FINANCIEEL - In het derde kwartaal van dit jaar bleven de prijzen voor de meeste print producten bij de online spelers vrijwel gelijk ten opzichte van het tweede kwartaal. Ten opzichte van de vergelijkbare periodes vorig jaar zijn de prijzen in 2023 wat lager. ZOPI staat voor Zipcon Onlineprint Prijsindex en brengt de prijsbewegingen in kaart vanuit de DACH landen.
• Leestijd ca. 4 minuten
• Dit artikel wordt u aangeboden door Bernd Zipper, bewerkt door de redactie
DACH staat voor (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland). Helaas heeft Nederland geen soortgelijke indexering van de prijzen die door online print bedrijven worden gehanteerd. ZOPI wordt samengesteld door Beyondprint, het analyse- en advies bedrijf van de bekende Duitse adviseur Bernd Zipper.
Invloed inflatie en energieprijzen
In de DACH landen daalde de inflatie vanaf juli (6,2%), augustus (6.,1%) naar 4,5% in september. Dat was het laagste niveau sinds het uitbreken van de oorlog in de Oekraïne. Mede door de iets lagere inflatie daalde ook de papierprijs in de DACH landen licht. Daar tegenover staat dat de energieprijzen onverminderd hoog blijven en volgens het Federaal Bureau voor de Statistiek met 1% stegen in september, nadat de energiekosten in augustus al waren gestegen met 8,3%. Vooral elektriciteit werd duurder. Consumenten en bedrijven blijven daarom behoedzaam met geld uitgeven.
Voorspellingen
Duitsland zou zich nog steeds in een recessie bevinden en de eindverwachtingen voor dit jaar voorzien een krimp van 0,6%. Dat is meer krimp dan aan het begin van het jaar nog werd gedacht. De prognoses voor 2024 zijn voor Duitsland aal naar beneden bijgesteld. In ons land zijn ook dergelijke - voorzichtige - geluiden te horen, juist vanwege het feit dat onze economie sterk 'gekoppeld' is met de Duitse economie.
Bedrijfssituatie in de printmedia branche
Inzoomen op de printmedia branche in Duitsland laat zien dat in het derde kwartaal gemiddeld bezien de bedrijfssituatie (paarse lijn), het bedrijfsklimaat (rode lijn) en de bedrijfsvooruitzichten (roze lijn) de laagste niveaus van het lopende jaar laten zien. Onderstaande analyse wordt elk kwartaal geleverd door de BVDM.
Consumenten
Online printmediabedrijven die voor een (groot) deel afhankelijk zijn van consumenten zullen merken dat juist daar voorzichtig wordt omgegaan met het doen van bestedingen. In de volle breedte van e-commerce bestedingen in Duitsland is in het afgelopen kwartaal 13,9% minder uitgegeven ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2022, de bestedingen kwamen uit op 17,05 miljard euro. Daarmee liggen de bestedingen van het afgelopen kwartaal zelf onder het niveau van 2019. Die bevindingen zijn opgetekend door de Duitse branchevereniging bevh. De vereniging is ook niet erg optimistisch over de rest van het jaar, omdat ze ervan uitgaat dat er geen verandering komt in de eerdere negatieve algemene economische trend.
Bewegingen in het ZOPI winkelmandje
De prijzen voor het winkelmandje (zie kopbeeld) met 10.000 flyers (*) in DIN A5-formaat, brochures (32 pagina's, DIN A4, genaaid, aan beide zijden bedrukt) en visitekaartjes (4/4 kleuren, zonder afwerking) waren vergelijkbaar. De gemiddelde verandering ten opzichte van de eerste enquête van deze productcategorie in november 2020 was +26,61%. Eind juni was deze waarde nog steeds +24,94%, in september 2022 +26,60%, d.w.z. op een vergelijkbaar niveau als dit jaar.
In de gedetailleerde analyse komt in het kort het volgende beeld naar voren: Terwijl vier leveranciers de prijzen constant konden houden ten opzichte van juni 2023: Wir machen Druck met +37,11%, Saxoprint met +37,96%, Primus-Print met +4,98% en Redprintgroup met +10,92%. Bij Print-Kit kon één product niet meer worden besteld in de vereiste configuratie, waardoor er voor deze leverancier geen geschikte septemberwaarden voor vergelijking konden worden verzameld. De waarde van augustus 2023 van -15,67% was echter aanzienlijk lager dan de waarde van juni (+5,08%).
De prijzen voor het winkelmandje stegen in september bij Flyeralarm met +3,64% (juni: +2,65%) en bij Online Printing met +38,00% (juni: +35,89%). Daarentegen daalden ze bij Druckdiscount24 met +6,21% (juni: +8,83%) en bij Onlinedrucken met +32,26% (juni: +35,67%) ten opzichte van de start van het boodschappenmandje ZOPI in november 2020. Ook bij Unitedprint/print24 was het boodschappenmandje in september goedkoper dan in juni, waarbij de indexwaarde van +68,96% (juni: +70,32%) nog steeds de hoogste waarde in de totale vergelijking van het boodschappenmandje markeert.
Wat opvalt aan het winkelmandje is dat terwijl de prijzen gemiddeld over alle leveranciers het hele jaar min of meer op hetzelfde niveau zijn gebleven, de curve in september weer een meer uitgesproken opwaartse draai heeft genomen. Zou het begin van de kerstperiode hierin een rol hebben gespeeld?
Vooruitzichten
Zullen de hierboven beschreven economische omstandigheden dit jaar leiden tot een lucratieve kerstverkoop? Dat valt op dit moment natuurlijk niet te voorspellen. Het enige dat zeker is, is dat de komende maanden volatiel en niet gemakkelijk zullen zijn.
Maar de samenstellers (Bernd Zipper en Judith Grajewski) van ZOPI blijven ervan overtuigd dat met name online printmedia bedrijven de middelen hebben om sterker uit deze uitdagende tijden te komen.
(*) Lees de details over de prijzen van flyers in het artikel op Beyondprint
NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts €103,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 35 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussen zitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.