BRANCHE - De Europese overkoepelende organisatie van 'grafische brachorganisaties' Intergraf heeft in een gezamenlijk initiatief met de European Graphical Social Partners, UNI Graphical & Packaging, aan Syndex de opdracht gegeven om de rol van Amazon in kaart te brengen binnen packaging, publishing en print. De redactie publiceert met toestemming van KVGO/Intergraf de volgende samenvatting.
• Leestijd ca. 3 minuten
• Dit artikel wordt u aangeboden door het KVGO
Syndex is een Europees adviesbureau (45 jaar ervaring) met meer dan 400 gespecialiseerde consultants die de sociale partners bijstaan bij een breed scala aan economische en sociale vraagstukken.
Amazon: ongewoon agressieve groeistrategieën
Amazon heeft zich al lang gevestigd een van de dominante technologiebedrijven wereldwijd. Consumenten zien het vooral als een one-stop-shop voor e-commerce, maar in de zakelijke wereld is Amazon bekend geworden om zijn ongewoon agressieve groeistrategieën, waaronder het opofferen van financiële prestaties op korte en zelfs middellange termijn om marktaandeel te winnen en concurrenten te marginaliseren. De zeer negatieve gevolgen hiervan voor gevestigde bedrijven
zijn bekend geworden als het 'Amazon-effect', wat het duidelijkst blijkt uit de dramatische impact die Amazon heeft gehad op de fysieke boekhandel. In de loop der jaren is het Amazon-effect een synoniem geworden voor de enorme transformaties die digitale technologieën teweeg kunnen brengen in markten en industrieën, vooral wanneer ze worden toegepast door nieuwkomers die koste wat het kost willen groeien.
De context van het onderzoek
Deze studie onderzocht de mogelijkheid van een Amazon-effect op de verpakkings-, uitgeef- en printmedia industrie. Syndex keek of Amazon actief betrokken is bij deze markten - dat wil zeggen, of het bedrijf direct investeert in zijn eigen verpakkings-, uitgeef- of drukcapaciteit - en naar de redenen waarom het dit wel of niet doet. Syndex beoordeelde ook de indirecte invloed die Amazon zou kunnen hebben op die delen van de industrieën waar het bedrijf heeft afgezien van directe investeringen.
Packaging
Voor de productie van verpakkingen heeft Amazon geen directe investeringen en het is onwaarschijnlijk dat het die in de nabije toekomst zal doen.
Wat de indirecte invloed betreft, zijn drie dimensies relevant: prijs, operationele efficiëntie en duurzaamheid. Amazon is duidelijk actief in gesprek met verpakkingsfabrikanten op al deze vlakken.
al deze aspecten en is zeer waarschijnlijk een belangrijkere speler aan de onderhandelingstafel dan de gemiddelde verpakkingsklant, maar dit betekent niet dat we een 'Amazon-effect' van welke aard dan ook hebben voor de verpakkingsindustrie.
Publishing
Hoewel Amazon er niet in is geslaagd om traditionele uitgevers te marginaliseren op de manier waarop dat met de traditionele boekhandel is gebeurd, heeft het bedrijf toch grote stappen gezet op de uitgeversmarkt. Vanaf het begin dat Amazon de eBookmarkt heeft gedomineerd, is het bedrijf nu een belangrijke promotor van self-publishing geworden via het Kindle Direct Publishing platform en de afgeleiden daarvan. De impact op uitgevers kan niet precies worden ingeschat, maar het is duidelijk dat self-publishing in opkomst is en dat traditionele uitgevers op dit gebied nauwelijks kunnen concurreren met Amazon.
- Amazon promoot consequent de laagst mogelijke prijzen
- Amazon is ook consequent in het experimenteren met bedrijfsmodellen die weinig tot geen risico voor Amazon bevatten
- Amazon gebruikt zijn omvang om extra druk uit te oefenen op zijn leveranciers
Concluderend is er nog lang geen sprake van een 'Amazon-effect' voor de traditionele uitgeef-industrie. In het nieuwe domein van self-publishing is Amazon er ofwel in geslaagd om zich vanaf het begin als de belangrijkste speler te vestigen of, in meer gereguleerde markten, is het daar tot nu toe niet in geslaagd.
Printing
Amazon heeft aanzienlijk geïnvesteerd in digitale print-on-demand mogelijkheden. Wat boeken betreft drukt het bedrijf voornamelijk titels voor zijn self-publishing platform, maar het heeft wel een geschiedenis van het aanbieden van printdiensten aan andere uitgevers.
Maar Amazon biedt al wel printdiensten aan andere uitgevers en heeft aangekondigd dat het de samenwerking met uitgevers in de toekomst wil uitbreiden. Amazon kan op dit moment nog niet printen voor grote uitgevers, omdat zij nog steeds voornamelijk vertrouwen op traditionele printmethoden die efficiënt zijn voor grote volumes en meestal alleen voor kortetermijnbehoeften kiezen voor digitaal printen. Maar digitaal printen voor boeken gaat snel vooruit, wat meer betrokkenheid van Amazon op dit gebied in de toekomst niet uitsluit.
- Amazon is actief in de print-on-demand markt buiten het drukken van boeken. Het heeft momenteel drie platforms die op maat gemaakte producten aanbieden, variërend van kleding en accessoires tot huishoudelijke artikelen of kantoorartikelen.
- Het bedrijf blijft investeren in de ontwikkeling van zijn printmogelijkheden op internationale markten. De strategische partnerschap tussen Amazon en Kornit Digital suggereert dat Amazon van plan is om zijn productaanbod in de kledingprint-on-demand markt uit te breiden en zijn positie in de gepersonaliseerde producten te consolideren.
- Voor printen/drukken in het algemeen concluderen we dat Amazon weliswaar een belangrijke speler is in de opkomende print-on-demand markt, maar nog lang niet zo dominant is als in de detailhandel, eBooks en self-publishing.
Het volledige rapport is voor leden te downloaden via de KVGO webiste
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.