Op Labelexpo hield Marco Oude Nijeweme een lezing over de wijze waarop het bedrijf haar klantapplicaties zoveel mogelijk langs geautomatiseerde weg produceert
Uitdaging om meer jobs en shorter runs te managen?
Nijeweme: "Ja, dat is zeker een uitdaging, veelal ingegeven door onze opdrachtgevers, die steeds meer segmentatie aanbrengen en tegelijkertijd 'just-in-time' hun label geleverd willen krijgen.' Hij voegde daaraan toe dat met name in voedselketens samenstellingen van producten sneller wijzigen, waardoor de druk op de levertijd toeneemt. Daardoor heeft het bedrijf in de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in digitaal. Eshuis was ook de Nederlandse beta-locatie voor de HP Indigo V12.
Nijeweme maakte duidelijk dat voor Eshuis de toekomst ligt in het digitale segment. Niet alleen vanwege de vraag naar meer short-run, maar ook de toepassingen die vragen om segmentatie en personalisatie. Toch is er bij Eshuis voorlopig nog sprake van een hybride productie portfolio, samen met offset en flexo. Nijeweme: "We bedienen nog steeds grote klanten met 'gewone' echt grote oplagen, dan red je het niet met digitaal alleen."
Nijeweme: "Het is en blijft keer op keer een uitdaging de juiste balans te vinden tussen oplage en insteltijden om te bepalen waar het snijpunt ligt tussen 'traditioneel' en digitaal."
Het reduceren van insteltijden is in vrijwel elk marktsegment van groot belang om bezettingsgraden zo optimaal mogelijk te benutten. Automatisering is dus altijd de sleutel. Nijeweme heeft als ICT Manager dagelijks te maken met dat vraagstuk. Nijeweme: "Het is een dagelijks spel van diverse overwegen, zoals lager kosten, dus hoge efficiency, levertijden, insteltijden, variabele data en dat dus allemaal verdeeld over de talloze jobs elke dag, elk met hun eigen specificaties." Nijeweme zegt dat gekozen is voor één planning- en workflow systeem binnen de hybride omgeving, gekoppeld aan een reeks afterpress omgevingen die vanuit beide productiestromen worden gevoed.
Buffertijden inplannen in 24 uurs cyclus
Eén van de aspecten om de workflows beheersbaar te houden, is niet 24 uur netto vol te plannen. Dat is volgens Nijeweme niet doen, zeker niet met grillige patronen vauit de markt, die zomaar op een dag 'de boel' zouden kunnen verstoren. Dus wordt 'rust' ingebouwd om met workflows te kunnen schuiven. Eshuis maakt gebruik van CERM voor de gehele planning. Daarin is ook het onderhoud in opgenomen, waarbij de verschillende productie eenheden via IoT (Internet of Things) worden gemonitord om uitval en onderhoud zoveel mogelijk controleerbaar te houden.
Met 40.000 opdrachten per jaar, verdeeld over 15 productgroepen en drie druk/printtechnieken is automatisering de enige sleutel tot beheersbaarheid.
Nijeweme met een zuinige glimlach: "Er is altijd wel sprake van haast-order, vakanties, zieken, technische zaken, voorraadbeheer van consumables, het is een utopie dat we elke dag alles netto op 100% bezetting kunnen laten functioneren. We streven naar het maximum haalbare, elke dag weer."
Beheersbaar houden van 'constraints'
Nijeweme besluit in zijn interview dat elke dag het 'spel' gericht is op het beheersbaar houden van bottlenecks, dus het samenspel van parallelle en seriële productiestromen door de gehele fabriek. Het doet erg denken aan het ooit zo populaire boek 'Het Doel' (uitgegeven in ons land in 2014, maar nog altijd actueel) van Eliyahu M. Goldratt, die op eenvoudige wijze oplossingen ontrafelt achter de 'Theory of Constraints'.
NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts €103,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 35 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussen zitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.