BEDRIJVEN - Stephan de Vries is algemeen directeur bij het Groningse bedrijf letterlijk onder de vlag met de naam Chris Russell. Chris de Jonge is Information Technology Security Engineer. Morten Reitoft sprak met beiden. De redactie van printmedianieuws maakte de samenvatting.
• Leestijd ca. 3 minuten
• Dit artikel wordt aangeboden door INKISHtv in samenwerking met de redactie van printmedianieuws
Bij aankomst in Groningen aan de Osloweg zie je de naam Chris Russell bovenaan de grote bannervlaggen staan, met daaronder de merknamen waaronder het bedrijf actief is in de markt: Fotofabriek, Studentendrukwerk en Drukwerknodig. Het interview van Morten Reitoft richt zich op de Fotofabriek.
Kijk ca. 12 minuten naar onderstaande film, of lees de samenvatting in 3 minuten
Historie
Als je zoekt naar een persoon Chris Russell is er werkelijk niemand te vinden die ook maar enige connectie heeft met de printmedia wereld. Het schijnt zo te zijn dat Russell de basis van het bedrijf 40 jaar geleden heeft opgezet en er zelf maar een jaar werkte. Stephan de Vries zei dat Chris Russell het bedrijf een paar jaar geleden bezocht en zelf geen idee had dat zijn naam nog steeds op de gevel stond.
Bij de merken onder de overkoepelende naam Chris Russell zijn ongeveer 250 mensen werkzaam in Groningen
Uniek filmpje van elke productie
Fotofabriek produceert naar eigen zeggen dagelijks meer dan 6000 producten; de meeste bestellingen worden dezelfde dag nog verzonden. Bovendien worden alle producties automatisch gefilmd zodat de klant het productieproces kan volgen. De opdrachtgevers kunnen deze opnames zelf delen en genereren daarmee ook verdere interesse voor Fotofabriek. Jaarlijks worden op die manier ca. 2 miljoen video's gemaakt. Een uniek stukje marketing.
Fotofabriek is gericht op de productie van hoog kwalitatieve fotoboeken. De Vries accentueerde aan het begin van het interview meteen dat de fotoboeken gericht zijn op duurzaamheid: "Als in een fotoboek een pagina na vele jaren bladeren een pagina losraakt, dan zorgen wij er weer voor dat de pagina hersteld wordt, de rest van het boek blijft bestaan, we gooien dus niets weg."
De Vries: "We maken hier dus geen hoog volume drukwerk dat uiteindelijk in het papierafval verdwijnt...."
Invloed van automatisering
Bij de hoge productievraag is automatisering onontbeerlijk in het productieproces. Met een mix van digitale productie (altijd dubbel uitgevoerde) systemen van onder andere Kodak, Kyocera, Xerox, Mimaki en Duplo, Tecnau (voor afwerking) heeft het bedrijf genoeg capaciteit om aan de vraag te kunnen voldoen, met voldoende interne flexibiliteit, ook tijdens eventuele storingen en/of onderhoud. De productie staat nooit stil. De Vries: "Klanten kunnen online meekijken naar de productie. Ik denk dat we daarin wereldwijd uniek zijn. De video's worden compleet geautomatiseerd geproduceerd."
'All digital' workflow
Vanuit de oorsprong - 17 jaar geleden - is Fotofabriek al volledig digitaal gestart. Dat geldt natuurlijk ook voor de workflow, waar alles realtime wordt geregistreerd. De workflow begint bij een eigen e-commerce omgeving en een eigen prepress workflow systeem. Met Ultimate TechnoGraphics worden JDF/JMF, imposition en afwerking per productie verdeeld over de verschillende productieprinters en afwerk apparatuur. Fotofabriek maakt al tien jaar gebruik van de software van Ultimate. De argumentatie daarvoor is gelegen in het feit dat Ultimate niet is gebonden aan specifieke output apparatuur.
Het bedrijf heeft zelf de nodige kennis in huis voor het doen van preventief onderhoud, maar kan ook verreweg de meeste storingen zelf oplossen
IT van groot belang: het gaat om persoonlijke data
Chris de Jonge benadrukt het belang van 'data veiligheid' in het productieproces: "Fotoboeken zijn allemaal persoonlijke verhalen van individuele mensen. Als je deze services online aanbiedt, moet de beveiliging dus 100% in orde te zijn om privacy te garanderen."
De IT afdeling omvat maar liefst 25 medewerkers.
Consumenten hebben geen planning, maar willen wel snel geleverd krijgen
Als het op snelheid aankomt, zou je misschien denken dat de 'gewone' consument het niet zoveel uitmaakt wanneer een besteld fotoboek geleverd wordt. Dat is echter niet zo, consumenten zijn gewend aan de snelheid van webshops, waar ze producten bestellen. Dat een eigen boek nog wel geproduceerd moet worden, wordt door consumenten vaak vergeten. De Vries: "De druk op verzenden is dus ook bij consumenten groot, de meeste bestellingen gaan dezelfde dag de deur uit."
De Vries, met een glimlachje: "Oma moet ook haar kalender voor haar verjaardag op tijd kunnen krijgen."
We zijn meer een software bedrijf dan een printbedrijf
De Vries: "Natuurlijk zijn de machines van belang voor de juiste klantervaring op papier. Maar alles draait hier om beheer van processen en workflows. De software is de alom bepalende factor voor ons succes. De 'customer yourney' draait op software."
Groei
De Vries sluit het interview af met de stelling dat het bedrijf in de komende drie tot vijf jaar zeker zal blijven doorgroeien en haar voorsprong in de markt zal behouden: "Daar waar andere bedrijven nu digitaal gaan omarmen, hebben ze minimaal drie tot vijf jaar te gaan om op het niveau te komen, waar wij nu in 2023 staan."
Foto's: screenshots uit de film
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.