OPINIE - Met zo een 200 inschrijvingen, voornamelijk uit België, kan de 'bemanning' van het VIGC terugkijken of een succesvolle dag, die zich vooral kenmerkte door 'sturing van de geest' door zowel Ann Wouters aan het begin van het congres en Richard van Hooijdonk als afsluiter van het congres. Daartussen een diversiteit van 'status-quo' momentjes over de stand van zaken in de branche.
• Leestijd ca. 6 minuten
• Dit artikel wordt u aangeboden door VIGC in samenwerking met de redactie
Directeur Jos Steuteling opende het congres met de belofte tijdens de 10e editie, die gelijktijdig plaatsvindt met het 25 jarig bestaan van het VIGC, een 'speciale editie' voor te schotelen van een formule die het in de breedte van de branche in België nog steeds goed doet. De gehele middag werd perfect geleid door dagvoorzitter Mieke Loncke.
Thema van de middag: Transform, Empower, Succeed!
Leiderschap, durf, verbinding, lef, routines, veerkracht, coaching en 'positive selftalk'
Met een bijna oneindige lijst van inspirerende woorden nam de Belgische basketbal ster Ann Wouters het publiek mee in een warm bad van positieve inspiratie. Ze deed dat op authentieke wijze, een soort natuurtalent om je vrolijk van te laten worden. Door haar jarenlange ervaring in het verwerken van enorme ups maar ook enorme downs in haar wereldwijde basketbal loopbaan, weet ze haar publiek te raken. Je moet erbij zijn geweest om dat te voelen.
Wouters: "The Power of Tiny Grains: Als je iets 1% beter per dag doet, is dat na een jaar gegroeid tot 31,18%, berekend met de formule 1,01 tot de macht 365."
Bovenstaand filmpje werd in de presentatie van Ann Wouters getoond: het laat een heel klein beetje de sfeer zien van flinke delen van haar aansprekende speech.
Mediahuis: met gedegen strategie 10 jaar voorwaarts
De stap naar het bedrijfsleven die werd gemaakt door Kristiaan De Beukelaar, CFO bij Mediahuis, leek bijna te groot in het contrast van Wouters. Toch refereerde hij links en rechts naar Wouters in de stappen die de uitgever in de afgelopen jaren zette om de reis van de afgelopen 10 jaar te hebben kunnen maken.
Mediahuis opereert vanuit 6 landen met meer dan 30 merken en meer dan 4600 werknemers met een omzet van 1,2 miljard euro
Natuurlijk laat een CFO in een presentatie cijfers niet achterwege. Het bedrijf doet het op alle fronten al jaren goed met alle onder haar paraplu gevoerde merken. Ooit was er de tijd dat krantenuitgevers digitaal negeerden, het hooguit zagen als 'bijvangst'. Toen de basis onder de inkomsten van zowel adverteerders, losse verkopen en abonnees in papier daalden, is de strategie uiteindelijk veranderd en ook fors. Digitale inkomsten vormen nu een steeds significanter onderdeel van zowel omzet als toegevoegde waard. De strategie van Mediahuis is volledig gericht op 'digital first'.
How do they do it? - deel 1
In twee blokken onder de aankondiging 'How do they do it?' kwam de dagelijkse praktijk van de industrie aan de orde. In het eerste panelgesprek was de insteek 'automatisering en productiviteit als succesrecept voor grafische bedrijven'. Een mooi 'status overzicht' van hoe ver of juist hoe ver bedrijven (nog) niet zijn. Elk met haar of zijn eigen insteek, variërend van de aandacht voor e-commerce, workflow systemen, productie technologie, duurzaamheid, opleidingen, werving van personeel, logistieke automatisering, afwerk processen en tal van andere zaken. Het is duidelijk dat 'alles' nog niet klaar is en dat de onder één noemer gedefinieerde 'digitale transformatie' nog steeds gaande is.
De marketing van wat je betekent voor je doelgroep
Louis De Nolf, ceo van het bekende mediabureau Duomedia in België sloot het eerste deel af met een breed overzicht van marketing mogelijkheden voor de branche. Natuurlijk kwamen daarbij de eigen website, nieuwsbrieven, maar natuurlijk ook social media kanalen voorbij. Allemaal gereedschappen om aandacht naar je toe te trekken. Ook ging hij in op het feit dat bedrijven goed moeten nadenken wie de leidende rol heeft binnen een bedrijf voor het presenteren van campagnes. De Nolf: "Dat is niet altijd automatisch de CEO. Pas goed op het feit dat hij zich in die rol beperkt voor vele andere taken waarmee hij zich in de openbare ruimte beweegt."
Het half uurtje netwerkpauze naar de lezing van De Nolf liet goed zien dat de behoefte aan verbinding volop leeft
How do they do it? - deel 2
De twee mensen achter Universitas Digital Printing deelden hun visie over 'duurzame producten, procesoptimalistie en social engagement als de motor voor groei'. Dit blokje was een beetje een onderlinge dialoog tussen de zaakvoerder en de CEO van het bedrijf, die elkaar regelmatig aanvulden op details, die voor het grotere publiek niet altijd even interessant waren. In het 20 minuten durende gesprek zocht dagvoorzitter Mieke Loncke naar de juiste route om het tweetal uit hun eigen 'rol' te halen en het publiek te verrassen.
Universitas Digital Printing is een innovatief familiebedrijf met een geëngageerd en door waarden gedreven management en 22 medewerkers
Het belang van creativiteit en productinnovatie
In het laatste panelgesprek werd een poging gedaan om de balans tussen creativiteit en productinnovatie te belichten. Eén van de belangrijkste conclusies binnen de blok was vooral wetgeving rondom internationale duurzaamheid ten opzichte van de productie technische mogelijkheden. Cris Tiebackx, projectbedenker bij Livibel/Moizo bracht daarbij de leukste voorbeelden naar voren, zoals het gebruik van beprint wol. Maar ook andere vormen van media uitingen, waarbij print slechts een klein deel van het proces uitmaakt, maar wel bepalend is voor het slagen van projecten, juist door de beperkingen die vaak door (internationale) regels worden opgelegd. Duidelijke voorbeelden van 'think global, act local'. Guy Lauwers, CEO van DIOSS benadrukte juist dat in dat soort gevallen niet alleen maar 'think-out-of-the-box' moet zijn, maar vooral ook 'inside-the-box'.
De accenten in de balans tussen creativitiet en procesinnovatie werd in de slotzinnen van de sprekers samengevat met aandacht voor: substraten, digitalisering, duurzaamheid, verkoopbaarheid, investeren in mensen (teveel aandacht voor machines), vakmanschap koesteren en kennis.
De leider van morgen
Trendwatchter/futurist Richard van Hooijdonk sloot de middag af. En hoe..... In een meeslepende bertoog op hoge snelheid rekende hij bijna af met de vele grijze haren in de zaal en deed de oproep toch vooral naar de 'jonkies' te luisteren. Zij weten wat er nu leeft en over 5 tot 10 jaar. Alles draait om de mindset. Jonge mensen rennen weg als ze grijze mannen en vrouwen in pak zien, bang dat ze hun gedraag overnemen en ook zo 'ouderwets' gaan doen. Iedereen in de zaal met grijze haren - en dat waren er veel - zat aan de stoel gekluisterd. Een poging weg te lopen was er niet bij, Van Hooijdonk zou er met zijn actuele 'one-liners' meteen 'gehakt' van hebben gemaakt. Hij liet met een echt actuele presentatie zien dat bedrijven met ooit grote namen, zoals BCC en Staples gewoon verdwenen, doordat de grijze oude mannen en vrouwen geen strategie ontwikkelden en alleen maar dachten 'het ging toch allemaal goed zo'.
Hij wist genoeg van print om rake opmerkingen te maken en het publiek bij de les te houden. Met name de combinatie van AI en verpakkingen sprak tot de verbeelding: "AI gaat echt volledige verpakkingen maken op basis van talloze parameters en voorspelbare resultaten."
Van Hooijdonk adviseerde bedrijven één keer in de maand een dag met elkaar te gaan nadenken over de toekomst in blokken van 5 of 10 jaar. Luisteren naar nieuwe jonge mensen, die er dan wel moeten zijn. Delen van passie en nieuwsgierigheid, dingen proberen, fouten mogen maken en weer opstaan en doorgaan. Na 40 minuten waren de mensen voldoende 'opgeladen' om de aandacht voor de jubilarissen grotendeels links te laten liggen. Steutelings speelde daar op voorhand al op in: "U mag de zaal al gaan verlaten, U hoeft niet te wachten op de groepsfoto die we nu nog gaan maken." Dat was niet tegen dovemansoren gezegd. In een mum van tijd begon het netwerken met aangeklede borrel en een smaakvol 'walking dinner', die onder leiding van de dagvoorzitter precies om 19:00 uur begon. Een knap stukje regie. Bij de uitgang kregen de deelnemers - zoals elk jaar - een leuke 'goodies-bag' mee.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.