EVENEMENT - Volgende maand houdt het VIGC het jaarlijkse 'Het Congres' in het congrescentrum Lamot in Mechelen. De succesvolle formule gaat inmiddels haar negende editie in. Een voorproefje van hetgeen het VIGC dit jaar te bieden heeft.
• Leestijd ca. 5 minuten
Dat je er op 19 oktober gewoon bij moet zijn, behoeft geen toelichting. Juist ook vanuit ons land, waar we nog altijd een dergelijke formule niet lijken te kunnen realiseren. Het is de reis naar Mechelen meer dan waard. De inloop is vanaf 14:00 uur, het inhoudelijke programma begint om 15:00 uur en duurt tot ca. 19:00 uur, daarna een receptie en een 'walking dinner' om met elkaar te kunnen netwerken. Deelnemen kan voor 249 euro per persoon.De gehele moderatie van het programma is in handen van niemand minder dan Mieke Loncke, een bekende Vlaamse Freelance presentator/moderator en communicatiespecialist.
Met de slogan transform, empower, succees staat Het Congres volledig in het teken van ondernemerschap, digitalisering en technologische innovatie binnen de Benelux grafische sector.
How to win the game of life
Ann Wauters (1980) is een voormalig Belgisch basketbalspeelster en tegenwoordig assistent-basketbalcoach bij Chicago Sky WNBA en doet de 'bijna letterlijk' de aftrap keynote van de middag. Met haar indrukwekkende carrière en haar vermogen om obstakels te overwinnen, zal Ann ons leren hoe we de spelregels van het leven kunnen begrijpen en winnen. Haar motivatie en doorzettingsvermogen zijn een inspiratie voor ons allemaal.
How do they do it? Van regionale uitgever tot Europese mediagroep.
Kristiaan De Beukelaer is CFO bij het Belgische Mediahuis. Mediahuis België maakt deel uit van de Europese mediagroep Mediahuis met bedrijven en activiteiten in Nederland, Ierland, Duitsland Luxemburg en België. Onafhankelijke nieuwsmerken en betrouwbare journalistiek vormen het hart van onze organisatie.
De Beukelaar blikt terug op de ontwikkeling van het bedrijf over het afgelopen decennium, dat vanuit een regionale functie in België uitgeroeide tot een speler van formaat in geheel Europa. Print maakt daarbij deel uit van een totale crossmediale opzet van kranten, tijdschriften, talloze apps, radio en televisie. Mediahuis heeft drukkerijen in België, Nederland, Ierland en Luxemburg. Sleutelfactoren in het grafisch proces zijn kwaliteit, snelheid, efficiëntie en last but not least duurzaamheid. 90% van het papier dat door Mediahuis wordt gebruikt is volledig recyclebaar. De overige 10% komt van duurzame bossen.
Grafisch succesrecept
Na deze twee inleidingen is de toon van de middag gezet en komt een meer inhoudelijke paneldiscussie over automatisering en productiviteit als succesrecept voor grafische bedrijven. Aan het woord komen Filip Peeters, senior prepress specialist bij Solidus Solutions (aanbieder van verpakkingen op papierbasis en massief karton), Laura Goedertier, CEO van Cartim Print (drukker voor drukkers), Thijs Jonckheere, COO bij Buromac/Tadaaz (specialist in felicitatie-, rouw- en trouwkaarten) en Eric Bongaerts, CEO bij Moderna Printing (specialist in de productie van tijdschriften, catalogi, vakbladen en folders).
In een snel evoluerende wereld waarin technologie super belangrijk is, is het van cruciaal belang voor grafische bedrijven om heldere en weloverwogen keuzes te maken. De panelleden, allen experts in hun vakgebied, zullen vanuit hun eigen ervaring vertellen hoe zij hun bedrijfsprocessen verbeteren om zo de productiviteit te verhogen en nieuwe markten gericht te kunnen bedienen.
How do they do it? Doordacht leiderschap: hoe zich profileren als expert?
Het tweede 'blok' onder de titel 'How do they do it' wordt ingevuld door Louis De Nolf, CEO van het bekende mediabureau Duomedia. Het B2B bedrijf uit Brussel bedient tal van toeleveranciers in het printmedia segment en kan met recht stellen dat marketing expertise in de branche hoog in het vaandel staat. De Nolf zal in zijn lezing ingaan op de voortdurende aanpassingen die ook zijn bedrijf moet maken om de ontwikkelingen bij de toeleveranciers nauwlettend te blijven volgen.
En dat is logisch met een klantenportfolio, met diverse internationale merken, waaronder Agfa, Ricoh, FlintGroup (met o.a. Xeikon), Xsys, maar ook Roularta Group en print.com.
How do they do it? Duurzame producten, procesoptimalisatie en sociaal engagement als motor voor groei
Vervolgens is het om ca. 17:00 uur tijd om de benen te strekken en een half uurtje te netwerken onder 'begeleiding' van talloze 'middagsnacks'. Daarna is het woord aan Tom van Uffelen (zaakvoerder) en Marnix Van de Cauter (CEO) Universitas Digital Printing. Het 40 jarig bestaande bedrijf in Schoten bij Antwerpen beheerst alle disciplines binnen moderne printmedia omgevingen en werkt samen met tal van partners. Procesoptimalisatie is de sleutel om te overleven met duurzaamheid in de genen.
Het belang van creativiteit en productinnovatie.
In het tweede panelgesprek gaan Guy Lauwers, CEO van Dioss, Cris Tiebackx van Moize/Livibel, Luc Dierickx, senior account manager van Autajon Labels en Jeannot Vereecken, projectleider bij Van de Velde Packaging met elkaar in gesprek over de combinatie van creativiteit en productinnovatie. Printmediabedrijven staan steeds vaker middenin het belang van brandowners die met tal van applicaties hun merken sterker willen promoten. Dat vraagt om innovatie in de productiemethoden, waar zowel toeleveranciers als producten elkaar moeten weten te vinden.
De leider van morgen
Richard van Hooijdonk, trendwatcher, futurist en internationaal topspreker, moet de dag al relativerend naar de receptie inleiden. Hij is een internationaal gerenommeerde futurist en trendwatcher en zal ons meenemen naar de wereld van morgen en de rol van leiderschap in een snel veranderende omgeving.
Zijn visie op technologische innovaties en hun impact op organisaties zal ons helpen om beter voorbereid te zijn op de uitdagingen van de toekomst. Richard's inzichten zullen u inspireren om uw leiderschapspotentieel te maximaliseren.
Het einde van het inhoudelijke programma, wordt zoals gebruikelijk afgesloten met het in het zonnetje zetten van rouwe leden die 5, 10 of zelf meer dan 10 jaar lid zijn van het VIGC. Dat gebeurt door Jos Steutelings, directeur van het VIGC. Daarna is het hoog tijd voor de receptie en het 'walking dinner'. Tot ziens in Mechelen!
Printmedianieuws zal na afloop een uitgebreid verslag publiceren.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.