OPINIE - Vorige week blikte de redactie terug op het eerste kwartaal van dit jaar. Branche- en bedrijfsnieuws in januari, in februari maakte we kennis met de kunstmatig intelligente tekstgenerator ChatGPT. Daarnaast de inkjet revolutie, buitenlandse branchecijfers, de energieprijzen en de cijfers van Mediahuis. Tot slot in maart onder andere de veranderingen in de papierbranche, de ontwikkelingen bij Agfa en het succes van de Jet 520HD van Screen in de zwart/wit markt. Wat bracht het tweede kwartaal?
• Leestijd 6 minuten
• Dit artikel wordt U aangeboden door de redactie van printmedianieuws
• Lees ook deel 1
April
ISI uit Ede lanceerde de Kiliman Printcloud applicatie voor de opslag, versie- en workflow beheer van beelden en documenten. Probo zette haar deuren open voor een duurzame verwerking en recycling van haar sign producten onder de slogan 'Sign Again'. En Marco Boer deed voor printmedianieuws verslag over de succesvolle Hunkeler Innovation Days.
In de tweede week stond de toekomst van verpakkingen centraal. De zogenaamde PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation). Een rondgang langs een uitgebreide reeks 'packaging stakeholders'. In dezelfde week aandacht voor voedselveilige papieren verpakkingen, op basis van de Xeikon TITON toner technologie.
Op 9 en 10 maart hield Intergraf een uitgebreid congres over de toekomst van de verpakkingen markt. In de derde week publiceerde Intergraf haar bevindingen van het congres en printmedianieuws publiceerde twee samenvattende artikelen.
Met drupa nog heel ver weg en de nodige twijfels over drupa blijkt het beurzenlandschap zich na corona weer redelijk te herstellen. De behoefte aan handen schudden, elkaar ion de ogen kijken en gezellig te netwerken, blijkt groter te zijn dan de angsten waarmee in de corona-periode leefden. Inmiddels een 'al lang' vergeten episode in onze levens. Twijfels over drupa waren er destijds nog volop, maar qua aandacht van exposanten blijkt die twijfel aan het einde van dit jaar onterecht te zijn. Nu de bezoekers nog.
Binnen het evenementen landschap verwonderde de redactie zich over het feit dat ons land eigenlijk geen stabiele congresformules kent, zoals bij onze zuiderburen. Een poging daarin wat te veranderen vindt echter geen gehoor bij de 'collega' vakmedia. Ook richting 2024 lijkt de tijd nog niet rijp.
Buiten het digitale 'geweld' - vooral in inkjet - zien de ontwikkelaars in het vellen offset segment nog volop kansen in markten die zij nog volop domineren. Het aandeel digitaal is nog altijd relatief klein.
Mei
De bekende ZOPI (Zipcon Online Price Index) is een fenomeen dat door de bekende Duitse consultant Bernd Zipper werd gelanceerd en geeft de inzichten in prijsontwikkelingen in de DACH landen (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland). Nederland kent een dergelijk initiatief niet, ondanks het feit dat Nederland internationaal wordt gezien als een belangrijke speler in het online print segment.
De jaarlijkse Inkjet Summit in de Verenigde Staten wordt op deskundige wijze samengevat door Marco Boer van I.T. Strategies. Zijn adviezen zijn zinvol voor een ieder die het lange traject instappen om te investeren in inkjet, al dan niet in combinatie met diverse hybride varianten van andere druk- en printtechnieken.
Cijfers van Apple blijven een bijna magische aantrekkingskracht hebben, ook binnen onze branche. Het tweede kwartaal van dit jaar in een gebroken boekjaar laat vooral zien dat Apple groei ziet in India. Aopple topman Tim Cook bleef destijds wat vaag over de mogelijkheden van AI. En aan het einde van dit jaar zien we nog geen baanbrekende innovaties vanuit Apple, alhoewel veel AI is verwerkt in de Apple producten iPhone en AppleWatch.
Cijfers omtrent ontwikkelingen in inkjet laten enorme grote verschillen zien. Dat blijkt uit een 'rondgang', gedaan door de redactie, bij de verschillende onderzoeksbureaus.
HP toonde voor het eerst de HP Indigo 200K bij DSCOOP Edge, een vierdaags event in St. Louis (Missouri, USA).
In april ook de samenvatting van de jaarlijkse publicatie 'Grafimedia in cijfers' van het A&Ofonds grafimediabranche. De branche liet in 2022 vooral een wisselend beeld zien door de hogere kosten in zowel basismaterialen als energie- en loonkosten. In deel 2 de ontwikkelingen bij het KVGO, die toen nog - min of meer verdedigend - werden omschreven als afspiegeling van alle ontwikkelingen binnen de gehele branche. Inmiddels blijkt (aan het einde van dit jaar) dat het KVGO zich structureel herstelt in vrijwel al zijn activiteiten tot en met netto ledengroei! De KVGO Barometer is een eveneens gewenst stukje inzicht, welke in mei werd gelanceerd, met als doel in de komende tijd verder te worden uitgebreid. Misschien ooit een kans voor een KOPI (KVGO Online Prijs Index) naar het beeld van ZOPI in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland?
Hoe goed 'wij' de zaken onder controle hebben, bleek maar weer eens toen redacteur Hans Baljet afreisde naar Kirgizië, waar hij in opdracht van het Duitse SES (Senior Experten Services( gevraagd werd adviezen uit te brengen rondom markt, technologie, kwaliteit en productiviteit bij een uitgeverij/drukkerij.
Juni
In juni voelde de redactie de zomerperiode al langzaam maar zeker gestalte te krijgen. Het nieuws ligt in de maanden juni tot en met augustus niet voor het oprapen. Toch gebeurde er dit jaar meer dan genoeg, ook in juni. Kodak veranderde haar visie rondom toner en inkjet, maar zette volgens een aantal gebruikers van Nexfinity en Ascend apparatuur 'gewoon in de kou'. De visie bleek achteraf wel de juiste te zijn. De ooit zo rommelige Kodak website werd omgetoverd tot een website met een duidelijk op inkjet gerichte portfolio, maar de 'toner klanten' hadden wel mer iets meer respect behandeld kunnen worden.
De hoge kosten voor energie bleven een probleem vormen. Het Dienstencentrum gaf als advies vooral met de energieleverancier te gaan praten om verrassingen te voorkonen. Het Dienstencentrum lanceerde een zogenaamde 'energiebesparingsmonitor' om de mogelijkheden in kaart te brengen.
Jan Vroegop maakte twee samenvattende verslagen over Fespa '23 in München. Talloze innovaties werden getoond in een beurs met een fors grotere omvang dan in Amsterdam in 2021, zo vlak na corona. In 2024 keert de beurstitel terug naar Amsterdam, alwaar de omvang nu al flink is toegenomen qua aantallen exposanten.
Simian vestigde zich al eerder met drukland.be in Brugge, in juni van dit jaar kondigde de online speler aan zich met flyerzone.fr ook te gaan vestigen in Frankrijk. Naast Simian is het vooral ook print.com dat uitbreidingen in Europese landen ontwikkelt.
Minder leuk was het faillissement van Schuttersmagazijn in Hasselt, bij velen ook (en misschien wel beter bekend) als de SMG Groep. In april 2021 werd het bedrijf nog getroffen door een flinke brand. Directeur Pieter Brundel slaagde er destijds in alles weer snel op de rit te krijgen. Een al tijdig ingezette WHOA procedure kon het faillissement niet voorkomen. De overgebleven activiteiten zijn terecht gekomen bij Damen Drukkers.
Dat Kyocera zich zou gaan ontwikkelen in het high-end printsegment kwam met de TASKAlfa Pro 15000 misschien nog niet helemaal uit de verf. Toch was in juni de machine al 370 keer verkocht, een indrukwekkend getal. Kyocera verraste in oktober echter met de TASKalfa 55000c, waarmee het bedrijf een volgende stap zet in het al overvolle high-end printeraanbod.
Fujifilm toonde met trots haar Jet Press FP790 die tijdens Interpack als schaalmodel werd getoond maar inmiddels commercieel beschikbaar is. In juli werd de eerste beta in Engeland geplaatst. Inmiddels is de productlijn van Fujifilm stukken duidelijker na 'de scheiding' van Xerox.
In deze maand werd ook de visie van Jean Lloyd van Keypoint Intelligence gedeeld. Zij is hoofdanalist Packaging bij het onderzoeksbureau. Ze reist de hele wereld af en analyseert op scherpe wijze haar bevindingen over de markt van labels en verpakkingen.
Gallus zette een nieuwe koers uit bij hun 100 jarige bestaan. Het Gallus Experience Centre was daarvan het tasbare bewijs en moederbedrijf Heidelberg is maar wat blij dat het bedrijf achteraf niet werd verkocht, die pogingen in het begin van 2021 mislukten op hopeloze wijze. Achteraf bezien was het een geluk dat de verkoop niet doorging. Heidelberg ziet juist de grootste groei in het segment verpakkingen.
Volgende week het derde kwartaal van 2023
NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts €103,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 35 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussen zitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.