BEDRIJVEN - Verschillende regionale dagbladen meldden vandaag de grote stroomstoring die de productie van nogal wat kranten van Mediahuis in de nacht van dinsdag op woensdag verstoorde. Het resulteerde in een unieke situatie: concurrent DPG Media sprong bij om het tijdig drukken van De Telegraaf mogelijk te maken.
• Leestijd ca. 4 minuten
• Redactionele interpretatie van artikel regionale- en lokale nieuwsmedia
Ivo Laan is regionaal journalist bij Mediahuis voor onder andere de titels Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, IJmuider Courant, Leidsch Dagblad en De Gooi- en Eemlander. Hij deed verslag en sprak met Rob van den Berg. Hij is operationeel manager van de drukkerij en heeft een zogenaamde 'crisisappgroep' paraat voor alle mogelijke storingen. Die stond vanaf het begin van de avond roodgloeiend toen een deel van Amsterdam werd getroffen door een flinke stroomstoring. Ook maandag was het raak, maar volgens van den Berg niet zo bedreigend voor de productie. Dinsdagavond en nacht was het echt raak, omdat de productie al was gestart.
Er waren acht postcodes getroffen door de storing: 1016, 1041, 1043, 1053, 1054, 1056, 1067, 1071. Postcode 1043 aan de Donauweg ligt in het gebied waar de drukkerij van Mediahuis gehuisvest is.
Slecht moment
Van den Berg zei in het interview dat de storing van dinsdag op geen slechter moment had kunnen plaatsvinden: "Het produceren van alle regionale- en lokale titels is een ragfijn sel, het moet allemaal tot op de minuut kloppen." Consumenten realiseren zich vaak niet wat er komt kijken bij de productie van kranten, elke ochtend wordt gewoon verwacht dat de krant op de deurmat ligt. Elk etmaal is het een opeenvolgende reeks deadlines die keer op keer gehaald moet worden, met steeds weer nieuwe inhoud op elke pagina.
Het landelijke NRC werd niet op het moment gedrukt dat het mis ging met de stroomvoorziening in vrijwel hetzelfde gebied als de avond daarvoor. De elektriciteitsvoorzieningen in ons land zijn al langer een onderwerp van gesprek vanwege de tekorten in de zogenaamde netcapaciteit. Het bedrijfsleven, maar ook consumenten zullen de komende jaren vaker last ondervinden van storingen en tekorten in mogelijke aansluitingen.
De storing in het Amsterdamse gebied vond wederom plaats in een zogenaamd onderstation van Liander aan de Hemweg. Een onderstation is een knooppunt van elektriciteit. Elektriciteit wordt hier getransformeerd van hoogspanning (110 kV TenneT) naar middenspanning (10 kV Liander) en weer terug. Liander brengt via haar netwerk de elektriciteit verder naar lagere spanningsniveaus tot uiteindelijk naar het stopcontact bij bedrijven en bij consumenten.
'Krapte op het elektriciteitsnet raakt komende jaren iedereen'. Dat was in de zomer van 2021 al te lezen op de website van Netbeheer Nederland
Plan B: samenwerking met DPG Media
Van den Berg zegt in het artikel dat een pers flinke schade kan oplopen op het moment dat deze plotseling stil komt te staan. Die nacht moest ook De Telegraaf nog gedrukt moest worden. Die oplage is aanzienlijk groter dan de afzonderlijke regionale- en lokale titels. En dus werd een uniek scenario in werking gesteld: de productie van De Telegraaf werd verplaatst naar de Amsterdamse drukkerij van DPG Media. Van den Berg: "Mediahuis en DPG Media hebben op dit gebied een samenwerking. Als er iets fout gaat in de productie of in de distributie, dan staan de bedrijven klaar om elkaar te helpen."
Uniek stukje samenwerking tussen twee concurrerende uitgevers: het belang van de klant staat centraal.
Doordat de verplaatsing van De Telegraaf de 'de druk van de ketel' haalde, kreeg de pers van Mediahuis de 'ruimte' om met de overige regionale- en lokale kranten te wachten totdat de storing voorbij was. Natuurlijk was er wel vertraging, alle overige titels gingen twee uur later de pers op. De planning en productie van alle kleinere titels is vanwege diverse verschillende katernen een stuk complexer dan alleen De Telegraaf. Van den Berg: "We zoeken altijd naar oplossingen, bij de uitgever is de mentaliteit gericht op het zoeken naar oplossingen, niet drukken doen wij niet zo snel hoor." De laatste grote stroomstoring waarbij de productie werd getroffen was op maandag 15 augustus 2022. Toen gingen verschillende titels naar drukkerijen in België, Barneveld en Leeuwarden.
Natuurlijk kunnen consumenten bij het niet verschijnen van een krant de digitale versie lezen, maar de praktijk leert dat abonnees van een papieren editie een dergelijk alternatief doorgaans toch niet plezierig vinden.
Digitaal prettig hulpmiddel
Bij de Lezersservice moesten op woensdagochtend alle zeilen bijgezet worden, klanten reageren massaal op het ontbreken van hun favoriete krant op de deurmat. Gelukkig weten de meest abonnees de weg dan wel te vinden naar de respectievelijke websites van de titels. Daar kon meteen aan de actuele stand van zaken worden vernomen, rondom de situatie. "Doordat alles vertraagde, is ook het uiteindelijke busje met de kranten voor de afzonderlijke wijken pas veel later onderweg, de bezorgers kunnen later op pad, de hele keten ondervindt de gevolgen van zo een storing."
Van den Berg in het interview: "We hebben uiteindelijk vastgesteld dat zo een 1200 exemplaren van het Leidsch Dagblad de deurmat niet hebben bereikt en dat er in diverse andere plekken in Noord-Holland ook kleinere bezorgproblemen waren."
Liander
Een woordvoerder van Liander zei dat de storing in het gebied waar de drukkerij gevestigd is zo een tien minuten duurde. Van den Berg betwijfelt dat en zei dat Mediahuis zeker drie kwartier last heeft gehad van de storing. Liander zei verder dat er wordt gekeken naar een mogelijk verband tussen de storingen op maandag en dinsdag. Het lek bleek bij het verschijnen van de krant op donderdag nog niet boven water. Liander zei wel dat ze op voorhand niet konden uitsluiten dat er in de komende dagen meer storingen zullen plaatsvinden. Van den Berg zal zijn telefoon op zijn nachtkastje dus zeker niet op 'stil' zetten.
Kopfoto: Google Street View (eigen uitsnede)
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.