MENSEN - Tijdens de PRINTMatters Vakdag in Barneveld had Marcel Lamain zeker een primeur te melden. Hij verruilt zijn baan als directeur van GOC voor een baan in de welzijnsbranche in het noorden van het land, waar Lamain ook woont.
• Leestijd ca. 4 minuten
20 jaar in de grafische branche laat je niet zomaar los
Lamain: "Ooit ben ik na mijn rol in de accountancy en in de transportwereld in contact gekomen met het medium print. Ik kende de grafische branche in zijn geheel niet, maar voelde wel op de één of andere manier de connectie met het medium print. Ik kwam in 2002 in contact met Koninklijke Van Gorcum. Daar werd ik in het begin van 2003 adjunct-directeur financiën, dus toch een knipoog naar mijn bestaande vak. Ik heb daar met veel plezier 12 jaar gewerkt. In die tijd maakte ik al snel contacten met het KVGO, waar ik via de Ledenraad betrokken ben geweest bij vele boeiende ontwikkelingen.
"Van Gorcum verkocht uiteindelijk zijn grafische activiteiten aan Veldhuis Media. Ik zag voor mezelf geen rol bij de uitgeverij. Papier en het medium print werd echt mijn ding."
"In december 2014 werd mij gevraagd of ik een tijdelijke klus van een half jaar wilde doen, als ad-interim bij GOC. In juni 2015 werd ik directeur."
9 jaar als directeur van GOC, je hebt dus veel zien veranderen
Lamain: "Zeker, GOC heeft een behoorlijke ontwikkeling meegemaakt, dus ook de krimp. Dat wil ik niet zozeer benadrukken, maar het speelveld is in de gehele branche flink veranderd, met name door technologische ontwikkelingen met al zijn invloeden. Dat was de conversie vanaf het moment dat een drukker zei 'ik wil als drukker geen kopietje maken'. Uiteindelijk gaat het niet om de technologie, maar om de producten die de markt vraagt."
Lamain: "Bedrijven laten zo vaak zien welke apparatuur ze in huis hebben, uiteindelijk is dat voor de eindklant allemaal niet zo spannend. Overigens ben ik niet technisch genoeg hoor om precies al die kleine verschillen te zien. Ik ben bijna net een 'gewone' klant."
Waar kijk je met plezier op terug?
"Ik kijk met heel veel plezier terug op de nauwe samenwerkingsvormen binnen de branche, zowel nationaal als internationaal. Ik heb binnen vrijwel alle aandachtsgebieden mee mogen denken over de vele ontwikkelingen binnen de branche. Dat is zo dynamisch, je ziet echt alle uithoeken van het printmedia landschap."
Je deelde vaak je zorgen over vergrijzing in de branche
"Mensen die fysiek werk doen, staan vrijwel altijd, dat wordt nogal eens vergeten. Even een pallet verschuiven kan ook verkeerde bewegingen met zich meebrengen. Ik vind ook dat de gewone consument zich te weinig bewust is van het medium print en dat daar dus veel mensenhanden aan te pas komen in alle leeftijden."
Lamain vervolgt: "Reorganisaties en faillissementen lieten veel vergrijzing zien, meestal ruimen de jongsten het veld. De oude vakkrachten bleven (vooral ingegeven door wetgeving en de daaruit voortvloeiende kosten). Natuurlijk fijn dat ervaren mensen konden blijven. Maar bedrijven speelden en spelen vaak te laat in op het werven van nieuwe mensen. Dat is ook anno 2023 een duidelijk spanningsveld. Jonge mensen aantrekken valt niet mee, de onbekendheid met de branche is echt iets wat verbeterd kan worden. De terminologie speelt daarbij een rol, bijvoorbeeld van drukker naar procesoperator. In andere sectoren staan (ook jonge) mensen in de rij als ze de functie procesoperator zien."
Hoe kijk je naar de toekomst van de branche?
"Ik heb tijdens de PRINTMatters Vakdag met veel mensen gesproken. Daar werd ik vooral gesterkt in het feit dat print echt wel zal blijven. Over de as van ons land zie je op verschillende plekken concentraties van een aantal grotere ondernemingen, zoals offline als online. Ik vind overigens de term internet-drukkers wat 'minnetjes' overkomen. Het zijn meestal zeer innovatieve bedrijven die gewoon 'anders' denken over de branche, de producten, de klanten en hun prijzen. Je ziet dat wereldwijd. Maar ook kleiner veelal offline bedrijven met duidelijke focus en specialismen hebben volgens mij nog steeds een plek in de markt, maar moeten zich voortdurend aanpassen aan de klantwens. Dat is best een opgave. Zoek het vooral niet in de toegepaste techniek, zoek het in de beantwoording van de aan jou gestelde vraag, dus oplossingen."
Wat ga je in de welzijnsbranche doen?
"Ik ga totaal iets anders doen. Ik word kwartiermaker/projectleider. Mijn rol zal het vermarkten zijn van een 'welzijns-portfolio' in de leeftijdsgroep van tot 12 jaar om te voorkomen dat ze binnen de huidige drukke maatschappij in de jeugdzorg terecht komen. Ik ga me dus in aanvang verdiepen in die materie. Mijn dochter is toevallig ook actief in dat landschap, daar kan ik dus wel wat van leren. Ik woon in het noorden en heb een breed netwerk, ook in dat gebied. Je hebt dan vaak gesprekken met talloze bedrijven, niet alleen in het grafische. Ik werd gewoon vanuit mijn netwerk gebeld om eens een kop koffie te drinken in Groningen. Ik zat toen twee uur thuis bij mijn nu direct leidinggevende. Met mijn bijna 60 jarige leeftijd had ik wel zoiets dat ik het heen en weer rijden van het noorden naar Veenendaal ook wel een beetje had gehad. Ik had mijn balans daar wel in gevonden hoor, maar zie het als een uitdaging om in een totaal andere branche iets totaal nieuws te mogen doen. De intensiteit bij GOC is fors, nu kwam deze kans voorbij en ik heb er na lang nadenken echt heel veel zin in."
Lamain, lachend tot slot: "Ik ga per begin november in Friesland werken, maar hoef de taal daar niet te leren als Groninger."
Kopfoto: Marcel Lamain met zijn hond in het noorden van het land
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.