PARTNER BIJDRAGE - Ter gelegenheid van het 100 jarig bestaan van de Grafimediastudiegroep GSOB kreeg deze vereniging wel een heel bijzonder cadeau aangeboden. Goede gever was Jaap van Duren, general manager van FUJIFILM Netherlands BV. Deel 1.
• Leestijd ca. 4 minuten
Het cadeau bestond uit een bezichtiging van het nieuwe hoofdkantoor van FUJIFILM EUROPE GmbH in Ratingen in Duitsland. Een onderdeel van de bezichtiging was ook het bijwonen van verschillende presentaties en demonstraties.
Medio vorige maand was het dan zover. Een veertigtal leden had zich bij GSOB secretaris Johan Kuijsten opgegeven om van het aanbod gebruik te maken. Vanaf startplaats Den Bosch ging het per luxe touringcar naar het vlakbij Düsseldorf gelegen Ratingen. Bij aankomst was er een hartelijk welkom door Jaap van Duren en Tilly Boland. Tilly Boland is marketing assistent in Lochem, waar één van de Nederlandse vestigingen van Fujifilm gevestigd is. De andere vestigingen staan in Tilburg (FUJIFILM Europe BV), Almelo (FUJIFILM Electronic Imaging Nederland) en Steenbergen (FUJIFILM Imaging Products & Solutions).
Sinds 1991 worden in Tilburg de Fujifilm offsetplaten geproduceerd. Overigens verplaatste Fujifilm deze productlijn afgelopen zomer naar Japan en China. En over offsetplaten gesproken, daarover zegt Van Duren: "Al in 1998 kwam Fujifilm met een thermische offsetplaat op de markt. En in 2006 met een procesloze offsetplaat." In het verleden werden in Tilburg ook de Fujifilm kleinbeeldfilms geconfectioneerd.
De Fujifilm vestiging in Lochem, waar Van Duren verantwoordelijk voor is, houdt zich bezig met onder andere de verkoop van de Jet Press 750S. Dat is één van de digitale printsystemen van binnen de inmiddels fors uitgebreide portfolio van Fujifilm. Van Duren zegt met trots in zijn stem:"Fujifilm is de aanjager van de inkjetrevolutie. Wereldwijd zijn wij de meest toonaangevende en grootste leverancier van piëzoelektrische drop-on-demand inkjetprintkoppen." Vanuit Lochem worden ook de Acuity flatbed enrolprinters, Sericol inkten verkocht en Flenex flexoplaten verkocht.
Introductie door Jaap van Duren
Na een korte introductie door GSOB bestuurslid Peter Roijakkers, kreeg Jaap van Duren het woord. Deze gaf een presentatie met als doelstelling zijn gasten inzicht te geven in de producten en diensten van Fujifilm. Inclusief een overzicht van de markten welke Fujifilm bedient. Zo ook welke innovaties de toekomst van de branche vormgeven. Als rode draad door zijn presentatie ging Van Duren nader in op een aantal voor Fujifilm belangrijke kernwaarden. Zoals onder de bedrijfsfilosofie, de missie, visie en doel. Opvallend is dat deze kernwaarden allemaal zeer ambitieus zijn. Bij de bedrijfsfilosofie wordt bijvoorbeeld gesproken over toonaangevende gepatenteerde technologieën van producten en diensten van de hoogste kwaliteit. Deze technologieën dragen bij aan de vooruitgang van cultuur, wetenschap en industrie.
Een andere kernwaarde is de missie van Fujifilm. Daarbij vertelde Van Duren dat het doel is het verbeteren van de levenskwaliteit van mensen wereldwijd door het verbeteren van de gezondheid en het beschermen van het milieu. Bij visie licht Van Duren toe dat het hierbij gaat om het creëren van nieuwe producten in een duidelijke open en eerlijke bedrijfscultuur. Fujifilm wil met innovatieve printproductie oplossingen, zoals digitale transformatie, operationele efficiency en duurzaamheid, helpen de bedrijfsgroei van hun klanten te stimuleren. Van Duren: "Fujifilm heeft sinds de start in 1934 een fenomenale expertise opgebouwd op het gebied van beeldoptimalisatie en kleurbeheer. De nieuwste ontwikkeling is wel het inzetten van kunstmatige intelligentie voor het automatisch corrigeren van een scène."
Spectaculair is ook de aanpak van de klimaatverandering. Het streven is namelijk om tegen het jaar 2040 netto nul CO₂-uitstoot te bereiken. Het verminderen van die uitstoot van 90 miljoen ton CO₂ wil men bereiken door duurzame producten te ontwikkelen.
Fujifilm wereldwijd
De activiteiten van Fujifilm zijn in drie groepen verdeeld. Dat zijn: Medische systemen, Materialen en Beeldvorming. Grafische systemen vallen onder de divisie 'materialen'. Het bedrijf telt maar liefst 75.000 medewerkers, verspreid over de hele wereld. De omzet wereldwijd in 2022 was US$ 21,9 miljard. Van de omzet wordt ongeveer 60% buiten Japan gerealiseerd. Meer dan 40% van de activiteiten van Fujifilm bevindt zich in de print gerelateerde sectoren. Van het totale personeelsbestand is een kleine 5000 personen werkzaam op de verschillende afdelingen voor onderzoek en ontwikkeling. Fujifilm geeft hiervoor tussen de zes en acht procent van de omzet uit. Er zijn alleen al 600 medewerkers dagelijks bezig met de ontwikkeling en productie van inkten op 6 locaties op 3 continenten.
Fujifilm Europe in Ratingen
Fujifilm Europe ondersteunt de 50 vestigingen met 4500 medewerkers in ons werelddeel met hun productie, marketing, verkoop, strategie en service. Vanuit Ratingen wordt die ondersteuning gerealiseerd vanuit, wat genoemd wordt, een Open Innovatie Hub. Zo’n Innovatie Hub is er ook in Japan en de USA. De Open Innovatie Hub is een plek waar klanten en Fujifilm samenwerken om nieuwe door Fujifilm ontwikkelde technologieën te combineren met de behoeften, expertise en ideeën van de klanten. Het onderliggende concept van elke Hub is voor alle landen hetzelfde. Elke regio is echter anders voor wat betreft cultuur en marktomgeving. De werkwijze van de Open Innovatie Hub in Ratingen is hier op afgestemd.
Op 1 juni jl. werd op het nieuwe Europese hoofdkantoor het nieuwe Fujifilm Print Experience Centre door de heer Yoshiki Kimura, president en managing director van FUJIFILM EUROPE GmbH, geopend. In dit PEC, zoals Fujifilm het noemt, heeft Fujifilm de meest geavanceerde technologieën en producten van de divisies Graphic Communications en Photo Imaging samengebracht. Het PEC is volgens Fujifilm een ‘’call-to-action’’- ruimte voor bezoekers, waar heden en toekomst van de grafische industrie kunnen worden beleefd, ervaren en bediscussieerd. Het PEC biedt de mogelijkheid om praktisch kennis te nemen van de technologische visie van Fujifilm. Men hoopt dat dit inspirerend werkt voor partners en klanten. In het PEC verzorgt Fujifilm demonstraties en instructies voor zijn klanten en partners. Het PEC is voorzien van speciale comfortabele ruimten om testresultaten te evalueren.
Kopfoto: Leden van de Grafimedia Studiegroep GSOB op bezoek bij FujiFilm Europe GmbH
Komende maandag deel 2
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.