OPINIE - Met nog ruim twee weken te gaan belanden we alweer in de Kerst- en Oud en Nieuwperiode van dit jaar. Iedereen is momenteel nog 'druk' met het gebruikelijke opgelegde 'eindejaarsgedoe'. Een soort therapie om in een soort 'yoga-rust-modus' samen met het gezin of vrienden de laatste dagen van het jaar door te kunnen brengen. Wat bracht 2023? Het eerste kwartaal.
• Leestijd ca. 6 minuten
• Dit artikel wordt U aangeboden door de redactie van printmedianieuws
• Lees ook het tweede kwartaal
Januari
Rustig was 2023 bepaald niet. In zijn algemeenheid waren de zorgen om kosten hoog. Kosten van energie, basisgoederen en logistiek, bepaalde de noodzaak prijzen aan te pakken, die meestal nog geen eens in lijn met de inflatie werden verhoogd. De branche kent wat dat betreft een uitermate terughoudende historie. het verhogen van prijzen ging het makkelijkst bij de online bedrijven. Daar vinden geen gesprekken plaats over prijzen, 'de prijs op het kaartje is de prijs die het is'. Begin 2023 zouden de onderhandelingen voor een grafimedia cao (gelukkig) nog niet beginnen, dat gaf misschien een beetje rust, want de inflatiecorrectie (in januari 17%) die men in België verplicht door moet voeren in de lonen, zou hier de zorgen om kosten nog verder hebben opgevoerd. Gek genoeg hoor je daar vanuit België niets over.
Looneis FNV was achteraf onterecht, omdat CBS een fout maakte in de inflatie berekening door geen onderscheid te maken in consumenten met een vast of variabel energiecontract. Een enorme misser met grote consequenties, die overigens geruisloos in de prullenbak verdween.
Om nog even binnen de gelederen van Schiphol-Rijk te blijven, op 3 januari werd het nieuwe KVGO contributie model bekend gemaakt. Lang niet zo revolutionair als men in 2022 nog dacht, maar een 'gewone staffel' aan de hand van het aan fte's binnen de leden bedrijven. De gewenste groei die begin 2023 werd uitgesproken als doel van 2023, werd onlangs op algemene vergadering bevestigd met maar liefst netto 26 nieuwe leden.
Triest was natuurlijk de eigen faillissementsaanvraag van Crown Van Gelder in Velsen-Noord. Uiteindelijk kwam het allemaal weer goed, door een herstart die mogelijk werd gemaakt door een Amerikaanse op 1 maart van dit jaar. In het buitenland ontdeed de Amerikaanse drukkerij LSC Communications zich van twee drukkerijen, er volgde ontslag voor 656 medewerkers. Amerikaanse bedrijven kijken heel anders aan tegen arbeidsomstandigheden.
Eind januari kreeg de redactie de A&O grafimediabranche publicatie 'Economische ontwikkeling, Rapportage over 2021'. 2021? Ja, door alle corona gerelateerde verstoringen hadden CBS Statline, UWV Databank en samensteller GOC aanzienlijke vertraging met de verwerking van de cijfers. De redactie vatte in twee artikelen de bevindingen samen.
Ook mooi bedrijvennieuws bereikte de media, onder andere van Damen Drukkers, die begin januari er alles aan deed om nieuw personeel te werven door middel van een enorme billboard langs de A27. René de Heij nam afscheid als directeur van Probo om een nieuwe stap in zijn loopbaan te zetten. Hij kon 'nu vrij praten' over zijn kijk op de branche.
In het beurzenlandschap werden de stappen richting drupa 2024 gezet: Interpack, Labelexpo en Hunkeler Innovation Days zouden de sfeer gaan bepalen. In eigen land bepaalde Sign&Print Expo 2023 de sfeer, waarbinnen het VIGC met haar Benelux Online Print Event de nodige extra bezoekers aantrok. In oktober maakte de beursorganisatie bekend de bestaande titel te veranderen, de beurs gaat in 2025 verder als 'Visualize Expo'. Het is even wennen.
In 2023 herstelde het beurzenlandschap, aan het einde van dit jaar bleek dat al het wantrouwen rondom de toekomst van drupa onterecht zou zijn
Februari
Iedereen weet inmiddels wat AI betekent en velen hebben hun eerst stukjes tekst al door ChatGPT laten maken. Over het straks het grote verschil gaat maken - ook voor onze branche - is nog steeds onderwerp van flink wat speculaties. Eerst tekst, dan beeld en dus ook video. Wat gaat het allemaal betekenen. Een eerste artikel over de mogelijkheden van de 'nieuwe revolutie'.
De Landa S10(P) spreekt bij velen nog steeds tot de verbeelding. De B1 inkjet machine staat in ons land bij Simian en Em. de Jong. Het loopt verder (nog) geen storm, zelfs niet bij andere grote online spelers. Getallen en kwaliteit worden soms in twijfel getrokken, maar de meeste gebruikers zijn tevreden over het dagelijkse gebruik. Simian is zelfs 'pleitbezorger' voor Landa, met 'mateloze durf daar in het noorden'.
Kyocera, vooral bekend van de inkjetkoppen die in zovele high-end printsystemen worden gebruikt, lanceerde en (bijna te) voorzichtige whitepaper over de 'inkjet belofte'. De eerste stap met de Kyocera TASKalfa Pro 15000c zette het bedrijf in andere verhoudingen tot de rest van de markt, de tweede stap eind dit jaar volgde met de TASKalfa Pro 55000c.
Kyocera gaat verder dan alleen inkjetkoppen voor high-end, met de TASKalfa Pro 55000c stappen zij het al overvolle high-end production print segment in
De Britse brancheorganisatie BPIF toonde zich voorzichtig positief over de branche in 2023, dat hielden ze vol, ook voor het vierde kwartaal keken de Britten positief naar hun mogelijkheden.
De Europese brancheorganisaties BPIF (Verenigd Koninkrijk) en BVDM (Duitsland) zijn in 2023 voorzichtig positief omtrent het economisch herstel.
Ondertussen daalde de gasprijs half februari tot het laagste punt in 17 maanden. Met talloze rekenmethoden en daaruit volgende tabellen, leek het er voorlopig nog niet op dat 'we met z'n allen' zouden profiteren van die prijsdaling. De politiek steekt er nog altijd een stokje voor, de wens van het gas af te willen is groter dan het belang van de economie om kosten voor energie te verlagen naar acceptabele niveaus. Voor 2024 lijkt het erop dat de hoge energieprijzen zullen worden gehandhaafd, ook door verhogingen in de vaste kosten voor energie.
Verpakkingen en labels moesten de 'redding' bieden aan het afnemende belang van alle andere vormen van 'commercial print'. De online 'gemakseconomie' heeft daar vanaf corona wel voor gezorgd. Die economie blijkt in 2023 niet terug te zijn gegaan naar de winkelstraat. Verpakkingen en labels worden door zowel toeleveranciers als producenten gezien als de grootste kanshebbers. Dat beeld wordt bevestigd door de papierproducten. Stora Enso kondigde het einde aan voor het gehele assortiment grafisch papier.
Grafische papier in 2023 verder 'onder druk'
In februari publiceerde Mediahuis haar cijfers over 2022. Het resultaat werd gedrukt door de lasten die het bedrijf ondervond van hogere papierprijzen en energie. Om even bij cijfers stil te blijven staan: Reclameland liet in haar jaarcijfers over 2022 een groei zien van 30%.
Canon kondigde de ProStream 3000 serie aan en innoveerde de succesvolle varioPRINT iX serie. Onze internationale mediapartner INKISH sprak met Eef de Ridder van Ricoh. Natuurlijk daarbinnen de vraag naar de stand van zaken rondom de RICOH Pro Z75. Die zou niet live te zien zijn op de gehouden Hunkeler Innovation Days. Eind dit jaar kwam de noviteit eindelijk beschikbaar na een lange periode van 'tease marketing'.
Maart
Screen plaatste haar eerste Jet 520HD mono bij Group Joos in Turnhout. Zwart-wit is voor het bedrijf een belangrijke groeimarkt in gepersonaliseerde 'just-in-time' producties. Agfa had enige vertraging met het afstoten van Agfa Offset Solutions. Dat schreef Agfa in haar jaarverslag over 2022. Zakenkrant De Tijd was niet erg positief over de ontwikkelingen. Agfa Offset Solutions ging uiteindelijk voor 92 miljoen euro over de toonbank naar Aurelius. En de weg naar groei werd duidelijk ingezet.
Cijfers bleven nog steeds plagen. Het KVGO deed de ongebruikelijk oproep om werkgevers ervan te overtuigen om met hun werknemers te gaan praten over de interne financiële situatie ten gevolge van hogere kosten door de toen bestaande inflatie.
Na Stora Enso liet ook UPM weten de productie voor grafisch papier en krantenpapier te verminderen. Dat duurzaamheid, circulariteit en dus het milieu in 2023 de nodige discussies opleverden, vooral aangewakkerd oor de overheid, kon ook in onze branche niet worden vermeden. Ook de vakbeurs Sign&Print Expo pakte het onderwerp op als één van de thema's op de vakbeurs.
Het Duitse succesvolle Online Print Symposium hield haar tiende editie. De Duitse 'kopie' van het in de Benelux bekende Online Print Symposium van het VIGC staat voor 2024 gepland voor 14 en 15 maart.
Volgende week het tweede kwartaal van 2023
NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts €103,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 35 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussen zitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.